Още нещо за дебютният албум Pictures From A Train Window на Errol Rackipov Group

Още нещо за дебютният албум Pictures From A Train Window на Errol Rackipov Group

Неотдавна имах удоволствието да представя в предаването All-Time Jazz Masters по Джаз ФМ дебютния албум на Errol Rackipov Group  – Pictures From A Train Window. Подготвяйки предаването, прочетох всичко написано за албума, основно в американската преса. Както можеше да се очаква, отзивите като цяло бяха добронамерени и по същество. По-късно обаче прочетох нещо, меко казано, учудващо! В статията си за Jazz Weekly от 01.04.2015 г. известният автор Джордж У. Харис е написал буквално следното: „От години твърдя, че следващата вълна, която ще окаже влияние върху джаза, ще дойде от източното Средиземноморие и Близкия изток. Танците в кръг (хоро) от Гърция, Израел и околните държави просто се молят да бъдат подробно изследвани. Със своя албум, Ерол Ракипов, който свири на вибрафон, маримба и тъпан, прави стъпка напред в изучаването на тази идеална възможност. Той обединява усилията си с Христо Вичев, Любомир Господинов, Мартин Бехерано, Джош Алън и Родолфо Зунига за едно пътешествие из... гръцките села, източноевропейските еврейски градчета и близкоизточните кафенета. Със своите вибрафон и маримба, както и с каскадите на алтсаксофон от Господинов, Ракипов създава приятно настроение в пиесата „Седнало е Джоре дос“ (Mad Djore), при което на човек му се ще да потанцува в някоя църква в Солун по време на неделен празник...“ (Преводът е мой.) Джордж Харис може и да е добър автор, но не е излишно да понаучи малко география и да се придържа към фактите. И още нещо – вместо да коригира нелепостите на критика, Ракипов великодушно е написал в коментар: „Благодаря, Джордж Харис!“

След като публикувах текста до тук на страницата на предаването All-Time Jazz Masters във фейсбук, последва диалог между мен и Ерол Ракипов, който предлагам на вашето внимание:

Errol Rackipov JazzGroup: Г-н Войников, за жалост сте прав. Коментарът, макар и добронамерен, беше изпълнен с много неточности не само географски, но и по отношение на музиката. Но, честно казано, колкото и да искам да вляза в подробни обяснения и корекци на подобни отзиви, ще бъде излишно. В крайна сметка той така е видял и разбрал музиката – има право на това. А по отношение на моя „Thank you“ коментар, е чисто и просто едно уважение от моя страна за неговото време и старание. Благодаря Ви за коментара и на Вас! До скоро!

All-Time Jazz Masters: Здравейте Ерол, аз също се извинявам, ако съм попрекалил, но понякога ми се струва, че човек трябва да каже в прав текст това, което мисли. Просто се подразних от факта, че г-н Харис пише за неща които не познава, разчитайки на някакви свои постановки и представи. Предполагам, че хора от неговия калибър познават добре десетки африкански музиканти, например – кои са, откъде идват и т.н., като същевременно не правят разлика между Гърция, България или „източното Средиземноморие“. Пожелавам Ви успех и се надявам да се запознаем някой ден!

Errol Rackipov JazzGroup: Аз от години се опитвам да „образовам“ и „коригирам“ музиканти и критици, които малко знаят не само за България, но за Източна Европа по принцип, а пък за джаз… Това е друга тема за разговор (казвам го от гледната точка като преподавател в америкаски университети по история на джаза от 25 години). Много от тях още живеят с познанията си от 70-те и 80-те години. Медиите на запад са много централизирани върху събитията САМО на тяхна територия, в това число и културата. „Образоването“ става бавно и с много позитивна енергия. Въпросният журналист е с много изразено гръцко потекло и явно това е видял и чул в музиката на моят албум, от негова гледна точка. При определени условия и когато ситуациите позволяват, необходими „корекции“ и „образование“ са не само наложителни, но и ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ!! Както казах малко по-горе, аз просто уважавам времето и вниманието на всеки, който би отделил за да се запознае е моята музика. Надявам скоро да се срещнем на живо в София и с удоволствие ще обсъдим на дълго и на широко темата. Всичко най-хубаво Ви желая и на Вас. До скоро.

All-Time Jazz Masters: Благодаря ви за писмото и най-вече за разбирането, Ерол! Може би гръцките корени на г-н Харис обясняват донякъде неговото изявление! До скоро!

На снимката: Ерол Ракипов на концерт