Пианистът Джейсън Моран, когото мнозина познават и от работата му като концептуален артист, показва своя изложба в Whitney Museum of American Art в Ню Йорк. Експозицията може да бъде видяна до 5 януари следващата година и ще се разгърне с поредица от концерти на джаз групи, селектирани от самия Моран. Той откри събитието на 20 септември с изява на своята формация Bandwagon.
В изложбата са включени видеа, рисунки с въглен и скулптури. Някои от работите Моран създава заедно с художници като Джули Мерету, Стан Дъглас, Кара Уокър и др. Кураторката на експозицията – Ейдриън Едуардс, споделя пред The New York Times, че преди да започне да работи по този проект е била заинтригувана защо всички тези известни визуални артисти са свързани с Джейсън Моран. Едуардс казва, че е било предизвикателство как да съберат всички отделни елементи от експозицията и да ги представят като равнопоставени части в изложбения формат.
В момента в Whitney Museum of American Art Моран показва свои реплики на джаз сцени в Ню Йорк, които вече не съществуват. Това са The Three Deuces, Savoy Ballroom и Slugs’ Saloon. С изграждането на тези инсталации Моран повдига темата за паметта, фокусирайки се както върху историческия контекст на тези места, така и върху духовната идентичност, с която ги свързваме. Работата по третата сцена - Slugs’ Saloon, все още не беше приключила в края на 2017 г., когато разговаряхме с Моран преди участието му на „Пловдив джаз фест“. Ето какво разказа той тогава в интервю за Джаз ФМ радио:
В джаза слушаме албуми, слушаме музикантите и музиката. И аз се замислих, че това се случва в стаи. Стаите ни карат да се чувстваме сигурни, а може да ни накарат да се почувстваме и несигурни, всъщност може да ни накарат да се чувстваме по различни начини. Всички тези музиканти, които ние обичаме, са правили музика в The Savoy Ballroom – Ела Фицджералд и Чик Уеб, Дюк Елингтън или в Three Deuces, който се е намирал на „52-ра улица“ и в който са свирили Чарли Паркър и Майлс Дейвис, Телониъс Монк и Дизи Гилеспи. Тези пространства са давали усещане за сигурност на хората в тях. Тук има нещо, което трябва да разберем, когато говорим за способността да взимаш свои решения и къде може да споделяш историите си. Тези места не съществуват вече. Те са били разрушени. Добре, да кажем, че всичко с музиката е наред, но къде можем да правим музика? Не можем да правим музика на улицата през цялото време. Това е една от възможните гледни точки към тези сцени. Следващата ми инсталация, която ще направя през април, е Slug's Saloon – клуб в „Лоуър ийст сайд“ в Ню Йорк, където е убит тромпетистът Лий Морган. Бил е страхотен клуб, сред последните музиканти, които са свирили в него, са били Албърт Айлър, Чарлз Лойд, Сън Ра. Всички тези хора са свирили в Slug's. Това е следващата сцена, която подготвям. Много е вълнуващо да изградиш наново нещо подобно.
Всички тези сцени буквално оживяват пред очите на публиката, когато от тях засвирят музиканти. Това ще се случва по време на поредица от концерти. Начало на сериите Jazz on a High Floor in the Afternoon ще бъде поставено днес с дуо изява на Джейсън Моран и легендарния сасофонист Арчи Шеп. През следващите 9 уикенда в Whitney Museum of American Art връзката между музиката и визуалните изкуства ще бъде издигната на друго ниво. От The New York Times посочват, че музеят е домакин на джаз и класически концерти още от 60-те г., но никога преди това музиката и визуалното изкуство не са представяни в такава симбиоза както това ще се случва по време на изложбата на Джейсън Моран.