Най-добрите на 2014 г.: „Грами” спечелиха Даян Рийвз, Чик Къриа, Гордън Гудуин, Артуро О’Фарил, Анджелик Киджо, Тони Бенет и Лейди Гага, Робърт Гласпър, Били Чайлдс

Най-добрите на 2014 г.: „Грами” спечелиха Даян Рийвз, Чик Къриа, Гордън Гудуин, Артуро О’Фарил, Анджелик Киджо, Тони Бенет и Лейди Гага, Робърт Гласпър, Били Чайлдс

„Който и от нас да спечели, печелим всички” – с тези думи на червения килим и след това пред микрофона на сцената Даян Рийвз коментира номинираните в категорията за най-добър вокален джаз албум, в която бе отличена за Beautiful Life. „Мисля, че трябваше да изпълните „Седем стъпки към Рая”, защото точно така се чувствам” – с тези думи Даян Рийвз се обърна към оркестъра, който свиреше, докато тя вървеше към сцената. „Чест е да съм номинирана с такива изключителни артисти, чиито албуми съм си купила и постоянно слушам. И искам да благодаря на моята приятелка и духовна сестра – Тери Лин Карингтън, продуцент на албума. Както и на Concord Records. Невероятно е!” По-рано, когато пристъпи на червения килим в компанията на Тери Лин Карингтън, Даян Рийвз разказа, че я познава още от 10-годишна. Конкуренти в категорията й бяха Били Чайлдс с Map To The Treasure: Reimagining Laura Nyro, Рене Мари с I Wanna Be Evil: With Love to Eartha Kitt, Гретчен Парлато с Live In NYC и Тиърни Сътън с Paris Sessions. Били Чайлдс все пак взе „Грами” за своя великолепен проект, посветен на наследството на Лора Ниро – в категорията за „Най-добър аранжимент – инструменти и вокали” бе отличена неговата работа по New York Tendaberry – песен, с участието на Рене Флеминг и Йо-Йо Ма.

Даян РийвзДаян Рийвз

Преди това Чик Къриа излезе два пъти на сцената – първия път, за да получи отличието за най-добро импровизационно джаз соло в Fingerprints от албума на триото му Trilogy. Другите номинирани бяха Кени Барън (за The Eye Of The Hurricane от едноименния албум на Gerry Gibbs Thrasher Dream Trio), Фред Хърш (за You & The Night & The Music от албума на триото му Floating), Джо Ловано (за Recorda Me от The Latin Side Of Joe Henderson на Конрад Хъруиг със специалното участие на Джо Ловано) и Брад Мелдау (за Sleeping Giant от Mehliana: Taming The Dragon, който Мелдау записа заедно с Марк Джуилиана).

Веднага след това Къриа отново бе на сцената, за да получи грамофончето за най-добър джаз инструментален албум. Приемайки отличието за Trilogy, той покани на сцената още един от своите партньори в триото - Браян Блейд, като каза, че третият член на формацията – Крисчън Макбрайд, не е в залата. Къриа сподели удоволствието, че тримата са свирили по целия свят и така са създали този записан на живо албум. Като най-велик момент той посочи изпълнението на неговата композиция Spain на концерт в
Мадрид с участието на двама изпълнители на традиционна испанска музика. Самият Браян Блейд също бе номиниран в тази категория с неговия Fellowship Band за албума Landmarks. Другите три номинации в тази категория бяха: Floating на Триото на Фред Хърш, Enjoy The View на Боби Хътчърсън, Дейвид Санборн, Джоуи Дифранческо и със специалното участие на Били Харт и All Rise: A Joyful Elegy For Fats Waller на Джейсън Моран.

Чик Къриа и Браян БлейдЧик Къриа и Браян Блейд

„Трябва специално да благодарим, че Чик Къриа не записа албум с голям джаз ансамбъл” – с тази шега Гордън Гудин излезе на сцената, за да получи наградата „Грами” в тази категория за Life in the Bubble, който записа с формацията си с изключителни сесийни музиканти от Лос Аджелис Gordon Goodwin’s Big Phat Band. Той сподели колко голямо е за него разстоянието от залата, където присъства като музикант, до сцената, на която излиза като победител. И посвети отличието си на всички, които дават от себе си, за да я има джаз музиката, изпълнявана от големи оркестри, в комерсиалната музикална среда. Другите номинирани в категорията са: The L.A. Treasures Project на Clayton-Hamilton Jazz Orchestra, Quiet Pride: The Elizabeth Catlett Project на Руфъс Рийд, Live: I Hear The Sound на Archie Shepp Attica Blues Orchestra, OverTime: Music Of Bob Brookmeyer на Vanguard Jazz Orchestra. Гордън Гудуин бе номиниран с едноименната пиеса от новия му албум в категорията за най-добра инструментална композиция, в която обаче отличието спечели заглавната пиеса от филма „Крадецът на книги” на Джон Уилямс. Другите номинирани бяха Стенли Кларк за Last Train To Sanity от албума на групата му Up, Руфъс Рийд за Recognition от Quiet Pride: The Elizabeth Catlett Project и Едгар Майър и Крис Тайл за Tarnation от Bass & Mandolin.

Джон Мейър и Хърби ХенкокДжон Мейър и Хърби Хенкок

Посветил и новия си албум The Offense of the Drum на музиката като стимул за социална промяна, Артуро О’Фарил получи за проекта си „Грами” за най-добър латино джаз албум. В него десетки ударни инструмента будят слушателя за тревогите на нашето съвремие и призовават за действие за развитието на обществото. „Музиката не може да бъде затваряна в клетка, тя постоянно се развива и ни движи напред. Публиката я оценява не по това какво музиката е или не е, а по това какво може да предизвика” – каза Артуро О’Фарил, който определи останалите албуми в категорията като „невероятни”: The Latin Side Of Joe Henderson на Конрад Хъруиг със специалното участие на Джо Ловано, едноименния на Pedrito Martinez Group, Second Half на Емилио Зола и групата La Inestable De Brooklyn, New Throned King на Йосвани Тери.

Анджелик Киджо получавата наградата от Хънтър ХейсАнджелик Киджо получава наградата от Хънтър Хейс

И още един албум със социална насоченост, който спечели награда „Грами” – посветения на жените на Африка Eve на Анджелик Киджо бе победител в категорията за най-добър албум със световна музика, където сред конкурентите бяха Magic на Серджио Мендес и Traces Of You на Анушка Шанкар. „Този албум е посветен на красотата и силата на жените на Африка. Велики сте!” – каза Киджо, приемайки второто си грамофонче след отличието за Djin Djin от 2007 г. И продължи, вече с послание към света ни днес: „Музиката е оръжие на мира. Днес, повече отвсякога, творците имаме важна роля да крепим стабилността в света.”

Тони Бенет и Лейди ГагаТони Бенет и Лейди Гага

За най-добър традиционен поп вокален албум бе обявен Cheek to Cheek на Тони Бенет и Лейди Гага. Те не излязоха да получат наградата си, защото се подготвяха за изпълнението на сцената на едноименната песен. В залата беше техният конкурент с албума Sending You a Little Christmas Джони Матис, който пред камерите на червения килим отговори на зададен по скайп въпрос на почитателка: „Кое е най-голямото предизвикателство, което сте преодолели?” „Да преодолея свенливостта си. Постигнах го с постоянство. Работата ми е да пея пред публика и така  – песен след песен, натрупах увереност.” – отговори Матис, който преди няколко дни излезе на сцената на Предцеремониалната гала вечер с домакин Клайв Дейвис. Снимки от това и от другите предшестващи връчването на наградите събития можете да разгледате тук:

Първи „Грами” моменти

Другите съперници в категорията за най-добър поп вокален албум бяха Partners на Барбра Страйсенд и гост-артисти – проект, с който тя постави едновременно три рекорда в историята на звукозаписа, Night Songs на Бари Манилоу и Nostalgia на Ани Ленъкс, която неотдавна записа негова концертна версия. На червения килим, на въпрос на водещия за най-голямото предизвикателство, свързано с Nostalgia, Ани Ленъкс отговори: „Да дам на песните онова специално качество, което чувствам, че съдържат. Продукцията е минималистична, за да отрази тяхната изящна лекота. Те изискват да им дадеш всичко от себе си. В живота ми се вля много красота от това да изпълня тези песни – да ги науча и да се сприятеля с тях. Това преживяване ми бе толкова любимо!” На концерта по време на церемонията тя представи I Put a Spell on You в дуетно изпълнение с Хозиър, започнало с неговия хит Take Me to Church от едноименния му албум. С тази песен той бе номиниран в категорията за „Песен на годината”.

Лейла ХатауейЛейла Хатауей

Най-добро традиционно ритъм енд блус изпълнение стана Jesus Children от албума Black Radio 2, който Робърт Гласпър създаде с формацията си Robert Glasper Experiment. Песента е с участието на Лейла Хатауей и Малкълм-Джамал Уорнър.

Робърт ГласпърРобърт Гласпър

В категорията за „Най-добър текст в книжка към албум” спечели Ашли Кан за работата си по издадения през миналата година на диск концерт на Джон Колтрейн – Offering: Live At Temple University.

Филмът на 2013 г. – „Замръзналото кралство”, спечели две награди „Грами” – в категориите за саундтрак-компилация и за най-добра песен от филм. Получавайки статуетката за Let It Go, Кристен Андерсън-Лопес (съавтор заедно с Робърт Лопес) каза, че филмът така въвлича зрителите, че те не могат да излязат от него. По-рано „Билборд” постави саундтрака към „Замръзналото кралство” под номер 1 за 2014 г. в две категории – Топ 200 и класацията за филмова музика. На церемонията по връчването на наградите „Оскар” миналата година филмът спечели наградата за анимация, а Let It Go – отличието за песен.

Песни от „Замръзналото кралство”, както и от други мюзикъли на „Дисни” – „Малката русалка”, „Цар Лъв”, „Красавицата и звяра”, „Покахонтас” – ще слушаме на 16 март от 19:30 ч. в Зала 1 на НДК в изпълнение на Оркестъра на Класик ФМ и солистите Орлин Павлов, Милица Гладнишка, Весела Бонева и Александър Мутафчийски под диригентството на Григор Паликаров. Програмата „Disney in Concert: Вълшебната музика от филмите на „Дисни” е от цикъла „Музиката на Америка”, представен от „Кантус Фирмус” и фондация „Америка за България”. „Всичко хубаво ни е предопределено да се случи, просто трябва да вярваме и да го предизвикваме в живота си” – каза пред Джаз ФМ Весела Бонева, която озвучи ролята на принцеса Анна в българската версия на „Замръзналото кралство”. Хитове от мюзикълите на Ленард Бърнстейн, сред които и „Уестсайдска история”, ще звучат в София, изпълнени от звездите на „Бродуей” Крий Керико и Рос Ликайтс, Оркестъра и Хора на Класик ФМ под диригентството на носителя на „Тони” Роб Фишер на 18 февруари от 19:30 ч. в зала „България” на концерта „Ню Йорк на Бърнстейн” също от цикъла „Музиката на Америка”. Билети се продават на касата на „Кантус Фирмус” в зала „България” и в билетния център на НДК, както и online на Ticketsbg.com.

Чайен Джексън и Александра СилбърЧайен Джексън и Александра Силбър с изпълнение от „Уестсайдска история” по време на церемонията

В категорията за албум с музиката от сценична постановка на мюзикъл спечели „Красива: Мюзикълът на Керъл Кинг” в конкуренция с „Аладин”, „Пътеводител на джентълмена в любовта и убийството”, „Хедвиг и Гневния инч” (всички те от постановки на „Бродуей”) и „Уестсайдска история” (запис на Симфоничния оркестър на Сан Франциско с Чайен Джексън и Александра Силбър) – песен от който прозвуча в тяхно изпълнение по време на връчването на наградите „Грами”. И още два значими дуета от церемонията: Том Джоунс с Джеси Джей и Стиви Уондър с Ъшър.

Стиви Уондър и ЪшърСтиви Уондър и Ъшър

Специален концерт в чест на Стиви Уондър с участието на някои от най-големите имена в музиката днес

Последното от „Грами” събитията предстои утре, когато ще бъде представен трибютът към Стиви Уондър Songs in the Key of Life.

Всички снимки: Grammy.com. Основна снимка: Хънтър Хейс връчва наградата на Анджелик Киджо.