Музикален спектакъл на Марио Хосен и Адриан Йотикер ще разкаже за Паганини и Шопен с участието на „Камерата Орфика“ при „Нов български университет“ под диригентството на Кристиян Шулц. Мултимедията, създадена от Поли Герасимова, ще постави музиката на Романтизма във визията на света от XXI в. Спектакълът „Между два свята“ ще се проведе на 25 ноември в Зала 1 на НДК. Джаз ФМ е медиен партньор.
„Светът на Паганини е изцяло експресивен, наситен с много драматизъм. Музиката му е образ на трагедията, която е представлявала неговата лична съдба. Кариерата на Паганини променя историята на музиката на Романтизма, а самият той е осъден на самота, без възможност да сподели най-интимните си чувства с близки хора. Бил е много болен човек, винаги се е чувствал самотен. По време на цялото си европейско турне, покорявайки всички престижни сцени и записвайки името си в историята, той е бил със своето дете. В него, освен в цигулката, е виждал единствената силна връзка. От другата страна е светът на Шопен – крехък и нараним. Той е избягвал масовите концерти. В продължение на 20 години в Париж дава само салонни концерти на меценатите и благородниците, на които е преподавал пиано като частен учител. Това са два коренно противоположни свята като естетика, а същевременно – много близки с духа на романтиката, който превъплъщават.“ – обясни в студиото на Джаз ФМ Марио Хосен.
И той, и Адриан Йотикер, са почитатели на музиката на композиторите, чиито творби ще интерпретират. Марио Хосен от малък свири музиката на Паганини, чел е почти всички негови биографии, изследва партитурите му и се занимава с издаване на цялостното му творчество. „Неговата личност не е достатъчно позната дори на ценителите на класическото изкуство. Много често образът му, създаден от холивудските продукции, е далеч от реалния, който опознаваме от неговите писма и истинските му биографии.“ – посочва Марио Хосен. Адриан Йотикер от две години участва в уникални продукции с оперите в Цюрих и Мюнхен. „Един от големите немско-френски хореографи създава интересна балетна продукция, в която двата оперни оркестъра съпровождат спектакъла с двата концерта на Шопен, солист на които е Йотикер. Това изисква вглъбяване и посвещаване. И двамата сме подвластни на магията на тези двама гении.“ – споделя цигуларят, чието име заради виртуозността му и изразителността му винаги се свързва с Паганини.
Концертът-спектакъл „Между два свята“ ще бъде изграден от творби на двамата композитори, които ще бъдат свързани с новонаписана музика и ще бъдат съчетани и с произведения от други автори, за да се проведе сюжетната линия. „Започваме от първата среща между двамата. Младият Шопен чува Паганини, пленен е от неговата музика и започва да композира изцяло под негово влияние. В следващите етапи ще видим как личността на Паганини се изгражда чрез неговата бравурност и виртуозност и как Шопен постига същия ефект, когато, вдъхновен от тази експресия, я пресъздава през своя коренно различен свят. Накрая ще завършим със среща между двамата, която е фикционална и не се е състояла. В реалния живот Шопен е свирил за Паганини, слушал го е в залата, Паганини не е слушал зрелия Шопен, а двамата не са свирил заедно. Но ние ще ги срещнем с музиката на Менделсон. Този друг гений, впечатлен от тяхната музика, пише концерт, който реално ще събере двамата протагонисти на сцената в диалог. Така ще пресъздадем една история чрез езика на музиката.“ – обясни Марио Хосен.
С Адриан Йотикер той се среща преди повече от 15 години, когато е поканен да изнесе рецитал в Цюрих, а организаторите са избрали за акомпанятор един от няй-ярките солисти на местната сцена, лауреат на Първа награда от конкурса на ARD в Мюнхен. „Всичко това ми даваше основание да съм сигурен, че ще срещна топ професионалист. Репетицията протече нормално, направихме сонатите без никакво усилие. Установихме, че говорим на един музикален език. Но ме впечатли неговият акомпанимент към „Вещиците“ на Паганини, която ще чуем и на 25 ноември. Той ме следваше абсолютно точно, въпреки голямата свобода в израза, заради която за изработването й са необходими поне няколко повторения. Попитах го дали е слушал мои записи на тази творба. Каза, че не я е свирил като пианист, а като цигулар. Тогава разбрах, че е завършил Цюрихската консерватория с две специалности – цигулка и пиано. След като печели германския конкурс, се посвещава на пианото. Аз съм впечатлен, че до себе си виждам изключителен музикант – пианист, който познава естетиката на цигулката като топ професионалист.“ – описа изненадата и възхищението си Марио Хосен.