Пристига легендата Пати Остин. Тя излиза на сцената на Зала 1 на НДК в сряда за концерт в почит към Ела Фицджералд

Пристига легендата Пати Остин. Тя излиза на сцената на Зала 1 на НДК в сряда за концерт в почит към Ела Фицджералд

Довечера Пати Остин пристига у нас за първа дългоочаквана среща с българската публика. Звезда на соул и джаз музиката десетилетия наред, в сряда тя ще изпълни хитовете на Ела Фицджералд на концерт в почит към Първата дама на песента, 100 години от чието рождение се навършиха на 25 април. Остин идва в България веднага след четири редовни и пети допълнителен концерт в „Рони Скотс“ в Лондон, всички те – разпродадени, и преди да се включи в програмата на Джаз фестивала в Мелбърн и да направи австралийско турне.

В сряда от 20 ч. певицата излиза на сцената на Зала 1 на НДК със струнна секция от Оркестъра на Класик ФМ и Брас асоциация биг бенд. Диригент е Ангел Заберски, който в интервю за Джаз ФМ гарантира, че за генералната репетиция българските музиканти ще са готови „по американски“. Първото гостуване на Пати Остин у нас е в цикъла „Музиката на Америка“ на „Кантус Фирмус“ и фондация „Америка за България“.

„Изключително събитие с голям артист, който ще изпълни разкошни аранжименти“: Ангел Заберски ще дирижира концерта на Пати Остин в почит към Ела Фицджералд

„Учих се от големите, които не са „изпълнители“, а хора, доставящи радост на публиката. Когато изляза на сцената, целта ми не е просто да изпея песните, а да развълнувам слушателите.“ – каза в интервю за радио шоуто на лондонския „Рони Скотс“ Пати Остин. Дъщеря на големия тромбонист Гордън Остин, първата си поява на сцената тя прави благодарение на неговото близко приятелство с Дайна Уошингтън и на своята любов към пеенето. Тогава тя е на 4 години, но всичко започва дори по-рано… В интервю за Националното обществено радио на САЩ Пати Остин разказа: „Любовта ми към музиката е по рождение. Когато майка ми ходеше в „Уулуъртс“, се отбиваше в отдела за шивашки материали. А в магазина винаги звучеше музика. Знаех почти всяка от песните, тъй като баща ми постоянно свиреше вкъщи. И аз започвах да пея, каквато и музика да звучеше. Когато майка ми се върнеше от отдела за шивашки материали, ме намираше така – аз пея, а около мен има поне пет – шест души, които ме слушат. Така започнах да се грижа за своята аудитория и да развивам шоуто си. Пеех с цялото си сърчице! Търсех публика. Така съм се родила.“

За първи път на професионална сцена Пати Остин пее едва 4-годишна, когато „превзема“ шоуто на Дайна Уошингтън в „Аполо тиътър“ в Ню Йорк. „В залата всеки ден имаше по шест концерта – певица, певец, биг бенд, танцьори, комици. В този конкретен ден певицата беше Дайна Уошингтън. Баща ми беше работил с нея и отиде зад кулисите, за да се видят. Тогава Дайна ме предизвика със закачка. Наведе се към мен и каза: „Здравей, аз съм Дайна и съм певица.“ Всички в гримьорната се засмяха, а аз отговорих: „Аз съм Пати Остин и също съм певица.“ Погледнаха ме изумени, най-вече – родителите ми. Дайна каза: „О, така ли! Ако си певица, тогава ще излезеш на сцената и ще откриеш втората част на концерта.“ Отговорих: „Добре!“ – без капка страх. Музикалният й директор тръгна към вратата, а тя го спря с думите: „Това е Пати Остин. Тя е певица и ще пее на следващия концерт.“ Той продължи на шега: „Добре, а какво ще изпееш?“ „Teach Me Tonight.“ – отвърнах. Всички се разсмяха, а той добави: „И в коя тоналност?“ Казах: „Си бемол.“ Тогава познавах музиката повече, отколкото буквите, защото не се откъсвах от баща ми, който свиреше часове наред. Той ме научи на нотите, показа ми метронома, научи ме как да поддържам правилното темпо, изсвирваше нота и след това ме караше да я изпея. И така – Дайна ме извика на сцената и аз излязох, за да изпея песента. Бендът започна да свири, но музикалният директор бе пропуснал да им каже, че ще пея в друга тоналност. Така че ги спрях: „Не е тази тоналност.“ Публиката полудя. И те започнаха отново, вече в правилната тоналност, аз изпях песента, всички се влюбиха в изпълнението ми… Веднага след като свърших, изтичах от сцената – и попаднах право в ръцете на Сами Дейвис джуниър, който бе коленичил и ме чакаше с отворени обятия. И каза: „Трябва да те включа в шоуто си следващата седмица.“ Така започнах.“ – разказва Пати Остин в интервю за Националното обществено радио на САЩ.

На мига Дайна Уошингтън обявява, че става кръстница на Пати Остин, а когато я представя на Куинси Джоунс, той я поема под крилото си като своя кръщелница. Води я на първото й европейско турне със своя оркестър, когато тя е едва на 9 години. Изява в театъра на 5-годишна възраст, 17 албума, награда „Грами“, гост-участия в множество проекти на други артисти – като отличените с „Грами“ The Dude на Куинси Джоунс, Off The Wall на Майкъл Джексън и Give Me the Night на Джордж Бенсън, дуети с Натали Коул, Джеймс Инграм, Лутър Вандрос, Бренда Ръсел… Пее още с Пол Саймън, Джеймс Браун, Джо Кокър, Бет Мидлър, Робърта Флек и Даяна Рос. Тя участва и във феноменалния проект на фънк версия на „Месия“ от Хендел, също осъществен от Джоунс, и се включва редовно в негови концерти и шоу програми – от Монтрьо през Япония до Сеул.

Пати Остин отново споделя най-голямата си любов: ще ни предложи четвърти джаз албум, а акцент отново ще е музиката на Ела Фицджералд

През последните 10-ина години Пати Остин е ангажирана с популяризирането на американското наследство – тя започна поредица от концерти със симфонични оркестри в почит към Ела Фицджералд и Дюк Елингтън. Подобни програми при огромен успех тя представи със симфоничните оркестри на Сан Франциско, Кливланд, Орегон, Балтимор, Детройт, Финикс, Минеаполис... В края на миналата година Пати Остин беше основен изпълнител на сцената на „Аполо тиътър“ в специалния концерт за отбелязване на вековния юбилей от рождението на Ела Фицджералд.

Пати Остин пее хитовете на Ела Фицджералд и разказва за нея в Сан Франциско, Орегон, София…

„Половината от концерта е актьорска игра и разказ, върху които наслагвам мелодията и всичко това обвивам в песни: преживявания, които свързвам в една история – точно както с лекота правеше Ела.“ – обяснява Пати Остин. И продължава: „Идеята е да представя своите версии на тези песни, а не да се опитвам да копирам Ела. Никога няма да има друга като нея.“ За историите за Ела, които ще разкаже, подсказва: „Между Ела и Мерилин Монро е имало много близко, дълбоко приятелство, за което мнозина не знаят. Ще разкажа за него и ще го илюстрирам с музика.“ Посетителите на нейните концерти разказват и за още един сюжет, който певицата развива: как Ела е написала прочутата си песен A-Tisket, A-Tasket. В програмата са още шедьоврите на Гершуин Our Love Is Here to Stay и The Man I Love, а също и несравнимите джаз стандарти Satin Doll, How High The Moon и Too Close for Comfort, които легендарната Ела Фицджералд прави известни. Всички песни са в аранжименти на Патрик Уилямс – прочут композитор, аранжор и диригент, работил с Франк Синатра и много други майстори на джаза, носител на две награди „Грами“ и четири „Еми“, с номинации за „Оскар“ и „Пулицър“ за музика. На концерта ще свири пианистът Олаф Полциен – един от популярните пианисти на Германия, който е и професор по пиано в Консерваторията в Грац. Той е музикален директор на продукцията. Утре Пати Остин и Олаф Полциен ще направят последна работна репетиция с българските музиканти, а преди това певицата ще даде няколко интервюта, едно от които – за Джаз ФМ.

Пати Остин: „За да сме все по-свързани и да успяваме – станете ментор, открийте своя наставник!“

Пати Остин е прочута със своята обществена дейност – и едно от нейните проявления са специалните й изисквания за концерта в София. По нейно настояване храната в гримьорната ще бъде поднесена така, че да няма нито един съд или прибор за еднократна употреба – пластмасовите и картонените чинии и чаши са изрично забранени. Оригинално френско шампанско, няколко вида вина, плодови сокове, черен чай, плодове и зеленчуци – това са изискванията на Пати Остин към менюто.

Билети за концерта на Пати Остин в София се продават на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“ и в Билетния център на НДК.