Интегрално изпълнение на петте цигулкови концерта и Симфония концертанте на Волфганг Амадеус Моцарт ще чуем на Европейския музикален фестивал от Евгения-Мария Попова (цигулка), Димитър Пенков (виола, диригент) и Оркестъра на Класик ФМ. Изпълненията включват авторски каденци на Антони Дончев. Концертите са на 14 май и 3 юни от 19:30 ч. в зала „България”.
Идеята за цикъла е на виолиста Димитър Пенков, който от 30 години развива своята кариера в Германия. Той е слушал цигуларката Евгения-Мария Попова още преди да напусне България, когато тя прави първите си стъпки на голяма сцена. Двамата музиканти се срещат отново преди няколко години и Димитър Пенков открива в лицето на Евгения-Мария най-точния партньор за осъществяването на интеграла. Идеята намира подкрепа и от динамичния Оркестър на Класик ФМ радио, който за първи път ще участва в цялостна серия от концерти с моцартова музика.
На двата концерта премиерно ще бъдат изпълнени авторски каденци на големия майстор Антони Дончев. Каденцата е специален солов епизод в класическия концерт, който дава възможност на изпълнителя да покаже своята виртуозност и майсторство. Самият Моцарт не е писал каденци за повечето от своите концерти, а често е импровизирал, както правят изпълнителите и през следващите епохи. Обмисляйки идеята за цикъла, Димитър Пенков и Евгения-Мария Попова се стремят да открият съвременното звучене на класиката и поръчват каденците на Антони Дончев заради неговия уникален композиторски стил.
Когато Антони Дончев чул предложението, останал безмълвен: „Моцарт е храм”, каза музикантът пред Джаз ФМ радио, връщайки се към онзи момент на летище София, когато Евгения-Мария Попова и Димитър Пенков му предложили идеята. На прага да откаже, той все пак приел, заради усещането, което оставило у него новото прослушване на различни изпълнения на цигулковите концерти на Моцарт: „Чух, че погледът към тези каденци е бил насочен единствено към показване на техническите възможности. Това на мен много не ми допада , защото разбирането ми е, че музиката е над всичко. Дори в едни каденци трябва да има баланс между музика и виртуозитет. И тъй като винаги съм бил с по-особен поглед към „демонстрацията”, затова се осмелих да напиша нещо, което, надявам се, не е само „демонстрация”, каза Антони Дончев в студиото на Джаз ФМ. За уникалността на творбите на гениалния композитор той посочва: „Музиката му звучи толкова истинска, сякаш в момента някой я е родил. Тя е толкова вечна!” Определя приноса си като скромен – казва, че „само е драснал чертичка в тази гениална музика”, и очаква публиката да се наслади на връзката, която каденците ще изградят в тези концерти. Интервюто на Светослав Николов с Антони Дончев можете да чуете по-горе чрез бутона „Аудио”.
На 14 май ще чуем Концерти за цигулка с номера 1, 2 и 3, а на 3 юни цикълът продължава с Концерти с номера 4 и 5, както и със Симфония концертанте за цигулка, виола и оркестър. В последната творба виолистът Димитър Пенков ще се изяви като солист и диригент, което е една от най-трудните музикантски задачи.
За Евгения-Мария Попова:
Една от последните възпитанички на Леонид Коган в Московската консерватория (1975 - 1981 г.), цигуларката Евгения-Мария Попова е сред най-изтъкнатите български музиканти. Тя учи цигулка при проф. Петър Христосков, а след като завършва Музикалното училище в София е приета в Московската консерватория, където се дипломира с пълно отличие и специализира до 1981 г. По това време печели най-важните си международни награди („Жак Тибо“, „Карл Флеш“, Конкурса в Монреал) и се изявява като солист под палката на знаменити диригенти. Евгения-Мария Попова концертира на множество престижни сцени по целия свят. Нейните записи на Шест сонати от Изаи („Леман класик“) и на посветените ѝ 24 капричии, оп. 24, от Петър Христосков (световна премиера – „Динамик“), са възторжено оценени от най-авторитетните международни издания („Страд“, „Американ рекординг гайд“, „CD Класика“, „Диапазон“ и др.). Евгения-Мария Попова свири на цигулка „Дж. Каппа“ от 1691 г., собственост на българската държава, предоставена й за изключителни изпълнителски заслуги.За Димитър Пенков:
Димитър Пенков е един от най-изявените европейски виолисти със значителен принос за утвърждаването на този инструмент като солов в нашето съвремие. Роден в София, той получава музикалното си образование в Музикалното училище и в Музикалната академия в столицата като възпитаник на проф. Стефан Магнев и Димитър Чиликов. През 1977 г. младият виолист печели лауреатско звание на Международния конкурс за певци и инструменталисти в Женева. След активна концертна дейност като солист и камерен изпълнител в цяла Европа през 1985 г. Пенков печели конкурса за соло виолист в Радио Хановер и оттогава живее и работи в Германия. Димитър Пенков е солист на премиерата на Концерт за виола от Пендерецки във Франция. Неговият запис на този концерт под диригентството на Алдо Чекато се нарежда сред най-блестящите образци на съвременната дискография заедно с изпълнението му на Концерта от Алфред Шнитке. Пенков е свирил като солист под палката на Чекато, Варга, Бартоломее, Хербиг, Табачник, Константин Илиев и др. Като диригент той получава образованието си от Чекато, проф. Хербиг, проф. Шик и Ейвинд Гюлберг Йенсен. През последните години Димитър Пенков се изявява активно и като диригент.
Европейският музикален фестивал е един от най-значимите музикални фестивали в столицата от последното десетилетие. Той се организира по традиция с официалното партньорство на Министерството на културата и Столичната община. Фестивалът е част от календара на културните събития на Столичната община и на Министерството на културата за 2014 г. и се организира в подкрепа на кандидатурата на София и Югозападния регион за Европейска столица на културата през 2019 г.
Билети за концертите се продават на ticketsbg.com: за 14 май и за 3 юни, и на касата на “Кантус Фирмус” в зала „България”.