Ням филм на Жан Епщайн, озвучен на живо от „Големите български гласове“ и триото на Франсоа Рюлан, е Специалното събитие на „Киномания“. И всичко за Фестивала на френския филм

Ням филм на Жан Епщайн, озвучен на живо от „Големите български гласове“ и триото на Франсоа Рюлан, е Специалното събитие на „Киномания“. И всичко за Фестивала на френския филм

Красив френски филм на Жан Епщайн от 1924 г. – „Лодката на влюбените“, има нов мощен глас – на хора „Големите български гласове“, воден от Илия Михайлов, и на триото на френския джаз пианист Франсоа Рюлан. Аудиовизуалният спектакъл е част от Фестивала на френския филм и е Специалното събитие на „Киномания“. Той ще има две представяния – утре от 19 ч. в „Люмиер – Лидл“ и на 17-ти от същия час във Фестивален и конгресен център – Варна. Организатор на Фестивала на френския филм е Френският институт в София.

„Директорът на италианския филмов фестивал в Аост ни предложи да свирим с хора „Големите български гласове“ по избран от него ням филм. За нас хорът е легендарен, всички във Франция слушахме техния албум, когато той излезе тук.“ – разказва в студиото ни за предисторията на проекта джаз пианистът Франсоа Рюлан. Резултатът е определен като „събитие от европейски мащаб, истинска симбиоза между импресионистичното кино и музиката на Източните Балкани.“

Творците подхождат с голямо внимание, както разказва Франсоа Рюлан: „Самият факт, че има филм, ни позволи около него да изградим музикалната драматургия. Илия ми изпрати песни и избрах тези, които най-добре ще съответстват на публиката. После написах останалите композиции. Бях развълнуван, че ще закрия фестивала с този хор. Поканих в триото двама мои приятели музиканти. Накрая се получи прекрасно! Имахме страхотно изживяване! Срещата с „Големите български гласове“ и с Илия бе уникално преживяване, защото те са абсолютни майстори.“

На въпроса за събирателната точка между тези надскочили националните граници изкуства – българския фолклор, френското кино и американския джаз, саксофонистът от триото Кристоф Монио с длани описва сърце – това е любовта. С думи продължава Франсоа Рюлан: „С моите колеги имаме еднаква концепция какъв да е джазът днес – те държат на традицията, но са и новатори. С „Големите гласове на България“ постигнахме модерност, която лежи на устоите на традицията. Диалогът с тях продължава. За традиционната музика е важно да не се разрушава, с нея трябва да се борави умело. Някои хора правят проекти, взимайки тази музика като пощенска картичка, а ние искаме да направим диалог с нея. По време на филма ще чуете как се интегрираме в песента на хора – използваме гласовете като материя.“

В София и във Варна киноконцерта ще съпреживеем благодарение на Френския институт в София и аташето по културата Пиер Гийме. Той разказа, че специално за прожекциите тук са успели да направят дигитално копие на филма от архивите на Gaumont Pathé чрез Festival Agency. Във Фестивала на френския филм в „Киномания“ са включени 10 ленти, повечето от които разказват за живота на известни личности, а има и няколко комедии. Фестивалът ще бъде открит в петък от 19 ч. в „Люмиер – Лидл“ от „Прекратяване на огъня“ на Еманюел Куркол. „Познавам го от дълго време, още откакто бяхме заедно в театъра. Сега е сценарист на „С лице надолу“ на Камен Калев.“ – каза Пиер Гийме. Режисьорът лично ще присъства на прожекцията.

Във Фестивала на френския филм са включени няколко филма, разказващи за творци със силно присъствие в световното изкуство: „Джанго“ за вечната музика на Джанго Райнхард, „Далида“ за прочутата певица, „Роден“ и „Гоген – пътуване до Таити“ за великите художници, „Люмиер!“ с кадри от близо 100 филма на братята Люмиер. Два филма са с фокус върху двигателите на социалния прогрес – „120 минути“ е за борбите за равноправие на гей общността (с Голямата награда от „Кан“ тази година), а „Момичето от Брест“ припомня за битката на лекарка с голяма фармацевтична компания в името на хората. „Рокендрол“ е за остаряването под светлината на прожекторите със семейството във филма и в живота Марион Котиар и Гийом Кане (с Котиар е и „Призраците на Исмаел“). Иконата Изабел Юпер ще видим в „Мадам Хайд“. Комедията „Виктория“ е последният филм в панорамата.

В края на интервюто саксофонистът от триото Кристоф Монио ни изсвири с мечтание пиесата „Страст“ от Тони Морена. „Той е от първата вълна имигранти от Италия във Франция. За една жена първо пише мюзета „Страст“, а по-късно – пак за нея – „Безразличие“.“ – разказа той.

  • Разговора на Светослав Николов с Пиер Гийме, Франсоа Рюлан и Кристоф Монио можете да чуете чрез бутона „Аудио“.

„Киномания“ се организира от НДК и е част от Календара на културните събития на Столичната община за 2017 г. Джаз ФМ е медиен партньор.