Поредицата Music Is Life („Музиката е живот“) – инициатива в подкрепа на българската музика на Jeng Studio и Perfect Records постави професионалната основа на нов жанр в изкуството у нас – онлайн концертите. Карантината и физическото дистанциране правят тази форма на поднасяне на музиката единственият начин за общуване с творците в реално време. „Хората да получат ексклузивна музика и свирене на живо – това е супер емоция!“ – каза Кирил Добрев в интервю за Джаз ФМ в навечерието на втория онлайн концерт на Cinga Manga Funk, който ще излъчим на живо в ефира на Джаз ФМ от 20 ч. тази вечер.
Интернет не е посредник на събитие, което се провежда в различен контекст, а е среда, в която изкуството специално се ражда. Онлайн концертите се провеждат без публика в студиото, но в постоянна връзка с аудиторията, която реагира с емотикони и изразява с думи преживяното. Музикантите и публиката са физически разделени, но са в общо духовно пространство, дефинирано от музиката – тя създава уют и чувство за принадлежност. Концертите са безплатни, но това не ги прави евтини – нито за създаване, нито като интелектуален продукт, а слушателят има свободата да подкрепи финансово изпълнителите чрез виртуален билет.
Как всичко това променя музиката, разговарям с Кирил Добрев, който е и лидер на формацията Cinga Manga Funk. Довечера от 20 ч. е техният втори концерт от Jeng Studio и ще го излъчим на живо в ефира на Джаз ФМ.
Музикантите и публиката до голяма степен непряко съдим за действителните чувства на хората в залата или в клуба по време на концерт – виждаме усмивките им и танца, разчитаме езика на тялото, усещаме енергията. По време на онлайн концерт обаче през цялото време имаме непосредствена обратна връзка – вербална и с емотикони.
Много е различно като първо усещане. Музикантът е свикнал на концерт да усеща публиката под формата на ръкопляскания и скандирания, а цялата емоция се предава повече звуково, тъй като осветлението от прожекторите ни заслепява. Виждат се само силуетите, но се усеща страшно много енергията. Тя се получава веднага. В стрийма няма публика, но е налице директна много по-обективна оценка от хората, които ни слушат. В повечето случаи тя е позитивна, но естествено има и хора, които не са на тази вълна, не слушат тази музика – в това няма лошо. За всяка музика има аудитория.
Повечето хора, които ни пишат, дават реална оценка под формата на слова. За себе си не можеш да направиш категоричен извод на базата на това, което си изсвирил, защото оценките са „страхотно“, „прекрасно“, „невероятно“. Това по никакъв начин не ни помага чисто конкретно в работата – да преценим какво да добавим, какво да махнем, какво да променим, за да се градира към по-добре изпълнението ни. Но тези позитивни оценки са ни много приятни, това е съвсем нормално.
Не можем да изискваме от хората, които ни слушат, детайлна професионална оценка – да ни попитат защо свирим в тази тоналност, темпо, размер – чисто на нашия език да говорят. Публиката няма нужда да знае това. За нея е достатъчно да каже – харесва ни или не ни харесва. Ако каже „харесва ни“ – това означава, че сме си свършили работата, или поне по-голямата част от нея, във всички етапи от нашата работа и презентация, докато се случи крайният продукт. Ако публиката каже, че не й харесва – трябва да направиш дисекция на своята работа и да прецениш къде си сбъркал.
Правиш това, ако си решил да споделиш музиката с аудиторията. Ако не искаш да я споделяш, можеш да си правиш всякаква музика у вас, да си я записваш в компютъра, тя да си стои там и да й се радваш. Но в момента, в който решиш да я споделиш с хората, трябва да получиш тази обратна връзка и относително да се съобразиш с нея. Защото ти целиш да зарадваш публиката, да я натъжиш, да я ангажираш със своето изкуство. Това значи, че не може да бъде едностранно: аз съм великият музикант и това е достатъчно. В момента, в който искаш да споделиш своето изкуство, трябва да я има тази реакция. Това е като нормалния допустим компромис във всяка една връзка. Дори съм виждал компромиси от страна на публиката – когато нещо не се е случило както трябва, повечето от хората подхождат снизходително, защото оценяват всички добри неща, които чуват и виждат.
В Music Is Life чухме и видяхме Saint Electric, Прея, SoulBmoll, SLNG, Мила Робърт, Божидар Василев със С-МО. Предстоят концерти на Funky Miracle (1 май), „Акага“ (8 май). Свирилите в Jeng Studio са възхитени и благодарни. Сред инициаторите на Music Is Life са част от музикантите от Cinga Manga Funk, защото те работят в своето собствено студио, което отварят за българските творци.
За нас много ценно е освен че даваме на хората повече емоция, също и срещата с тези изпълнители. С някои от тях преди това не бяхме работили в студиото. От първа ръка виждаш тяхното мислене, тяхната естетика към музиката, можем да обменим опит. Дадохме на ефира повече музика, и то такава, каквато другите медии не можаха да дадат. Публиката видя тези млади изпълнители в тяхната най-добра светлина. Помъчихме се да им направим добро осветление, звук, визия. Това е ценното и за хората, които слушаха и харесаха, и за нас като срещи с повече музиканти.
Страхотни музиканти! И въпреки тази криза, те са запазили чувството за съзнателност и за тази светлина, която виждат напред. Няма унилост, няма страх. Ако няма страх, по-добре и по-лесно се преминават тези етапи. Ако се отдадеш на страха, се получава по-трудно. Въпреки че заплахата може да е реална, когато си мобилизиран, минаваш по-лесно през трудностите. Имам приятели и познати, които много са се отдали на това да потънат в кризата, да се отпуснат. За някои стана много удобно да си стоят у тях като оправдание, че не им се прави нищо, защото, да, наистина, неприятно е. Други потънаха в този страх, което не е добре. А ние в студиото имаме много повече работа сега, отколкото в нормалния живот, както беше по-рано. Това означава и повече емоция. Това за нас е много добре. Неусетно преминава лошото около нас.
В ситуация на несигурност и динамични промени в тази точка се събираме и получаваме стабилност и увереност.
Искаме да стане светло, да има музика, да има хубави и весели емоционални моменти. Мъчим се максимално да запълним времето, правим понякога по два концерта седмично. Трудно е, защото единия ден има подготовка, на следващия ден – репетиция за музикантите, за осветление, за звука, а на третия ден е стриймът. Така подготовката за един концерт отнема три дни. Гледаме седмично да правим по два концерта. За нас е голямо удоволствие и това допълнително създава една положителна среда. Сигурен съм, че това се предава на хората и е много хубаво.
Онлайн концерт можем да гледаме на всяко място – сами, в реална или във виртуална компания, в удобно време (в рамките на 10 дни в този случай), в избрана от нас продължителност и контекст.
Много е хубаво, защото много хора не могат да си позволят в реалния живот да отида в клуб, да отделят време – това е свързано с пътуване, трудно е, на работа са, някои имат деца. Нашата музика е основно за хората над средната като възраст, семейни, с деца, които е възможно дори финансово да не могат да си позволят да отделят 20 – 30 лв. Сега е много хубаво, че могат в момента да се докоснат до тези изпълнители, да видят и да чуят музиката.
Онлайн концертите у нас все още са безплатни, като възможност финансово да подкрепим изпълнителите имаме чрез закупуването на виртуален билет в различни ценови категории.
Не трябва да се създава усещане за евтиност, защото това е е много сериозен труд, свързан и с доста разходи – за оборудване, време за репетиции. Това е скъп продукт и от финансова, и от интелектуална гледна точка. Трябва да се спази границата на това той да остане желан и да не се мисли, че е евтин, защото е безплатен. Всеки, разбира се, може да подкрепи концертите като закупи виртуален билет на платформата URBO, но това е по желание. Трябва да се спазва границата и да се казва, че тези неща са ценни.
Довечера от 20 ч. е вторият онлайн концерт на Cinga Manga Funk, който Джаз ФМ ще излъчи и който може да се гледа на фейсбук страницата на Jeng Studio.
Младата формация събира утвърдени музиканти: Ева Перчемлиева – вокали, Ангел Демирев – китари, Петър Миланов – китара, Христо Мирчев – бас, Кирил Добрев – барабани. Те обичат джаз, фънк и прогресив рок музиката, а циганските ритми и традиции са в основата на изкуството им. За дебютния им албум можете да прочетете тук.
Ще очакваме една стихийна музика, която се случва между нас с поглед, без думи. Свободна мисъл, импровизация, емоционална яркост и техническа виртуозност – това са основните съставки на нашата музика. Резултатът – елегантен авторски микс от фънк, джаз, прогресив и красивите мотиви от циганския фолклор.