Пати Остин отново споделя най-голямата си любов: ще ни предложи четвърти джаз албум, а акцент отново ще е музиката на Ела Фицджералд

Пати Остин отново споделя най-голямата си любов: ще ни предложи четвърти джаз албум, а акцент отново ще е музиката на Ела Фицджералд

Три от 16-те албума на Пати Остин са посветени на джаз музиката – и към нея тя изповядва най-голяма любов. Първата й поява на сцената е с джаз. 4-годишна, тя пее Teach Me Tonight в „Аполо тиътър“ минути, след като баща й Гордън Остин я запознава с Дайна Уошингтън. Тогава голямата певица обявява, че й става кръстница, а след като я представя на Куинси Джоунс, той също я взема под крилото си. След като прави супер успешна кариера като соул и ритъм енд блус певица, Пати Остин се отдава на своята любов – джаза. Въпреки съпротивата на музикалните компании и радиостанциите, през 1988 г. тя записва The Real Me, през 2002 г. е номинирана за „Грами“ с For Ella, а с албума си от 2008 г. Avant Gershwin печели престижното отличие. Преди няколко дни Пати Остин обяви, че ще издаде нов албум с песни на Ела, а междувременно продължава да изнася програмата си, посветена на Първата дама на песента. Ще я чуем на 17 май в София, веднага след като със своето трио тя я поднесе в клуб „Рони Скотс“ в Лондон и точно преди да я изпълни на Джаз фестивала в Мелбърн.

Албумът The Real Me Пати Остин записва в Германия с Дейвид Беноа, Ърл Клу, Джеф Поркаро, Майкъл Брекър, Паулино Да Коста, Ърни Уотс, Майкъл Макдоналд и Джеймс Инграм. Тя работи по него в Европа, тъй като музикалната индустрия в САЩ просто отказва да я подкрепи. Пред „Джаз таймс“ тя разказва: „Този албум е сърцето ми! От години искам да го направя, но се сблъсках със съпротивата на музикалните компании и радиостанциите. Знам обаче, че има публика, която жадува за среща с добрия стар талант. Тръгнала съм и съм решена да вървя напред по пътя на музиката, която искам да създавам и за която ще търся публика. Това ме прави спокойна и щастлива.“ За концертното представяне на албума Пати Остин е в „Карнеги хол“ заедно с Дейвид Беноа. Вестник „Ню Йорк таймс“ написа за събитието: „Певица, чийто кадифен алт и изящна изтънченост я направиха един от най-търсените студийни гласове в Ню Йорк, Пати Остин тепърва ще завоюва признанието, което талантът й заслужава. Гледайки я в „Карнеги хол“, където тя пя заедно с Дейвид Беноа, човек се чуди дали безупречната й техника и вкус не са попречили на развитието на кариерата й. Тя не крещи и не маниерничи. Чистото й меко пеене прави гласа й веднага разпознаваем и незабравим. Интерпретацията й беше впечатляваща с прекия подход към песните, с разбирането и с чувството за мяра.“

Пати Остин претворява класически джаз пиеси в брилянтни, приютяващи нови песни

Албумът For Ella и следващият Avant Gershwin са записани на живо с Биг бенда на Западногерманското радио и телевизия. За първия получава номинация, а за втория – наградата „Грами“ в категорията за джаз вокален албум. Във For Ella участва и 22-членен струнен състав. Аранжиментите са на диригента Патрик Уилямс. Той е легендарен с музиката си към десетки филми, с двете си награди „Грами“, четири – „Еми“, с номинациите си за „Оскар“ и за „Пулицър“ за музика. Франк Синатра го избира за музикален директор, аранжор и диригент за последните си два студийни албума – „Дуети“ и „Дуети – втора част“. Автор е на аранжименти за Майкъл Бубле, Натали Коул, Барбра Страйсенд, Пол Анка, Питър Синкоти, Бари Манилоу, Бет Мидлър, Джон Пицарели и много, много други.

Аранжиментите на Патрик Уилямс на песните от албума For Ella ще чуем на живо в София на 17 май от 20 ч. в Зала 1 на НДК, когато Пати Остин ще изнесе концерт, посветен на Ела Фицджералд, 100 години от чието рождение отбелязахме преди няколко дни. Ще съпровождат Струнна секция от Оркестъра на Класик ФМ и Брас асоциация биг бенд. Диригент – Ангел Заберски. Събитието е част от цикъла „Музиката на Америка“ на „Кантус Фирмус“ и фондация „Америка за България“.

JazzTimes написа, че вместо краткото „За Ела“ албумът е можел да се нарича „Пати Остин използва своя изключителен глас и неповторим стил, за да изпълни върховни джаз стандарти, някои от които силно свързваме с Ела Фицджералд.“ Jazziz коментира: „Пати Остин винаги е имала ухо за великите песни и има качеството да ги интерпретира така, че да ги направи специални.“ All about Jazz добавя: „Пати Остин демонстрира характерните за Ела жизненост, енергия и чувство за суинг. Тя не се опитва да бъде Ела Фицджералд – и това е добре. Пати Остин прави свои собствени песните на Ела. Така отдава почит към великата дама на песента и изявява уникалния си талант.“

Аранжиментите в Avant Gershwin са на пианиста Майкъл Абен, работил с Еди Даниелс, Бъди Рич, Мейнард Фъргюсън, Дейв Грусин и Били Кобъм. Той дирижира оркестъра, с който Пати Остин продължава да работи – Биг бенда на Западногерманското радио и телевизия. В интервю за Националното обществено радио на САЩ за песните в албума Пати Остин казва: „Обичам предизвикателството да взема в ръцете си нещо, което се възприема по един начин, и да го оформя по съвсем различен. Ако материалът е наистина добър, той ще понесе трансформацията и ще оцелее.“ В интервю за All About Jazz откроява за творческия процес: „Когато избрахме песните, решихме да им дадем нов образ, за да изведем на бял свят още черти от техния характер.“ Сп. Jazz Monthly отбелязва: „Пати Остин не за първи път смайва с изпълненията си на песни на Гершуин. Албумът завършва със смела версия на песента Lady Be Good, в която искрящият скат на Пати Остин щеше да накара идола й Ела Фицджералд да се гордее с нея. Пати Остин достига до неизмерни творчески висини.” USA Today определя албума като „къс от джазовия Рай“, а Downbeat – като „мъдър и забавен празник на любовта с бисери на Гершуин.“

Скоро Пати Остин ще ни предложи своя четвърти джаз албум, който отново ще бъде посветен на музиката на Ела Фицджералд. За работата по него във фейсбук тя каза: „Толкова ми беше приятно и съм тъй благодарна за възможността да претворя величието на Ела.“ Програмата с песни на Ела Фицджералд Пати Остин продължава да представя по света. Тя от години я изнася с различни симфонични оркестри, но никога не е имала толкова натоварен концертен график, както сега. Само два дни преди да пее в София Пати Остин ще изнесе три концерта с триото си в „Рони Скотс“ в Лондон, които вече са разпродадени. Ден почивка, и на 16 май Пати Остин ще е в София за репетиция със струнна секция от Оркестъра на Класик ФМ и Брас асоциация Биг бенд, водени от Ангел Заберски. На 17 май те ще са на сцената на Зала 1 на НДК за това незабравимо преживяване.

Билети за концерта на Пати Остин в София все още има на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“, в Билетния център на НДК и онлайн на Ticketsbg.com.

  • С джаз музиката на Пати Остин сме в новото издание на Singin’ & Swingin’ днес от 11 ч. с повторение в сряда от 21 ч.