Международната конференция GEN Summit 2017: фактите и журналистиката имат значение

Международната конференция GEN Summit 2017: фактите и журналистиката имат значение

Миналата седмица от 21 до 23 юни във Виена се проведе седмото издание на международната конференция GEN Summit, организирана от The Global Editors Network в партньорство с Община Виена и нейната агенция за връзки с обществеността „Ойроком“. Събитието събра над 750 представители на медии от цял свят във важен момент за световната журналистика, в който на дневен ред са не само финансовите проблеми в бранша, но и връзката на медиите с истината. Във време на „фалшивите новини“ и „алтернативните факти“ конференцията избра да се фокусира върху темата „От пост-истина до виртуална реалност“. В дебата за сегашното състояние на медиите и тяхното бъдеще се включиха представители на The Washington Post, BBC, Google, Facebook, Twitter, Reuters и мн. др.

Първият ден от GEN Summit беше посветен на новите технологии и навлизането на изкуствения интелект. Според Давид Аладенте – управляващ редактор на най-известното испанското издание El Pais: „Въпросът ще бъде: как технологиите могат да подобрят човешката креативност. Те могат да помогнат на журналистите да погледнат от различни перспективи, но историята ще бъде свързана с журналистиката. Вярвам, че журналистът не може да бъде заменен.“

Вечерта на 21 юни като продължение на темата в Музея за приложно изкуство MAK беше открита изложбата „Здравей, роботе. Дизайн между човека и машината“. В нея са показани над 200 произведения от сферата на дизайна и изкуството, които разкриват засиленото присъствие на машините в живота ни – от киното или домакинството, през машините в заводите, до роботите, които могат да служат като терапевти на хора, страдащи от различни заболявания. Изложбата в MAK ще продължи до 1 октомври.

Вторият ден на конференцията GEN Summit беше посветен на иновациите. Семинарът започна с вдъхновяваща реч на Мартин Барън – изпълнителен редактор на The Washington Post. Неговите думи очертаваха ролята на медията, в Америка на Доналд Тръмп и дигиталния свят. Според Барън президентът Тръмп и неговата администрация са накарали много хора, в това число и политици, да станат недоверчиви към медиите. В същото време позицията на The Washington Post спрямо Тръмп генерира допълнителен трафик и увеличава интереса към публикациите на изданието.

„Трудно не означава невъзможно. Ние изпратихме човек на луната преди да сложим колелца на багажа. Нашата индустрия трябва да помисли за еквивалент на въпросните колелца. Не мисля, че грешките са фалшиви новини, съзнателните лъжи са фалшивите новини.“ – казва Барън. Според него причината да се занимаваш с журналистика е, защото намираш нещо смислено в това и то те мотивира. Той посъветва своите колеги да наблегнат на прозрачността в работата си, да споделят с читателите оригинални документи, източниците си на информация и да поддържат честни и независими медии. Мартин Барън посочи, че средата ни предизвиква да създадем нови отношения с публиката, защото се променя начинът, по който хората възприемат медиите. Важното за една медия е да бъде вярна на мисията и принципите си всеки ден. Изпълнителният редактор на The Washington Post обърна внимание на това колко е важно да се възпитава критическо мислене у децата и дори спомена за създаването на подобни програми в училище.

Това беше и един от акцентите на следващата реч – на Ричард Гинграс, главен директор новини и социални продукти на Google. Той сподели, че младите хора трябва да се възпитават така, че да се научат да оценяват съдържанието. Като цяло критическото мислене е много важно, защото често въпросите, които интересуват хората, нямат еднозначен отговор и те трябва да отсяват информацията. Според Гинграс фактите имат значение и журналистиката има значение. Той казва, че наблюдава ренесанс по отношение на журналистическата креативност и посочва, че журналистиката предоставя инструменти на хората, които им дават възможност да бъдат добри граждани.

По време на GEN Summit беше представен годишният доклад на Reuters Institute за дигиталните новини. Изследването е направено на 5 континента, интервюирани са 70 000 души в 36 държави, в това число Хърватия, Словакия, Гърция, Турция и Румъния. Докладът дава представа за тенденциите и очертава възможни посоки за бъдещето на журналистиката. Някои от изводите в доклада:

- само 24 % от интервюираните смятат, че социалните медии вършат добра работа по отношение разделянето на фактите от измислицата;

- северните страни вярват повече на медиите – като например Финландия (62 %), където доверието е най-високо; най-ниско е в Гърция и Южна Корея (23 %);

- 29 % казват, че често или понякога избягват новините, за много от тях това е така, защото новините имат негативно влияние върху настроението им, останалите избягват новините, защото не са сигурни, че отразяват истината;

- ставаме все по-зависими от мобилните технологии, което предполага разработването на нови приложения за новини; смартфоните се използват за четене на новини както навън, така и у дома – 46 % от интервюираните предпочитат да четат новини на телефона си в леглото;

- в една на всеки десет държави се наблюдава растеж на плащането за онлайн новини, като пазара в някои райони се развива по-бързо (северните), за сметка на други държави от Южна Европа и по-голямата част на Азия;

- най-предпочитаната дигитална медия е Facebook (70 %), следвана от YouTube (61 %), Instagram (34 %), Twitter (20 %) и др.;

- австрийците и швейцарците най-много държат на печатните издания, германците и италианците харесват телевизионните предавания, а латиноамериканците предпочитат да се информират най-много чрез социалните медии или чат приложенията за разлика от други части на света.

 

Заключителният трети ден от международната конференция GEN Summit наблегна на сътрудничеството. Сред лекторите беше българинът Веселин Попов от Университета в Кеймбридж, Великобритания. Темата на неговата презентация беше психометрията и как дейността на хората онлайн позволява да се добие информация за техния личен живот. Според Попов компютрите оценяват личността по-добре от нас и наблегна на опасността тази информация да бъде използвана, за да се предоставят на хората фалшиви новини и така да бъдат манипулирани. „По-вероятно е хората да обърнат внимание на съдържанието, ако то е персонализирано. Ние трябва да се запитаме: как ще регулираме тази технология, за да се предпазим от манипулация?“ – казва той.

Тазгодишното, седмо издание на конференцията GEN Summit премина при голям журналистически интерес. По време на събитието, което се проведе в Aula der Wissenschaften във Виена, присъстваха над 750 души от 65 държави. Домакин на следващото издание ще бъде Лисабон, Португалия, а датите на провеждане са от 30 май до 1 юни 2018 г.