От архива: Ела и Луис - когато двама от най-великите записват заедно

От архива: Ела и Луис - когато двама от най-великите записват заедно

Ела Фицджералд и Луис Армстронг се събират в студиото за първите си звукозаписи на 16 август 1956 г. Идеята е на продуцента Норман Гранц, който по-рано същата година е сформирал Verve Records. Той решава до Ела да застане Луис Армстронг, но не просто в ролята на тромпетист, а да пее заедно с нея. Дръзка идея, която пише нова глава в историята на музиката. "Логистиката беше много трудна за почти всички звукозаписни сесии на Луис с Ела, защото той пътуваше толкова много." - спомня си Норман Гранц.

Вечерта преди да поставят начало на своите дуети двамата големи музиканти участват в концерт на звездите заедно с Арт Тейтъм и Оскар Питърсън, концерт, който беше издаден в албума Live At The Hollywood Bowl. На следващия ден Ела и Луис вече са в студиото в Лос Анджелис с групата на Оскар Питърсън, която включва Хърб Елис (китара), Рей Браун (бас) и Бъди Рич (барабани). Музикантите нямат време за репетиции, а другото предизвикателство за Сачмо е, че той трябва да изпълнява песни, които не са част от обичайния му репертоар и по тази причина се налага да учи много неща в движение. Дори и да е имало някакви притеснения, колебания, разногласия или пък съмнения - това не личи в записите - слушателите са пленени от топлината, класата и радостта, която излъчват дуетите на Ела и Луис. Сред изпълненията са теми като Cheek To Cheek, Moonlight in Vermont, The Nearness of You и др. В края на годината Ella and Louis е на първа позиция сред джазовите бестселъри на "Билборд" и на 12-то място в мейнстрийм класацията.

Следващата година Гранц се опитва да повтори успеха и събира Ела и Луис в студиото на 23 юли 1957 г. Музикалната формула остава същата. Единствената разлика е в отсъствието на Бъди Рич. Неговото място на барабаните заема Луи Белсън. Музикантите се срещат още три пъти и подготвят доста материал като за двоен албум. В един от дните - 1 август, Армстронг и групата на Оскар Питърсън записват самия работен процес и този исторически документ е наречен A Day With Satchmo ("Ден със Сачмо"), който се разпространява само в дигитален формат.

Следващите звукозаписи на Ела и Луис се осъществяват на 18 и 19 август 1957 г. Тогава те работят заедно с Ръсел Гарсия и неговия оркестър върху Porgy & Bess - отново амбизиозен проект, постигнал триумф на следващата година. Porgy & Bess и предишните два албума на Ела Фицджералд и Луис Армстронг - Ella and Louis (1956 г.) и Ella and Louis Again (1957 г.), са смятани за истински произведения на музикалното изкуство и за три от задължителните заглавия в колекцията на всеки почитател на джаза.

  • Дуети на Ела и Луис ще си припомним в петък в предаването "Следобедни импровизации", а обложките на албумите на великото дуо можете да разгледате чрез бутона "Галерия".