Хит при премиерата й през 1934 г., операта на Дмитрий Шостакович, която днес познаваме като „Катерина Измайлова“, но тогава е била озаглавена „Лейди Макбет от Мценска околия“ по едноименното произведение на Лесков, е събитие с темите, които разглежда, характеристиките на героите, социалната й критичност, структурата й, а също и със съдбата й между обществена популярност и политическа цензура. За първи път на софийска сцена ще я видим в постановка на Държавна опера – Русе на 22 октомври в Зала 1 на НДК в съвместно представяне с „Монте мюзик“. „Това е едно особено заглравие. Бих го определил като силен театрален спектакъл с музиката на Шостакович.“ – каза в студиото на Джаз ФМ диригентът на постановката Найден Тодоров, директор на Русенската опера.
С темите за насилието, за сексуалното влечение, за свободолюбието, операта на Шостакович „Лейди Макбет от Мценска околия“ се радва на голяма популярност сред публиката в Русия и по света. Две години след премиерата й Сталин я гледа – и я забранява. „В творбата няма нито един положителен герой. Смисълът й е „антитеза на антитезата“. Това е странно, но типично за Шостакович, за когото знаем, че се е борел с властта. Той е искал да направи трилогия от опери, посветени на руската жена. След този първи опит той спира, защото властта не е била съгласна с неговата визия какво представлява руската жена.“ – разказва за сломените от комунистическата цензура усилия на Шостакович Найден Тодоров. Шостакович е негов любим композитор и преди 4 год. той за първи път поставя у нас първата му опера – „Нос“.
Когато след смъртта на Сталин пада забраната върху творбата, тя се връща на сцената вече с ново заглавие – „Катерина Измайлова“, като лично Шостакович участва в нейната редакция. „Композиторът има силни позитивни чувства към главната героиня – затова и променя заглавието, за да премахне от него Лейди Макбет – символ на жената, която подчинява света на желанието си да властва. С Катерина Измайлова нещата стоят крайно различно. Там всичко е подчинено на силна емоция. Неслучайно в операта има толкова много сексуални сцени, че е била забранена. В тази опера няма положителен герой, включително главната героиня, която буди нашите симпатии.“ – описа творбата диригентът на постановката.
С тази продукция се отбелязват 50 години от първото представяне на „Катерина Измайлова“ в България. За премиерата през 1965 г. в Русе лично пристига композиторът. Дори тук все още се пази оригиналната партитура с неговите ремарки. Тогава диригент е Ромео Райчев, а режисьор е Евгени Немиров. Дъщеря му – Вера Немирова, заедно с Найден Тодоров, сега подготви новата постановка на „Катерина Измайлова“. Той разказва: „Във връзка с 50-та годишнина от първата поява на „Катерина Измайлова“ в България решихме заедно с Вера Немирова да възстановим това наистина гениално произведение. Още повече, че разполагаме с нещо, с което малцина могат да се похвалят – ремарките на Шостакович: кое как желае да бъде, някои промени от печатната партитура и обяснения кое и защо е така. Във визията на Вера Немирова Катерина Измайлова, макар и трикратна убийца, е жертва. И в това е убеден всеки в публиката в края на спектакъла.“
Ако в операта сме свикнали да сме съпричастни на трагичната любов, то тук можем да съпреживеем своя живот и недостатъците на нашето общество. Найден Тодоров посочва: „Това е една от причините тази опера да е актуална – тя показва някои от болестните моменти на днешното ни общество. Много е страшно, когато човек започне да прави паралели между това, което виждаме в тази опера, и реалния живот.“ По повод възможността да поправим проблемите, когато ги видим ясно, той допълва: „Това е едната от причините ние да желаем да изпълняваме отново и отново тази опера в момента. За да виждат хората какво може да бъде, какво е понякога и срещу какво трябва да се борим в нашето общество. Виждаме живота без милото перо, което операта обича да наслагва – всичко е ясно, категорично и директно.“
В новата продукция на „Катерина Измайлова“ участват Мария Цветкова, която Найден Тодоров определи като една от най-големите звезди на Русенската опера. За тенора Петър Костов той казва: „Изключителен! Рядко се срещат в днешно време у нас такива.“ Друг, по думите му, изключително добър, лиричен тенор, е Александър Баранов. А за баса Пламен Бейков и най-сериозните критици заявяват, че това е ролята на живота му. „Нещо уникално е образът, който той успя да създаде.“ – казва Найден Тодоров.
За предпремиерата на „Катерина Измайлова“ на русенска сцена у нас идват критици от най-престижните оперни и театрални списания, художественият директор на Берлинската опера, бившият ръководител на Виенската опера, който заснема документален филм... „След тези спектакли вече не искам да видя нещо на по-лошо ниво. И започвам всеки път да искам поне това и дори нещо отгоре, а вече не знам къде по-нагоре може да се върви.“ – с тези думи завършва интервюто на Найден Тодоров по Джаз ФМ. Разговора на Светослав Николов с диригента можете да чуете в прикачения файл.
Билетите за софийското представление на „Катерина Измайлова“ са на цени от 20 до 50 лв. и се продават в Билетния център на НДК, мрежите на Тикетпортал и Ивентим. Джаз ФМ е медиен партньор.
Снимка: архив на Русенската опера