Тони Бенет, Лейла Хатауей, Анджелик Киджо, Крисчън Макбрайд, Сесил Маклорин Салвант, Джон Скофийлд, Snarky Puppy, Мария Шнайдер, Бъди Гай, Бела Флек и съпругата му Абигейл Уошбърн, Артуро О’Фарил, Джони Мичъл, филмът „Ейми“ бяха сред отличените на 58-ата церемония по присъждането на наградите „Грами“. Звукозаписната академия специално открои приноса на творци към общественото развитие, а музиканти отдадоха почит към отишли си от нашия свят през изминалите 12 месеца легенди като Морис Уайт, Би Би Кинг и Дейвид Боуи.
Тони Бенет спечели 18-ата си награда „Грами“ с албума The Silver Lining с песни на Джероум Кърн. Той бе отличен в категорията за най-добър традиционен вокален поп албум. „Благодаря, че сте толкова мили към мен! А Бил Шарлап е един от най-прекрасните музиканти, които познавам.“ – каза Бенет по адрес на неговия пиано партньор в създаването на този албум. Шарлап от своя страна благодари на баща си, който го е запознал с музиката на Джероум Кърн, на самия Кърн за неговата блестяща музика, която, каза той, ще живее вечно. Шарлап обсипа Тони Бенет със суперлативи: „Той е гений на американската популярна музика, символ на елегантността, истината и красотата. В неговите версии джаз стандартите са в най-добрата им форма. Той е колос в музиката и мой скъп приятел. Той е неповторим – Тони Бенет!“ В категорията за най-добър вокален поп албум бяха номинирани още проектите на Боб Дилън с песни на Франк Синатра и на Бари Манилоу с виртуалнни дуети, както и актуалните албуми на Сет Макфарлън и Джош Гробан. В The Silver Lining от позицията на мъдростта на своите 89 години Тони Бенет ни уверява, че както всеки облак е обрамчен от светлина, така всеки проблем е решим, а животът ни го представя, за да разкрием още от вътрешната си сила.
Наградите „Грами“ отличиха и силата на всеки от нас да допринесе за добруването на общността. Песента Glory на Комън и Джон Леджънд от филма „Зелма“ за борбата за правото на гласуване получи наградата за най-добра песен за визуална медия. Песента Little Ghetto Boy на Лейла Хатауей за тегобата на живота в гетото и възможността да повярваш в себе си и да промениш света бе наградена за най-добро традиционно ритъм енд блус изпълнение. То открива концертния албум на вокалистката и с него Лейла претворява завета на баща си – радетеля за по-добро общество и майстор на соул музиката Дони Хатауей. Лейла му благодари за това, че той й е завещал дара на песента, който тя да предаде на следващото поколение слушатели. „За мен е чест да бъда номинирана в категорията за традиционен ритъм енд блус, защото всеки ден се застъпвам за соул музиката. Благодаря и на другите номинирани – всички ние казваме едно и също: „Ритъм енд блусът е в много добра форма!“ От подкрепата за сбъдването на мечтите се роди албума Live на Лейла Хатауей – тя го записа и издаде благодарение на почитателите си, които я подпомогнаха в кампания за обществено финансиране. Анджелик Киджо, която получи „Грами“ за най-добър албум със световна музика за своя Sings, записан с Филхармонията на Люксембург, призова чрез мощта на музиката да надвием омразата и насилието. В кулоарите на церемонията тя благодари на Звукозаписната академия за това, че защитава правото на музика и позволява на артистите да прекрачват граници и да се събират: „Заедно разбираме, че наградите „Грами” отварят вратите на любовта, събират ни, дават ни възможност да се противопоставим на хората, които използват интернет, за да ни разделят, да всяват злоба, да подстрекават към насилие.“
Крисчън Макбрайд получи петата си награда „Грами“ за най-добро импровизирано соло в Cherokee от албума на триото му Live At The Village Vanguard. В тази категория бе номиниран и 15-годишният Джоуи Александър, а също и Джошуа Редман и Джон Скофийлд. С музиката на Крисчън Макбрайд на живо в София ще бъдем на 7 март, когато той ще свири с триото си в „София лайв клуб“ в третия концерт от програмата на „Клуб Music Jam“ на Sofia Music Enterprises с изключителната медийна подкрепа на Джаз ФМ. В конкуренция с Карин Алисън, Дениз Донатели, Лорейн Федър и Джеймисън Рос (когото слушахме в „Клуб Music Jam“ миналия петък), за най-добър джаз вокален албум бе отличена Сесил Маклорин Салвант с нейния For One to Love. За най-добър джаз инструментален албум бе определен Past Present на Джон Скофийлд. Сред подгласниците и тук е Джоуи Александър, а другите номинирани бяха Терънс Бланчард, Робърт Гласпър и Джими Грийн. Най-добър съвременен инструментален албум е Sylva на бързо набралата популярност Snarky Puppy. Младежката група утре ще представим в програмата с нейния нов албум Family Dinner Volume Two с участието на Сусана Бака и Лаура Мвула. Sylva е записан с холандския Metropole Orkest, а с номинации в тази категория останаха Бил Фризел, Маркъс Милър и Кърк Уейлъм. В конкуренция с Братя Родригес, Гонзало Рубалкаба, Уейн Уолас и Мигел Зенон, Made in Brazil на Елиане Елиас стана най-добър латино джаз албум.
Имената на някои от големите музиканти, с които се разделихме през последните няколко месеца, прозвучаха от сцената на наградите „Грами“. Мария Шнайдер, чийто записан с оркестъра й The Thompson Fields бе отличен за най-добър албум на голям джаз ансамбъл, получи златното грамофонче и за най-добър аранжимент на песен с инструменти и вокали – за творбата на Дейвид Боуи Sue (Or In A Season Of Crime). В почит към Боуи Лейди Гага изпълни микс от негови песни, завършил с откъс от Heroes. С музиката на Би Би Кинг неговата памет почетоха Крис Стейпълтън, Гари Кларк джуниър и Бони Райт. В кулоарите на церемонията Гари Кларк джуниър сподели целта на музикантите: да изпълнят песните така, че Би Би Кинг да би се гордял с тях. Той си спомни и за момента на сцената, когато на финала на концерт Би Би Кинг го е хванал за ръката в знак на признателност към направеното заедно. „Този момент винаги ще остане в сърцето ми.“ – каза Гари Кларк джуниър, докосвайки с ръка гърдите си. В памет на основателя на Earth, Wind & Fire Морис Уайт акапелна версия на големия хит на групата That’s The Way Of The World представиха Стиви Уондър и групата Pentatonix. Към края на краткото изпълнение публиката бе на крака, пееше и танцуваше. Връчвайки следващото отличие – за песен на годината, Стиви Уондър се пошегува, че никой друг в залата освен него не може да прочете написаното на брайловата азбука име на получателя, след което се обърна с призив: „Трябва да направим така, че абсолютно всеки човек с увреждане да има равен достъп като всеки друг до абсолютно всичко!“
И още награди „Грами“: Born to Play Guitar на Бъди Гай бе обявен за най-добър блус албум. „Поне блусът не е мъртъв. Все още!“ – каза той, приемайки отличието. Гай благодари за възможността да създаде албума, тъй като блусът вече не е толкова популярен, колкото едно време. Тогава, вървейки по улицата, е чувал Мъди Уотърс поне един-два пъти седмично. С думите „И въпреки това не се отказах!“ той обра овациите на публиката. С песен от Born to Play Guitar Гай бе номиниран в категорията за традиционно американско изпълнение, където спечели Мейвис Стейпълс. Там с номинация бяха и Бела Флек и съпругата му Абигейл Уошбърн, които получиха отличието за най-добър фолк албум за съвместния си едноименен проект. За най-добро госпъл изпълнение бе награден Кърк Франклин, а за най-добра инструментална композиция грамофончето получи Артуро О’Фарил за The Afro Latin Jazz Suite. Пиесата е от Cuba: The Conversation Continues, който бе и с номинация за най-добър албум на джаз ансамбъл. За най-добър текст на обложката на албум наградата „Грами“ бе присъдена на Джони Мичъл за Love Has Many Faces: A Quartet, A Ballet, Waiting To Be Danced. За най-добър музикален филм бе определен „Ейми“ на Асиф Кападия, а в категорията бяха номинирани още филмите за Джеймс Браун на Алекс Гибни и за Нина Симон на Лиз Гарбъс.
На снимката: Тони Бенет и Бал Шарлап. Автор: Алберто Е. Родригес/WireImage.com. Източник: Grammy.com