С отдаването на почит към творчеството на великите Ела Фицджералд и Телониъс Монк започва третото издание на „Пловдив джаз фест“. Концертите на Хилда Казасян с JP3 и Мишо Йосифов и на Джесън Моран с неговата група са от 20 ч. в Дом на културата „Борис Христов“. В лектория Джейсън снощи сподели своите открития за творчеството на Монк, за изкуството на музиката и за създаването от всички нас с гласовете ни на симфонията на живота. Преди началото на музикалната програма днес ще бъде открита фотографска изложба на Мишел Нахабедян. След края на двата основни концерта следва джемсешън в Bee Bop Café. Джаз ФМ е медиен партньор.
Ден преди официалното откриване на „Пловдив джаз фест“ пианистът Джейсън Моран изнесе лекция за Телониъс Монк в Bee Bop Café, по време на която плени публиката със своето открито, естествено поведение и с дълбоките си прозрения за музиката на своя идол. Джейсън сподели, че гледа на нея като на език, че я чете като поезия и определи Монк като „слушател на света“. Поведението на Джейсън Моран не остави съмнение, че самият той умее да слуша внимателно и именно с този въпрос започна дългоочакваната ни среща с пианиста в мобилното студио на Джаз ФМ в Дом на културата „Борис Христов“ в Пловдив. „Като музиканти ние сме научени да слушаме хората, искаме да намерим най-добрите начини да се чуят гласовете им, да разкажем техните истории. Така че слушам по този начин, но също така слушам и шума на климатика, мухата, която лети в стаята ми, слушам всичко. Защото като артист по този начин успявам да събера ведно всички звуци около себе си, дори и когато слушам българска реч за първи път, часове наред. Това беше невероятно и отвори ушите ми. Скоро ще разбера какво да направя с тази информация, с която се сдобих тук.“ – казва Моран.
Връщайки се отново на темата за Телониъс Монк, попитахме Моран за отношението му към легендарния пианист и композитор, оставил дълбока следа в световната култура. Джейсън разказва за своята детска обсесия по Монк: „Като дете, като тийнейджър мислех, че неговата музика звучи по-добре от която и да е друга музика. Тя звучеше по-различно от музиката на Моцарт, на Бетовен, на Шопен, беше по-истинска, звучеше като музиката от моя квартал. И си казах: „Ако стана музикант, искам да съм като него.“ Като пианист си помислих, че трябва да усъвършенствам техниката си, за да мога да свиря като Телониъс Монк. Монк свири и Шопен, и Рахманинов, но намира своя собствен път към музиката. Тази оригиналност в очите на един тийнейджър изглеждаше толкова силна като усещане.“
Тази вечер на сцената на Дом на културата „Борис Христов“ Джейсън Моран ще представи мултимедийния си спектакъл In My Mind: Monk, с който ще постави начало на третото издание на „Пловдив джаз фест“. Наскоро в Instagram Моран обяви, че ще изнесе само още няколко концерта от трибюта, преди да му даде почивка. За този планиран „зимен сън“ на програмата пианистът обясни в студиото на Джаз ФМ: „Аз представям тази музика от 10 г., а след края на сезона има други неща, които искам да направя, но тази музика ще остане в моя репертоар. Монк е завинаги в живота ми, така че никога няма да спра да изпълнявам Монк, винаги ще свиря неговата музика.“
За финал на разговора с Джейсън Моран направихме препратка към огромната любов на Телониъс Монк към семейството му. Той е написал прекрасни композиции за своите роднини. На въпроса дали пише музика за семейството си Джейсън Моран отговори така: „Имам композиция „Алиша“, посветена на съпругата ми. Когато работих по албума за Фетс Уолър, имах предвид децата ми, исках да направя такава музика, която да ги забавлява и да им позволи да танцуват. Семейството остава най-важната част от моята музика.“
След разговора с Джейсън Моран на живо в студиото на Джаз ФМ направихме и още едно интервю с пианиста, което ще излъчим следващата седмица.
„Обожание.“ – така определи чувството си към Ела Фицджералд и нейната музика Хилда Казасян. Във втория за вечерта концерт тя ще почете Първата дама на песента. „С усмивка за Ела“ е заглавието на програмата, която Хилда ще ни предложи с JP3 и Мишо Йосифов: „От малка, още когато съм била бебе, са ме приспивали с музиката на Ела Фицджералд – тя непрекъснато е звучала вкъщи, заедно с Франк Синатра, с Луис Армстронг… Моето усещане за нея е като за онези неща, които идват от детството ти – обожание и чувството за близък до теб човек. Гениалността в нейното пеене – тя ти разказва приказки, и естествеността, която днес толкова много се е изгубила, ме карат толкова много да харесвам таланта й и направо да я обичам…“ – споделя Хилда Казасян в интервю за Джаз ФМ.
Определението за „емблематична за Ела Фицджералд песен“ би могло да бъде: песен, с която Ела отново ни е утешила, с която е внесла още светлина в живота ни, с която още повече ни е накарала да обичаме. „Винаги съм я приемала като близък човек. Тя е имала много тежки моменти в живота си, които с лекота и естественост, с много чувство за хумор, е преодолявала. Страшно е пленителна! Неслучайно всички нейни колеги са я обичали.“ – разказва Хилда, която в репертоара си има стотици песни, изпети някога от Ела. Но за концерта на „Пловдив джаз фест“ подготвя съвсем нова програма: „Това са нови неща, направени през последните две седмици, с аранжименти на Живко Петров и Христо Йоцов. Върнах се в 5-ти клас – толкова много свиря на конги за соло, което Христо ми написа!“ – разказва Хилда за подготовката на концерта си довечера.
„Пловдив джаз фест“ се организира от Blue M на Мирослава Кацарова съвместно и с подкрепата на Общинска фондация „Пловдив 2019“. Мотото на домакинството на Пловдив като Европейска столица на културата е „Пловдив заедно“ и то е толкова свързано с джаз музиката – събираща и сплотяваща. „Това е едно от най-силните събития в програмата на домакинството. Ефектът го има още от спечелването на титлата през 2014 г. – имаме такива събития с толкова силна програма. Пловдивчани могат да бъдат щастливи, че в продължение на четири дни могат да се насладят на изкуството на толкова велики музиканти.“ – казва в студиото ни ръководителят на Общинска фондация „Пловдив 2019“ Кирил Велчев.
Публиката идва за концертите час преди началото им, събира се пред Дом на културата „Борис Христов“, споделя за изминалия ден, предвкусва вечерта. От концертите хората излизат тръпнещи и оживени, много от тях се отправят към Bee Bop Café, където следват джемсешъните. И докато сме там, на границата между парка и оживените улици, виждаме как случайни минувачи, чули джаз музиката, се отправят право към вратата на клуба. „Хората, които идват да посетят тези концерти, е съвсем нормално да дойдат по-рано на „раздумка“, да споделят приятните емоции. Това означава, че самата публика преживява чувствата с музикантите и с организаторите. За нас е много важно след концертите да виждаме усмихнати хора.“ – казва Кирил Велчев от „Пловдив 2019“.
След като наградата на фестивала за цялостен принос миналата година първи получи Огнян Видев, през тази година отличието ще бъде връчено на Веселин Николов, известен в Пловдив като Весо Червения – сред основателите на „Бели, зелени, червени“ и създател на хор „Филипополис“. „Той е един от най-смислените, интересни, провокативни неконвенционалните композитори на джаз и съвременна музика. Неговите граници се разширяват до степен да достигнат до православната музика. В началото на 90-те Веселин Николов създава хора „Филипополис“ – изключителна формация, която става позната навсякъде по света. Той съумява да направи такива разработки на православната музика, с които да впечатли музиканти от цял свят.“ – обяснява мотивите Мирослава Кацарова.
Тази година фестивалът ще връчи и още една награда, с която ще бъде почетена Андрония Попова – Рони. Думи на признателност от Мирослава Кацарова: „Изключително важно за нас е да кажем колко много страдаме и колко много ни липсва Рони. Тя бе с нас от самото начало на фестивала с „Четири дами пеят джаз“ и „Четири дами пеят боса нова“, бе и в журито на първото издание на Младежкия джаз конкурс. Тя е изключително, изумително талантлив и духовен човек, който остави за нас примера си как трябва да застанеш на сцената – с целия си дух, и да пееш с душа и сърце, така че с гласа си да направиш близка музиката до хората.“
В програмата на „Пловдив джаз фест“ утре – Дони Маккаслин с отглас от творчеството на Дейвид Боуи и Христо Йоцов квартет с Jazz Cats. В 10:30 ч. в студиото ни в Дом на културата „Борис Христов“ ще бъде Дони Маккаслин, а с Христо Йоцов ви срещнахме преди няколко дни – интервюто с него ще откриете тук. В прякото ни излъчване от Пловдив от 9 до 11 ч. ще представим и изключителните музикални фотографии на Мишел Нахабедян, чиято изложба се открива в 19 ч. днес във фоайето на залата.
Снимка: кадър от изложбата на Мишел Нахабедян е запечатал жив момент от концерт на Джейсън Моран.