Сесил Маклорин Салвант, Били Чайлдс, Джон Маклафлин и Крисчън Макбрайд биг бенд са сред отличените с „Грами“ в джаз категориите

Сесил Маклорин Салвант, Били Чайлдс, Джон Маклафлин и Крисчън Макбрайд биг бенд са сред отличените с „Грами“ в джаз категориите

Тази нощ в Ню Йорк се проведе 60-то юбилейно издание на наградите „Грами“. Dreams and Daggers на Сесил Маклорин Салвант беше определен за „Най-добър вокален джаз албум“, а „Най-добър инструментален джаз албум“ е Rebirth на пианиста Били Чайлдс. Това е втората награда „Грами“ за Салвант, след като миналата година вокалистката беше отличена за For One to Love. Джон Маклафлин получи „Грами“ за своето импровизирано соло в пиесата Miles Beyond от албума Live @ Ronnie Scott’s, който големият китарист записа с групата The 4th Dimension. Крисчън Макбрайд дублира успеха си от 2011 г., когато спечели за най-добър албум на голям джаз оркестър за The Good Feeling, а сега наградата беше присъдена за новия проект на биг бенда му Bringin’ It. Jazz Tango на аржентинския пианист Пабло Зиглер и неговото трио спечели в категорията „Най-добър латино джаз албум“. 

И още златни грамофончета:
- Традиционен поп вокален албум - Tony Bennett Celebrates 90 със записа от концерта за 90-та годишнина на легендата.
- Съвременен инструментален албум – Prototype на „Джеф Лорбър фюжън“.
- Рок изпълнение – You Want It Darker на Ленард Коен.
- Традиционен блус албум – Blue & Lonesome на „Ролинг стоунс“.
- Съвременен блус албум – TajMo на Тадж Махал и Кеб Мо.
- Инструментална композиция – Three Revolutions на Артуро О’Фарил (изпълнена с Чучо Валдес)

Целият списък с наградените може да видите тук, а по-долу публикуваме акценти от публикации в секцията „Нова музика“, посветени на някои от отличените с „Грами“ заглавия и артисти.

Дали е точно джаз или смес от блус, Бродуей и модерни стандарти - това е трудно да се каже и навярно е излишно да се разсъждава за това, защото музиката в албума Dreams and Daggers е изпълнена брилянтно! Каквото и да изпее Сесил Маклорин Салвант, тя пленява публиката си във „Вилидж Вангард“. Вокалистката играе с гласа си без никакво усилие, с перфектни атаки, точна интонация, еластични и изненадващи скокове в диапазона. Редува топлината на тембъра си с хлапашка закачливост или по женски обезоръжаващ и флиртуващ въздушен глас, но всичко това е част от музиката и артистичния й вокален сценарий без да преиграва, а с чувство за мяра и много вкус. (Мирослава Кацарова)

С естествен артистизъм и финес Сесил Маклорин Салвант ни пленява с новия си албум Dreams and Daggers

С Rebirth Били Чайлдс продължава да следва високите си стандарти за музициране. Обигран и изключително виртуозен, в новия си проект той блести с богатото си въображение и дълбочината на импровизациите. Rebirth e сред най-изисканите джаз албуми, издавани напоследък. Той е перфектно балансиран като нюанси и настроение, диск, роден от потребността за израстване и непрекъснато обновление. (Таня Иванова)

Rebirth на пианиста Били Чайлдс - музиката като непрекъснато обновление

Bringin’ It е отражение на всичко хубаво, с което свързваме Крисчън Макбрайд – неговата виртуозност, интелект, отвореност, умението му да събира хората и да ги води напред, чувството му за хумор и лекотата, която при него е като висше проявление на таланта му. Оркестърът на Макбрайд суингира с енергията на своите предшественици, оставили следа в бигбендовото изкуство и едновременно с това ни забавлява с фънки елементи, докосва с изящни балади и майсторски аранжименти. Bringin’ It на Крисчън Макбрайд биг бенд е безспорно удоволствие от музиката в най-чистия й вид и среща с върховен оркестър от XXI век. (Таня Иванова)

В Bringin’ It на Крисчън Макбрайд биг бенд слушаме върховен оркестър от XXI век

Пее най-големият класик на американската джаз традиция. С него свири и пее Били Джоел. За него залата изпълват гласовете на Лейди Гага, Майкъл Бубле, Андреа Бочели, Кевин Спейси, Даяна Крол, Руфъс Уейнрайт, Кей Ди Ланг, Стиви Уондър, Елтън Джон, Лесли Одъм младши… Това е празничният албум Tony Bennett Celebrates 90 за 90-я рожден ден на една легенда! Той е записан на концерта за юбиляра, провел се в Radio City Music Hall в Ню Йорк. „Животът е безкраен празник“, „Най-доброто предстои“… Тони Бенет е вече на сцената, за да ни разкрие още от тайните на живота. Те са в цененето на хората до теб (в Who Cares? предоставя широко място за сола на музикантите от своето трио и ги представя с възхищение), във вярата в любовта (The Best Is Yet to Come е символ на надеждата), в посвещението (заради I Left My Heart in San Francisco признателните жители на града му издигнаха паметник), във впускането в ритъма на живота (класическата I Got Rhythm тук е с осъвременен аранжимент, който отеква с думите на Тони Бенет, че се радва на всеки нов ден, защото той ще направи живота му още по-богат с ново познание за света). И въпросът как е възможно това дълголетие… Музикантът отговаря с начина, по който казва просто „Благодаря“ на аплодисментите в самото начало на How Do You Keep the Music Playing? – скромно и с признателност към музиката и към публиката. (Светослав Николов)

Той е велик и изкуството е завинаги: Тони Бенет с признателност към музиката и публиката в концертния албум за своята 90-а годишнина

Всеки от нас грее с Божествената искра в себе си. А защо тогава има толкова много мрак в живота ни? Така сме избрали. Иначе той, животът, си е светъл. Ние сме тези, които спираме да вярваме, забравяме да мечтаем, пропускаме да забележим. Обричаме се на самота, насилваме се в заблуди, отричаме любовта. Отричаме себе си. Ние и само ние. Новият албум на Ленард Коен You Want It Darker е не за болката, а за болестта. Драматичните думи и силните чувства идват с красива, тиха музика. Минимализмът на Ленард Коен проправя широк път на думите към душата. (Светослав Николов)

А той, животът, си е светъл – You Want It Darker на Ленард Коен е за неумението да ценим този дар

Blue & Lonesome „Ролинг Стоунс“ решават да сътворят в унисон с характера на блус музиката – естествено, спонтанно, изразително. Звукозаписните сесии през декември миналата година продължават само три дни – песните се записват наведнъж, без дубли и поправки. Музикантите работят в студийния комплекс British Grove Studios в лондонския квартал Чизик, съвсем близо до предградието Ричмънд, където преди десетилетия са стартирали с малки клубни участия. В същото време в съседно студио по албума си I Still Do работи Ерик Клептън. Той се отбива, за да ги поздрави, и остава да запише две песни с тях, като свири на китара в Everybody Knows About My Good Thing и I Can’t Quit You Baby.

„Ролинг Стоунс“ изповядват страстта си към блус музиката в Blue & Lonesome – първи техен студиен албум от 11 години насам

На снимката: Сесил Маклорин Салвант със своята втора награда „Грами“