След половин век работа Джон Хендрикс е готов с вокализирана версия на Miles Ahead на Майлс Дейвис и Гил Евънс

След половин век работа Джон Хендрикс е готов с вокализирана версия на Miles Ahead на Майлс Дейвис и Гил Евънс

95-годишният Джон Хендрикс завърши проекта си по вокализирането на Miles Ahead на Майлс Дейвис и Гил Евънс. Това става точно половин век след първите му стъпки в реализирането на тази идея. През февруари ще бъде премиерата в Ню Йорк, а през май – в Лондон. Албумът е записан от 20-членния хор с ритъм секция London Vocal Project, който се описва като „общност от изпълнители“ и е воден от композитора и преподавател в Кралската консерватория по музика Пийт Чърчил. В изпълнението на премиерата в Лондон ще се включат и студенти и възпитаници от музикалните училища в града. В Ню Йорк проектът ще бъде представен с участието на специални гости, свързани с музиката на Хендрикс. Изпълнението ще е в католическата църква „Св. Петър“, прочута с джаз концертите си, част от мисията й да оформя творческия дух на града. Затова и действащата църква в Манхатън я наричат още „Джаз църквата“. Изпълнителен продуцент на американския концерт е Куинси Джоунс.

Miles Ahead излиза през 1957 г., а във втората половина на 60-те създателят на вокализата Джон Хендрикс започва да работи по създаването на версия само за гласове. Проектът претърпя много промени в развитие. В интервю за All About Jazz през 2012 г. Хендрикс го описа така: „Ще представя творбата този ноември с хор от Кралската академия по музика. След Англия ще обиколим цяла Европа. Написах думите към това, което Майлс и целият състав правят заедно – и това пеем. Ще бъде като оркестър, но вместо с инструменти, ще е с гласове. Написах думи към всяка партия, а солата на Майлс ще изпълня лично.“ На въпрос как ли би се чувствал Майлс, Хендрикс отговаря: „Харесваше му как пея неговите сола. Когато написах думите към Four, той каза: „Супер е, Джон!“ През 2014 г. пред Jazz Times добавя: „Албумът Miles Ahead е със страхотни пиеси, сред които е и великата балада на Джей Джей Джонсън Lament. Обичам да пея Майлс! Майлс е като учител по пеене.”

Джон Хендрикс и Пийт Чърчил обсъждат проекта на среща в Ню ЙоркДжон Хендрикс и Пийт Чърчил обсъждат проекта на среща в Ню Йорк

Днес вече е ясно, че Джон Хендрикс няма да пее, но лично ще присъства на премиерата на своята творба в Ню Йорк. Щедрото финансиране, за да може хорът да пътува и да пее в САЩ, е от Куинси Джоунс и неговата фондация Jazz Foundation of America. Така Куинси става изпълнителен продуцент на концерта. Споделяйки своите спомени за Джон Хендрикс, той разказва във фейсбук: „С Джон Хендрикс започнахме заедно в музиката – в Ню Йорк пред сградата „Брил“. Пеехме и свирехме там и се опитвахме да продадем песните си. Той бе пионер във всеки смисъл на думата и остава Краля на текстописците! Той направи лични версии на всички велики джаз песни и ги изведе до върха… Вокализа! Фактът, че той започна да пише текстове към пиесите от албума на Майлс Дейвис и Гил Евънс Miles Ahead през 60-те и че проектът сега ще има премиера пред публика в Ню Йорк, кара душата ми да се усмихне. Толкова се гордея, че участвам в този проект и нямам търпение да чуете с какво Джон се занимава през последните 50 години!“

Афишът за концерта в Ню ЙоркАфишът за концерта в Ню Йорк

Да вокализира Miles Ahead Джон Хендрикс решава след големия успех на дебюта на триото, в което участва заедно с Дейв Ламбърт и Ани Рос – Lambert, Hendricks and Ross. Те изпълняват вокализирани от него инструментални пиеси и създават цяло течение в музиката. От 1957 г. името му винаги е обляно в светлина като майстор на вокализирането и на пеенето. Самият Джон Хендрикс се е научил да пее, слушайки Арт Тейтъм, а първи оценява неговия талант Луис Армстронг.

Момент от звукозаписната сесияМомент от звукозаписната сесия

Вокализираната версия на Miles Ahead е вече записана и ще излезе на диск. Албумът на Майлс Дейвис и Гил Еванс е колкото интересен като музика, толкова и фундаментален като културен феномен, макар и да отстъпва по значимост на Kind of Blue. Заглавието с неговата многопластовост бе избрано от Дон Чийдъл за игралния му филм, основан на живота на Майлс Дейвис – големият успех на филма бе, че направи творчеството на тромпетиста близко да съвременните млади хора, а днешната градска култура – разбираема за поколението, израснало с музиката на Майлс.