„В програмата присъства най-доброто от концертите за Ела Фицджералд, които правя по целия свят вече над 10 години. Разказвам много за живота й преди и след като става звезда. Така програмата прави паралели с мои преживявания – самата аз съм певица още от дете. Ще чуете много разкази и много от музиката на Ела.“ – така Пати Остин описва програмата си, посветена на Ела Фицджералд, в интервю в навечерието на концерта си на 30 ноември миналата година със Симфоничния оркестър на Сан Франциско. В програмата са включени песни като Satin Doll, Miss Otis Regrets, The Man I Love, Too Close for Comfort, How High the Moon, A-Tisket, A-Tasket.
Публика и критика посрещат с възторг концертите на Пати Остин в САЩ
„Половината от концерта е актьорска игра и разказ, върху които наслагвам мелодията и всичко това обвивам в песни: преживявания, които свързвам в една история – точно както с лекота правеше Ела.“ – обяснява Пати Остин. „Идеята е да представя своите версии на тези песни, а не да се опитвам да копирам Ела. Никога няма да има друга като нея. Всеки век се ражда само по един такъв изпълнител. Тя остави своя отпечатък с толкова много песни – било й е страшно трудно, тъй като всички в нейната епоха – Франк Синатра, Сара Вон, Тони Бенет, записват същия репертоар. За нея е било огромно предизвикателство да направи така, че да свързваме толкова много песни именно с нейния глас – и тя се справи!“ – обяснява своето вдъхновение Пати Остин. За историите за Ела, които ще разкаже, подсказва: „Между Ела и Мерилин Монро е имало много близко, дълбоко приятелство, за което мнозина не знаят. Ще разкажа за него и ще го илюстрирам с музика.“
Ела Фицджералд с Мерилин Монро
Програмата „За Ела“, която носителката на „Грами“ Пати Остин представи в края на миналата година със Симфоничния оркестър на Сан Франциско и с която ще ни гостува в София, идва от поредицата от концерти с песни на Ела и Дюк Елингтън, които тя изпълни със състави като Симфоничния оркестър на Балтимор през 2015 г. Тогава в интервю за „Билтомр сън“ вокалистката каза: „Материалът е толкова богат и тъй изящен, че на мен ми остава просто да изляза на сцената. Обичам да правя свои песните, които в изпълнения на друг артист по-рано са останали в съкровищницата на музиката.“ В София Пати Остин ще пее с Оркестъра на Класик ФМ и Ангел Заберски Брас асоциация биг бенд на 17 май в Зала 1 на НДК в цикъла „Музиката на Америка“ на „Кантус Фирмус“ и фондация „Америка за България“. Две седмици преди гостуването си в София Пати Астин ще представи тази програма със Симфоничния оркестър на Орегон – билетите са от 50 до 80 долара, а залата е вече почти разпродадена. Цените за концерта на Пати Остин в София са от 20 до 60 лв. и почти една трета от билетите вече са изкупени три месеца преди концерта. Билети се продават на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“, в Билетния център на НДК и онлайн на Ticketsbg.com.
Бащата на Пати Остин е видният тромбонист Гордън Остин. „Всеки ден се събуждах с неговото свирене. От „Жар-птица“ на Стравински до Биг Мама Торнтън през Тито Пуенте и Патси Клайн. Баща ми обичаше всякаква музика. С нея отраснах.“ – споделя Пати Остин пред „Балтимор сън“. Родителите й от дете я възпитават в любов към хубавата музика. Всяка неделя цялото семейство е на матине в „Аполо тиътър“ и така от малка Пати Остин от петия ред в залата слуша Дюк Елингтън и Сара Вон. Любовта към музиката е по рождение: „Баба ми ми разказваше, че всеки път, когато в стаята звучи Syncopated Clock от Лирой Андерсън, съм се изправяла в креватчето си и съм започвала да поклащам глава в ритъма на мелодията. По-късно разбрах, че той е любимият композитор на моя кръстник.“ Нейният кръстник е Куинси Джоунс, с когото за първи път е на турне в Европа на 9-годишна възраст и с когото после участва в наградени с „Грами“ негови солови проекти и албуми на Майкъл Джексън и Джордж Бенсън. На 5 години вече е започнала професионалната си кариера – тогава изгрява в Lost in the Stars от Курт Вайл в „Сити център“ в Ню Йорк. Кръстницата й Дайна Уошингтън първа я извежда на сцената, когато е едва на 4 години – тогава в „Аполо тиътър“ пее Teach Me Tonight. И преди няколко месеца Пати Остин се завърна в тази бележита за афроамериканското изкуство зала, за да участва в концерта в почит към Ела. На събитието на 22 октомври тя, Моника Мансини, Кевин Спейси, Касандра Уилсън и Лиз Райт пяха с Оркестъра на Каунт Бейси. На 31 март Пати Остин ще излезе пред публиката на прочутия „Бъркс джаз фест“ в Рединг.
Дайна Уошингтън извежда за първи път на сцената Пати Остин
„И днес на сцената се случват хубави неща – има проблясъци, като изявите на Кейти Пери, но със страх наблюдавам как се изгубва американската традиция на забавлението. Завещаха ни я прекрасни хора. Единствено искам да я споделя, да я продължа. Нали сме на този свят, за да допринасяме, а не просто да се сбръчкаме и да умрем…“ – описва своята мисия Пати Остин.
Пати Остин със съвет към своите почитатели: „Не спирайте да се развивате!“
Любовта на Пати Остин към Ела Фицджералд се изрази и в албум, който тя записа през 2002 г. с Биг бенда на Западногерманското радио и телевизия под диригентството на Патрик Уилямс. Тогава авторитетното списание Jazz Times написа, че вместо краткото „За Ела“ албумът е можел да се нарича „Пати Остин използва своя изключителен глас и неповторим стил, за да изпълни върховни джаз стандарти, някои от които силно свързваме с Ела Фицджералд.“ За този албум Пати Остин бе номинирана за наградата „Грами“, а спечели отличието пет години по-късно за записания със същия състав Avant Gershwin.
На основната снимка: Пати Остин пее на гала концерта в Япония за 80-ата годишнина на Куинси Джоунс през 2013 г.