Пианистът и концептуален артист Джейсън Моран с голяма изложба в Whitney Museum of American Art

Пианистът и концептуален артист Джейсън Моран с голяма изложба в Whitney Museum of American Art

Пианистът Джейсън Моран, когото мнозина познават и от работата му като концептуален артист, показва своя изложба в Whitney Museum of American Art в Ню Йорк. Експозицията може да бъде видяна до 5 януари следващата година и ще се разгърне с поредица от концерти на джаз групи, селектирани от самия Моран. Той откри събитието на 20 септември с изява на своята формация Bandwagon.

В изложбата са включени видеа, рисунки с въглен и скулптури. Някои от работите Моран създава заедно с художници като Джули Мерету, Стан Дъглас, Кара Уокър и др. Кураторката на експозицията – Ейдриън Едуардс, споделя пред The New York Times, че преди да започне да работи по този проект е била заинтригувана защо всички тези известни визуални артисти са свързани с Джейсън Моран. Едуардс казва, че е било предизвикателство как да съберат всички отделни елементи от експозицията и да ги представят като равнопоставени части в изложбения формат.

В момента в Whitney Museum of American Art Моран показва свои реплики на джаз сцени в Ню Йорк, които вече не съществуват. Това са The Three Deuces, Savoy Ballroom и Slugs’ Saloon. С изграждането на тези инсталации Моран повдига темата за паметта, фокусирайки се както върху историческия контекст на тези места, така и върху духовната идентичност, с която ги свързваме. Работата по третата сцена - Slugs’ Saloon, все още не беше приключила в края на 2017 г., когато разговаряхме с Моран преди участието му на „Пловдив джаз фест“. Ето какво разказа той тогава в интервю за Джаз ФМ радио:

В джаза слушаме албуми, слушаме музикантите и музиката. И аз се замислих, че това се случва в стаи. Стаите ни карат да се чувстваме сигурни, а може да ни накарат да се почувстваме и несигурни, всъщност може да ни накарат да се чувстваме по различни начини. Всички тези музиканти, които ние обичаме, са правили музика в The Savoy Ballroom – Ела Фицджералд и Чик Уеб, Дюк Елингтън или в Three Deuces, който се е намирал на „52-ра улица“ и в който са свирили Чарли Паркър и Майлс Дейвис, Телониъс Монк и Дизи Гилеспи. Тези пространства са давали усещане за сигурност на хората в тях. Тук има нещо, което трябва да разберем, когато говорим за способността да взимаш свои решения и къде може да споделяш историите си. Тези места не съществуват вече. Те са били разрушени. Добре, да кажем, че всичко с музиката е наред, но къде можем да правим музика? Не можем да правим музика на улицата през цялото време. Това е една от възможните гледни точки към тези сцени. Следващата ми инсталация, която ще направя през април, е Slug's Saloon – клуб в „Лоуър ийст сайд“ в Ню Йорк, където е убит тромпетистът Лий Морган. Бил е страхотен клуб, сред последните музиканти, които са свирили в него, са били Албърт Айлър, Чарлз Лойд, Сън Ра. Всички тези хора са свирили в Slug's. Това е следващата сцена, която подготвям. Много е вълнуващо да изградиш наново нещо подобно.

Джейсън Моран за нещата под повърхността, в дълбочина

Всички тези сцени буквално оживяват пред очите на публиката, когато от тях засвирят музиканти. Това ще се случва по време на поредица от концерти. Начало на сериите Jazz on a High Floor in the Afternoon ще бъде поставено днес с дуо изява на Джейсън Моран и легендарния сасофонист Арчи Шеп. През следващите 9 уикенда в Whitney Museum of American Art връзката между музиката и визуалните изкуства ще бъде издигната на друго ниво. От The New York Times посочват, че музеят е домакин на джаз и класически концерти още от 60-те г., но никога преди това музиката и визуалното изкуство не са представяни в такава симбиоза както това ще се случва по време на изложбата на Джейсън Моран.