„Снежната кралица“ премиерно от балет „Арабеск“: „Вълнението е в съзерцанието, а понякога ярките и внушителни неща може би са само една опаковка“

„Снежната кралица“ премиерно от балет „Арабеск“: „Вълнението е в съзерцанието, а понякога ярките и внушителни неща може би са само една опаковка“

В навечерието на Коледа „Снежната кралица“ по приказката на Ханс Кристиян Андерсен се обръща към малки и големи в постановка на балет „Арабеск“. „Снежната кралица“ е по-особена приказка, както всички на Андерсен, който има послания и към малките, и към големите. Спектакълът е ориентиран към зимния сезон, защото тогава Снежната кралица се чувства най-уютно. Ако проследим историята на Герда, пътят й да намери отвлечения любим Кай минава през всички сезони й отнема повече от една година. Зрителите ще видят красива снежна обстановка, но и ще усетят по-топла атмосфера – оптимистична картина за пролетта, която винаги идва след зимата.“ – описва в студиото ни атмосферата на спектакъла хореографът Ангелина Гаврилова.

Приказките ни предупреждават за опасностите в живота, които съпреживяваме в комфорта на разказа от сцената. „Тази приказка ни учи да се пазим от изкушението и от понякога появяващите се в живота ни личности и ситуации, които изглеждат много нови, интересни, по-различни от останалите, които ни привличат да тръгнем след тях. Те изкушават, обещавайки интересно преживяване и от там нататък – различен път. Тръгвайки след тях, ние забравяме и много късно осъзнаваме, че истински ценните неща са много по-чисти, като истинската любов, красотата и спокойствието. Вълнението е в съзерцанието, а понякога ярките и внушителни неща може би са само една опаковка.“ – описва хореографът Ангелина Гаврилова посоката, в която „Снежната кралица“ ще обърне погледа ни.

Драматург е Марий Росен, който в сценария си поставя основата на приказката като танцово представление. Сценографията е на Иван Токаджиев. „Заложили сме на една по-изчистена сценография. Опитали сме се да предадем това счупено дяволско огледало, частици от което попадат в сърцата, очите, душите на хората, както и в Кай, затова и той съвсем не може да забележи красотата.“

„Много държах да се ползва топка, защото кръглата форма е най-съвършената геометрична форма, но тя има и друго послание в спектакъла, което не искам да издавам.“ – оставя ни в очакване на предстоящата премиера Ангелина Гаврилова. Първите срещи със спектакъла са на 29 ноември и 13 декември от 19 ч. и на 30 ноември и 14 декември от 11 ч. в Музикалния театър.

Художник на костюмите е Адрияна Найденова. „Тя създава колорит, пъстри и различни картини, много ясни като послание и съпътстващи сюжета, но те не са шаблонни. Хората-цветя не е задължително точно да са цветя в най-конкретния смисъл на думата. Радвам се, че нейните решения са изключително оригинални и страшно много подплътяват цялата история. Всеки може да доразвие образите във въображението си.“ – посочва Ангелина Гаврилова. Тя благодари и на своята „дясна ръка“ – репетиторът Олеся Пантикина.

„Танцьорите са фантастични. Много работя с тези хора и те ми се доверяват. От първия до последния артист при нас няма толкова голяма разлика между солисти и ансамбъл, тъй като съвременният танц е по-свободна форма. Всеки създава свое плътно соло, след това влиза в ансамбъл. Изключение правят основните герои. Снежната кралица е Петя Колева, Кай е Филип Миланов, Герда – Таня Кацарова. Много държах на новите персонажи – двамата стражи на Снежната кралица – Васил Дипчиков и Стефан Вучов.“ – описва работата си със състава Ангелина Гаврилова, самата тя – една от примабалерините на „Арабеск“.

И тъй като за „Снежната кралица“ няма специално написана музика, един от най-трудните компоненти на спектакъла е събирането на музикални откъси, които да кореспондират един с друг. „Героите са съвършено различни като характеристика.“ – казва за предизвикателството Ангелина Гаврилова. Тя се обръща към класическото наследство и търси характерни пасажи за герои и ситуации. „Съчетаха се несъчетаеми на пръв поглед имена като Чайковски, Сибелиус, Григ, Мусоргски, Дворжак и Брукнер.“ – казва Ангелина Гаврилова и благодаря за идеите на съпруга си – диригента и директор на Софийската филхармония Найден Тодоров. „Като дъх между големите произведения е лайтмотивът на Снежната кралица, която не се променя от началото до края на приказката и затова си има собствена мелодия – звукът на снежна буря.“

  • Интервюто на Светослав Николов с Ангелина Гаврилова можете да чуете чрез бутона „Аудио“.