Международният младежки джаз конкурс в Букурещ за 14-и път събира млади музиканти от цял свят. Разказва президентът на Europa Fest Луиджи Гагеос

Международният младежки джаз конкурс в Букурещ за 14-и път събира млади музиканти от цял свят. Разказва президентът на Europa Fest Луиджи Гагеос

Международният младежки джаз конкурс в Букурещ ще се проведе за 14-и път от 16 до 23 май 2020 г. Кандидатури се приемат по електронен път до 10 февруари в 23:59 ч. Форумът традиционно събира млади музиканти от цял свят, за да представи техните умения, да ги насърчи в развитието им, да им даде възможност да общуват помежду си и да свирят заедно. Като член на журито на конкурса имам отговорността да участвам в изслушването на кандидатите и определянето на победителите. Преди няколко години бях щастлив на галаконцерта от Europa Fest да връча Първа награда от класическия конкурс на Емануил Иванов, който малко по-късно спечели и италианския конкурс „Бузони“. В навечерието на новото издание на Международния младежки джаз конкурс в Букурещ разговарям с неговия организатор и голям радетел за развитие на музиката Луиджи Гагеос.

Как Младежкия джаз конкурс в Букурещ помага на младите артисти в професионалното им развитие, дава им напредък в музиката?
Налагаме високи стандарти и участниците трябва да се подготвят много добре, за да бъдат приети на първо място. Те свирят не просто в малка концертна зала или в клуб, както обикновено правят в своите страни, а на големи сцени с капацитет от 300 – 400 души публика. Не на последно място, конкурсът събира на едно място – в Букурещ, възпитаници на школи от цял свят. Те общуват лице в лице, разговарят по важни за тях теми и имат възможност на джемсешъните да свирят заедно. Те развиват мисленето си за музиката, раждат се нови идеи, подобряват техниката си на свирене. След това остават във връзка помежду си, а обикновено музикантите са от 20 – 23 държави.

Какви са изискванията за допускане в конкурса и каква е процедурата по кандидатстване?
Много е лесно. Първо трябва да се сдобиете с информация от нашия сайт jazzcompetition.ro или могат направо да изпишат „Джаз конкурс 2020“ в Гугъл и със сигурност много линкове с информация за нашия конкурс ще излязат още на първата страница на резултатите. Още в началото на сайта ни ще откриете информацията за кандидатстващите за тази година – условия за участие и формуляр. Можете и да ни пишете на електронната поща, за да ви изпратим тези документи и афиш за предстоящото издание. Прочетете внимателно условията за участие, попълнете документите и ги изпратете онлайн. Важно е да представите групата си и програмата – може да е солов инструмент, може и да е формация от шест души, комбо. Трябва да приложите представяща ви добре снимка и два записа – в бързо и в бавно темпо. Композициите могат да бъдат ваши оригинални или версии на чужди. Това са изискванията за кандидатстване. За да бъдате приети, е важно в музиката ви да има нещо интересно. Не е нужно да сте най-добрите на света, а да покажете, че владеете музиката. Тогава кандидатствайте и ще ви приемем.

И след това е самият конкурс. Какви са етапите, през които участниците преминават, за да покажат своето майсторство, да бъдат оценени и да се отличат победителите?
Когато бъдете приети в конкурса, трябва да сте в Букурещ от 16 до 23 май. Някои питат не могат ли да дойдат само в началото или в края. Не, защото етапите са два – полуфинал и финал. На полуфинала свирите три пъти – веднъж в концертната зала, където журито ви оценява, втори път – на джемсешън, и трети път – в необичайно пространство. И накрая – конкурсът не е само монолог, а е диалог. Това означава да дойдете и да представите своята музика, но и да чуете изпълненията на колегите си, които на Международния конкурс в Букурещ са на много високо ниво. В някои издания до финалите достигат дори 4 – 5 групи и е много трудно да се определят най-добрите – и за журито, и за публиката, и за мен като директор на конкурса. Провежда се концерт „Най-доброто от джаза“, който е като генерална репетиция с публика, и накрая е финалът с гала концерт, който обикновено записваме и за публичен достъп остава една много добра продукция.

Как фестивалът съдейства на музикантите, докато са в Букурещ и им помага по време на престоя в румънската столица?
Правим всичко по възможностите ни като неправителствена организация, работеща в сферата на културата. Не сме на държавно финансиране или на някаква друга субсидия. На първо място осигуряваме добри сцени за представяне на участниците, отлично озвучаване, нужната техника, както и по-обемисти инструменти, които трудно се пренасят – като пиано, комплект барабани и бас и други, ако са нужни и можем да ги набавим. Това са необходимите за представянето на конкурса неща, които предоставяме.

Предлагаме специални условия за настаняване в добри хотели – един или два, като част от цената на нощувките се поема от участниците, а друга част – от нас. Разбира се, всеки е свободен да си намери място за отсядане, но това е възможност, която ние предлагаме. На финалистите, които са платили престоя си до самия край, възстановяваме парите за нощувката преди финала. Ако те са отседнали в хотел, с който имаме договор, тогава директно ние поемаме цената на последната нощувка.

Представяме на участниците пълната информация за пълноценен престой в Букурещ. Градът не е скъп, има метро, което е много евтино, има добър автобусен транспорт, така че можете лесно да видите много забележителности. Цените на храната и напитките са близки до тези в България и е много по-евтино, отколкото на Запад.

Какви са критериите при избора на победители и какви награди получават те?
Общата сума на наградния фонд е в размер на 7 000 евро, които се разпределят за парична премия между носителите на отличия в категориите „Голяма награда“, „Най-добър инструменталист или формация“ и „Най-добър вокалист“ и за осигуряването на участия след края на конкурса. Носителят на Голямата награда получава 1200 евро, а в другите две категории премиите са по 400 евро. С останалите пари ги каним след това за концерти в различни градове на Румъния и с тези средства заплащаме разходите по организиране на участията.

Що се отнася до критериите – на първо място е майсторство в поднасянето на музиката. Важно е да представите добре истинска музика с добър звуков баланс. Няма да звучите по-хубаво, ако завъртите копчето на усилвателя докрай. Аз самият съм музикант и преподавам – казвам на своите ученици, че най-трудно е да свирят пианисимо в темпо и с изява на звучността на инструментите. Всеки може да свири фортисимо, но тогава трябва да се реши цялостно проблема със звука, който стига до публиката изкривен и така тя не може да го възприеме в неговото изящество в целостта му с инструментите на другите участници.

Също така в джаз музиката особено много се забелязва, ако членовете на групата не свирят активно заедно, не отделят достатъчно време за репетиции и на сцената им личи колко липсва единство между тях. Това са критериите – интониране, звуково богатство, стил. Много е важно цялостното представяне – когато свирите, не занимавате публиката с проблемите си – от лично или здравословно естество. На сцената артистите трябва само и единствено да изявят музиката като изкуство.

Преди няколко години като член на журито на джаз конкурса бях много щастлив на гала концерта да връча Първа награда в класическия конкурс на Емануил Иванов, който впоследствие спечели и конкурса „Бузони“. Как джаз и класическият конкурс в Букурещ подготвят младите таланти постоянно да постигат ново ниво на музикално усъвършенстване?
Международният младежки класически конкурс „Дину Липати“ в Букурещ е отдавна утвърден в световен мащаб. Печелили са го и Иванов, и други български музиканти, свирещи на пиано, флейта и цигулка. След това им организираме участия тук при нас, какъвто бе случаят с друг Иванов, от Русе. Направихме му турне в Румъния, но също така – и в Европа. Това за тях е голяма възможност да утвърдят позициите си и да натрупат капитал за представяне в света на музиката.

И класическият, и джаз конкурсът са част от по-голяма програма – Europa Fest. Моля Ви да ни представите цялостното събитие, което организирате.
Europa Fest има вече 26 издания. Той започна като класически конкурс, но след няколко години към него добавихме джаз, поп и блус музика. Разширихме периода на провеждането му, като организираме и лятно издание през юли. На събитията от фестивала много музиканти свирят на различни сцени в Букурещ и Сибиу. Този фестивал е първото събитие, на което румънското кралско семейство даде своя патронаж. Това стана през 2005 г. Тоест – вече 15 години форумът се провежда под патронажа на румънското кралско семейство. Събитията организираме в най-добрите зали в Букурещ и Сибиу. Имаме влиятелни медийни партньори – сред тях са Румънското национално радио, вашето радио, както и Gold FM и Europa FM, а също и национални обществени и частни телевизии. Така фестивалът се радва на голямо медийно покритие и получава висока разпознаваемост. Всяка година в Europa Fest се включват над 300 музиканти от 40 – 45 държави. От тук са тръгнали някои от големите имена – най-вече в класическата музика, тъй като този конкурс е от по-отдавна, но също така – и в джаза. Мога да ви изредя цял списък с имена, които са били носители на отличия от класическия конкурс и след това са били забелязани от големи европейски музикални институти, които сключват договори с тях.

  • Интервюто на Светослав Николов с Луиджи Гагеос можете да чуете чрез бутона „Аудио“.