Преди да започне концертът на Лиз Райт с оркестъра на Опера Пловдив Античният театър бе озвучен от анонсите за наближаващото гостуване на Хосе Кура в „Отело“, а в Opera Open предстоеше да видим и балета „Лебедово езеро“ с премиер солисти на Московския академичен музикален театър. Малко по-рано там с този състав под диригентството на Димитър Косев Accept записаха своето дивиди, трупата представя и спектакъла за деца на Любомир Денев „Законът на джунглата“. А в заключително събитие на Пловдив – Европейска столица на културата през декември предстои с оркестъра на Опера Пловдив в Symphony Jazz да чуем Стейси Кент… И между всички тези многожанрови спектакли трупата гостува в София утре вечер от 19 ч. в Народния театър „Иван Вазов“ с танго операта на Астор Пиацола „Мария от Буенос Айрес“. Режисьор е винаги впечатляващата Веселка Кунчева, а сред солистите е Люси Дяковска.
„Това представление е много търсено от нас. Една от основните идеи на трупата ни е да се намерят и други музикално-сценични жанрове, които много рядко могат да бъдат реализирани на нашите сцени именно поради синтетиката на жанра. Такава творба е „Мария от Буенос Айрес“ – първата танго опера на Пиацола и единствена по рода си в света. Спектакълът е много театрален, специфичен като постановъчни изразни средства.“ – описва продукцията директорът на Опера Пловдив доц. Нина Найденова. Постановка е реализирана от тандема режисьор и художник Веселка Кунчева и Мариета Голомехова, а хореографията е на Явор Кунчев.
С този спектакъл Пловдивската опера откри домакинството на града като Европейска столица на културата. „Той надхвърли всичките ни очаквания, защото това е най-търсеният спектакъл в афиша ни. Билетите свършват в момента, в който се пуснат в продажба. Зрителите успяват да видят представление, което ги кара да чувстват и да мислят.“ – посочва доц. Нина Найденова. Драматургичния текст на Хорацио Ферер тя определя като „аржентинско хайку“: „Колкото пъти го четеш и препрочиташ, асоциациите и внушенията винаги могат да бъдат различни, адекватни и припознати.“
Постановката дава на публиката естетическо удоволствие и знание за живота, а за трупата на Опера Пловдив е изключително ценна като развитие на творческия капитал. „Този спектакъл е от значение за потенциала ни да реализираме постановки в различни жанрове, тъй като изисква съвсем друга нагласа и опитност на артистите. Репетиционният процес и случилото се през изминалите осем месеца на най-различни сцени в цялата страна издигнаха трупата ни на съвсем друго артистично ниво. Забележително е как се интегрират артистите от хора и балета с театралния актьор Живко Джуранов, с оперния певец Момчил Караиванов и с поп и джаз изпълнителката Люси Дяковска в много строгия ритъм на пластиката и танца, на изразността, която е много характерна за Веселка Кунчева като режисьор.“ – описва многото пластове на изказността доц. Нина Найденова. На акордеон в спектакъла свири Калоян Куманов.
В анонса „Мария от Буенос Айрес“ е описана като „сюрреалистична опера и визуален спектакъл-сън“. Когато след него се върнем в реалния свят, с какво той е по-различен? „Това е библейски сюжет, пречупен през музиката на композитор с аржентинска душевност, през поезията и през таланта на всички останали интерпретатори, включително на Константин Добройков – диригент на изключително сложна музикална палитра. Всички те са оставили своя емоционален опит, своите мисловни послания – и тези кодове са добре омесени и поднесени на публиката. Така че всеки би могъл да намери своето в този музикален спектакъл. В него няма едно послание, а много внушения, които остават като картини.“ – казва за въздействието директорът на Опера Пловдив.
Самата Нина Найденова е гледала „Мария от Буенос Айрес“ повече от пет пъти и всеки път открива нови теми, които свързва с контекста на времето днес. „Това представление няма как да те остави безучастен. То си заслужава шанса да бъде видяно от колкото се може повече зрители.“ – посочва директорът на Пловдивската опера в навечерието на гостуването утре в София. Билети се продават на касата на театъра и в мрежата на Eventim.