Новите албуми в цял свят вече ще излизат в един и същ ден – петък. Това решиха най-големите звукозаписни компании като мярка за ограничаване на пиратството. По отдавна установена традиция заради културни особености новите албуми във Великобритания излизаха в понеделник, в САЩ – във вторник, а в Япония – в сряда. Това обаче насърчаваше нетърпеливите меломани да прибягват до пиратството, вместо да изчакат ден или два до официалното излизане на албума в тяхната страна – проблем, който допреди няколко години не съществуваше, тъй като основно се купуваха дискове и плочи. „Меломаните живеят в епохата на дигиталните технологии. Те искат да чуят новата музика, когато тя е налична в интернет, а не когато компаниите са готови да я издадат в тяхната страна.” – обясни главният изпълнителен директор на Международната федерация на звузокаписната индустрия IFPI Франсис Мур. Тя поясни, че преговорите по въпроса са продължили девет месеца, а преходният период за установяване на новите правила ще бъде около половин година.
Това решение на звукозаписните компании изисква съществени действия в две посоки – гарантиране на наличието на екземпляри от албумите в магазините и въвеждането на нов регламент за отчитане на продажбите в класациите.
Макар продажбите на музика на физически носител да продължават да намаляват, все още техният брой е внушителен – през миналата година само в САЩ са продадени 141 милиона компактдиска и над 9 милиона плочи. Собственици на магазини обясняват, че новият ред всъщност може да затрудни достъпа до музика, тъй като, ако продажбите на някой албум или сингъл са неочаквано големи, то няма как в събота и неделя да бъдат набавени нови екземпляри.
Същевременно класациите за първата седмица на продажби, които са много важни за измерването на успеха на всяка продукция, в Съединените щати излизат в неделя, точно шест дни след премиерата. Колко е важен дори ден разлика наскоро ни показа Тейлър Суифт, която пусна новия си албум на пазара в понеделник и, разполагайки с ден повече, постави рекорд на изминалите 12 години – продажби от 1 300 000 екземпляра. От „Билборд” заявиха, че ще направят нужните промени, така че отново класациите да отчитат шестдневен период на продажби
Япония обаче ще съхрани една културна особеност – албумите на местните артисти ще продължат да са с премиера в сряда.
На снимката: Хосе Джеймс се похвали във фейсбук с първото място по продажби в голям магазин в Япония на новия си албум Yesterday I Had the Blues