Сара Джейн Гиоти е джазова певица от древната република Сан Марино, която ще се представи на Джаз фестивала в Банско на 8 август – четвъртък. Нейният албум In the Absence of Air („В отсъствието на въздух“) излезе миналия май. Той ни предлага пътешествие в света на бразилската музика, в което доминират джазовите интонации. Личността на Сара Гиоти присъства от първия до последния момент в този албум и в този смисъл това са дълбоко лични интерпретации. Аранжиментите й впечатляват с активното включване на струнна и духова секции, а също с лирични инструментални диалози, например между виолончело и цигулка или глас и виолончело и т. н.
Сара Джейн Гиоти от Италия ще слушаме на Джаз фестивала в Банско в четвъртък, на 8 август. Тя е втори артист в програмата – след „Спектрум“ и преди групата на Джамал Томас. Джаз ФМ е медиен партньор.
В интервю за Джаз ФМ Сара Джейн сподели, че албумът „В отсъствието на въздух“ е резултат от „всеобхватно и задълбочено филологическо изследване“ на бразилските жанрове шору, боса нова и самба. Тя се е опитала да открие общото минало, през което са преминали известните представители на тези жанрове Гинга, Еду Лобо и Милтон Насименто. „Моето изследване беше филологическо, тъй като представлява обобщение на всички сходни образци в музиката, която реших да интерпретирам.“
Сара вярва, че е добавила към оригиналите повече чувство за джаз. Тя сподели, че слушателите, също като авторите на музика, трябва да правят свое собствено проучване чрез слушане.
Албумът In the Absence of Air завършва с единствената собствена композиция на Сара Джейн – „Ария“, посветена на италианския композитор, тромпетист и неин ментор Марио Тамбурини.
Сара Джейн очаква с нетърпение концерта си на Джаз фестивала в Банско, за да открие как публиката там ще съпреживее нейната музика. „Отношението във всяка страна е различно.“ – казва тя.
Сара, вашият дебютен албум „В отсъствието на въздух“ е дълбоко лична интерпретация на бразилската популярна музика в съвършено различна светлина. Вашите аранжименти настина са впечатляващи, особено онези лирични диалози между челото и цигулката, между гласа и челото, акомпанимента на струнната и духовата секции и т.н. Поздравления!... Благодаря ви много!... Освен това, Вие пеете на португалски. Къде и как научихте езика?
Да, в действителност аз научих португалски единствено чрез слушане на музика от Бразилия. Аз страшно много обичам тази музика, защото тя е толкова заразителна, така че за мен беше съвсем естествено да слушам бразилска музика през годините, особено през времето на моето обучение.
В един текст, вие споменавате, че албумът произхожда от страстно филологическо изследване, включително на жанровете шору, боса нова и самба. Какво искате да кажете с това?
Това са са различни музикални стилове, които предрешиха моя албум в известен смисъл. В него обаче имаше промени в начина, по който се въздейства, и това е в характера на джаза. Така че в известен смисъл аз вярвам, че добавих към оригиналите повече чувство за джаз, всъщност това е чувството, което всеки усеща, слушайки моята музика.
Но това филологическо изследване ли е?
Да, защото реших да проуча трима или четирима представители на тази музика. Това са Гинга, Еду Лобо и Милтон Насименто. В известен смисъл моето изследване беше филологическо, защото аз се опитах да открия общото минало, през което са преминали всички тези съвременни музиканти и композитори. В него проучих всички сходни образци в тази музика, която бях решила да изпълня.
Бонусът във вашия дебютен албум е изключение – вашата собствена композиция „Ария“, посветена, предполагам, на тромпетиста и композитора Марко Тамбурини. Бихте ли ни разказали кой е Тамбурини и историята на тази пиеса?
Марко Тамбурини беше много известен тромпетист и композитор, много добре познат в Италия, обичан от всички, особено от музикантите. Той беше преподавател, а аз посещавах някои от неговите курсове. Той винаги ме окуражаваше да следвам своята собствена музика, да продължа своята работа като композитор. Мисля, че не нямаше да стигна до тук, ако не бях срещнала такъв вдъхновяващ човек. За съжаление той вече не е сред нас… Така че аз пожелах да отдам своята почит към паметта му, композирайки тази песен.
Вие не сте била досега в Банско. През август ще сте тук за първи път. Какво очаквате?
О… да! Аз съм много любопитна да видя как хората реагират на моята музика, която идва отдалеч. Аз съм винаги много вдъхновена, когато свиря в чужди страни, защото всяка е толкова различна. Хората имат различно чувство за музиката… В някои страни музиката е част от ежедневието, но различната музика ги отдалечава от него. Така че аз съм свикнала да наблюдавам как преживявате моята музика. Това е много много интересно за мен, дори и за едно социално изследване в известен смисъл.
Какво бихте искали да пожелаете на нашите слушатели?
Бих искала да пожелая на всички да правят свое собствено проучване на музиката. Понякога ние сме малко пасивни към музиката, която слушаме, или слушаме това, което другите хора слушат, или пък просто това, което е популярно в момента – популярна мелодия или популярен певец. Така че аз вярвам, че всеки трябва да прави свое собствено проучване. Музикантите разбира се, се опитват да намерят пътя чрез опознаването на различни видове музика, но аз вярвам, че дори тези, които слушат музика, трябва да правят проучване, дори само чрез слушане, не само чрез свирене или композиране. Аз съм сигурна, че чрез слушане на музика вие можете да научите толкова много, особено от различни видове музика…
Аз разбирам вашето послание, тъй като вече слушах „В отсъствието на въздух“ и знам, че Вашите интерпретации действително са Ваши собствени, лични интерпретации. Благодаря Ви, желая Ви успех!
И още за новото издание на Джаз фестивала в Банско на Jazzfm.bg: