Независимите артисти: от криза през бедствие към стабилност

Независимите артисти: от криза през бедствие към стабилност

„От криза към бедствие.“ – така определя прехода от досегашната към настоящата ситуация на независимата творческа сцена Веселин Димов – председател на Асоциацията за свободен театър и на Асоциация „Топлоцентрала“, творчески директор на ACT фестивал на независимия театър. Той посочи, че секторът е един от най-страдащите от извънредното положение. „Стотици хиляди хора, които не са на заплати, а приходите им са от хонорари и граждански договори, в момента няма как да се изхранват.“ – описа тежката картина той в интервю по Джаз ФМ. В момента в диалог между артистите и Министерство на културата се изгражда компенсационен механизъм, като паралелно се залагат основите на бъдещото стабилно развитие на сектора.

Като първенец в грижата за независимите артисти Веселин Димов посочи Германия, където първо се раздават средства, а после се изчисляват загубите. „Това е признак на голямото доверие към артистите и белег на техния престиж в обществото. Там се гласуваха огромни суми!“ – посочи Веселин Димов. Другите европейски страни, сред които и България, първо остойностяват загубите, а след това се очаква да отпуснат компенсации с първоначален хоризонт от 3 и 6 месеца. Паралелно с петиция и отворено писмо към министъра на културата онлайн се публикува анкета, обединяваща опита на други страни, предложенията на българските творци и на Министерството на културата. До момента са я попълнили 800 души и тя продължава да е активна. При междинно изчисление от включването на първите 500 участници става ясно, че ако блокадата продължи до юли, загубите ще са за около 7 милиона лева, а ако е до края на годината – 17 милиона.

„На базата на тези изчисления предлагаме две конкретни мерки – създаване на социален фонд за индивидуални артисти, който да подпомогне оцеляването им сега, и структурен фонд за оцеляването на организации, който от следващата година да ги подпомага в тяхната устойчивост. Такъв фонд има в много европейски страни и той подпомага организациите за период от 2 – 3 години напред.“ – посочва Веселин Димов. Той прави важното уточнение, че парите не бива да са от и без друго малкия бюджет на Министерство на културата, следователно за сметка на държавния театър, на проектните сесии и на фестивалите, а да дойдат от европейското финансиране. Потенциалът е от фонда за най-застрашените сектори – 800 милона евро, и в остатъка от фонда за иновации. „Не искаме да се самоубиваме. Иначе ние ще се спасим сега, а следващата година проблемът ще е още по-голям.“ – предупреждава за възможна грешка Веселин Димов.

В диалога е въвлечен и социалният министър Деница Сачева. За да представят дълбочината на проблема, артисти започнаха видеокампания. „Поради това, че работим в криза, се научихме да работим добре – чисто и икономично, тъй като правим много неща с малко средства. Това ни научи да сме много активни. За бедствието също сме готови и това, че сме заедно, ни прави дееспособни. Знаем какво искаме и сме наясно с пътя, по който то може да се случи.“ – уверява той. След срещата на артистите с ръководството на Министерството на културата в петък, предстои нов разговор утре. Така започва диалог, на който се разчита за по-стабилно бъдеще – по-добро от ситуацията преди кризата. „За първи път има консенсус за тези два фонда, включително от страна на министъра на културата. Въпросът е да отговорим как точно и да го направим колкото е възможно по-бързо.“

За развитие на независимата творческа сцена ще разчитаме и на нова сцена за култура в София – „Топлоцентрала“. Предстои изоставената парна централа на НДК да се обживи с духа на културата. Финансирането е от Столична община, която ангажира творците в диалог за изпълването на новото пространство със съдържание. „Бе избран изпълнител за архитектурния проект, минало е обжалването, сключен е договор с фирмата да започне да строи и тогава влезе в сила извънредното положение.“ – описа развитието досега Веселин Димов. Би трябвало през новия сезон „Топлоцентрала“ да отвори врати. „Това е нещо ново, което не само ще надгради независимата сцена, но и ще обогати и разнообрази културния живот на София. През последните 6 години използвахме опита на над 50 центъра в света, работещи в трансформирани изоставени индустриални сгради, за да създадем концепцията за такъв институт за независима култура, международно взаимодействие, обучение и образование.“ – каза Веселин Димов.

  • Интервюто с него можете да чуете чрез бутона „Аудио“.