Майсторът на пианото Джон Медески с дебютен пиано соло албум

Майсторът на пианото Джон Медески с дебютен пиано соло албум

Майсторът на пианото Джон Медески е основен стълб в кариерата на Medeski, Martin & Wood (MMW), трио, което не спира да привлича публиката със свеж и изненадващ звук повече от 20 години. Сега с първия си самостоятелен албум, озаглавен A Different Time, Медески отново ще ни заведе в неочаквана (дори и за самия него) посока. Дискът излиза на 8 април от каталога на възстановения джаз лейбъл OKеh.

"Представях си доста по-еклектичен албум, с повече динамика... подобно на репертора от  соло концертите ми на живо." - казва Медески. Вместо това A Different Time е далеч по-интровертен и меланхоличен проект, отколкото традиционно груув ориентираните фенове на MMW могат да очакват. Албумът включва оригинални композиции на Медески, както и интерпретация на баладата на Уили Нелсън I’m Falling in Love Again. "Беше малко плашещо да запиша толкова вглъбен, дори медитивен албум..." – казва още Медески и допълва: "Знам, че не е това, което всички очакват, но тази музика е част от мен, тя съществува и искам да я покажа на публиката."  

Не само дебютният солов албум на Медески A Different Time отбелязва завръщането на историческия лейбъл Okeh - някога дом на джаз пионерите Луис Армстронг, Дюк Елингтън, Кинг Оливър и Сидни Беше. Sony Music възражда лейбъла и съвсем скоро от каталога на компанията ще излязат новите албуми на Бил Фризел, Дейвид Санборн, Боб Джеймс и Крейг Хенди. Тези албуми са само началото на амбициозната програма, която си поставя екипът на OKeh. "След всичко, което се случва в музикалния бизнес, е вълнуващо, че Sony Music решиха да дадат път за новата джаз музика. Харесва ми енергията да съм част от това." - споделя Медески.

Известен с енергичните си изпълнения в множество джем сешъни, Медески споделя, че се е чувствал естествено сам зад пианото. През последните години, той започва да изнася самостоятелни рецитали и решава, че е време да документира и тази страна от кариерата си. Записите на албума го връщат назад в годините, когато открива джаза. Албумът е записан в Waterfront Studios, звукозаписното студио на продуцента Хенри Хърш, което се намира в църква от 19-ти век в долината Хъдсън, Ню Йорк. За соловия си албум Медески търси качество на звука, което да се доближава до идеала му за звук: а именно  записите на легендарния класически пианист Артур Рубенщайн за RCA Records. С Хърш, който споделя същото възхищение от плочите на Рубенщайн, прави няколко дни пробни записи с роял Steinway в студиото. Продуцентът му предлага да опита и с другото пиано в студиото: модел от 1924 г. на прочутата френска марка Gaveau (много близък до любимия модел пиано на Шопен). Този инструмент се оказва решаващ за записите в A Different Time. "Пианото Gaveau изискваше много деликатно и контролирано докосване на клавишите.", казва Медески. "Първоначално изпробвах различни техники, защото нещата не се получаваха, но постепенно след преслушване на всеки запис започнах да намирам вярната посока."  

Целият албум A Different Time е записан на пиано Gaveau с минимално използване на електронни инструменти, за да може да се улови динамиката на инструмента. Звукозаписите се провеждат късно през нощта, когато външният шум е минимален и цари пълна тишина в църквата. И както Медески пише в книжката към албума: "Надявам се, че слушателите ще подходят към музиката в момент, когато е дошъл краят на работния ден, политическите въпроси от деня са приключили, когато плановете за утре са направени и сте се уморили от думи. Тогава вече сте готови да се отдадете на звука на пианото Gaveau."

Албумът започва с едноименната пиеса A Different Time - ярка и "спонтанна композиция". "Имаше време, когато хората сядаха и слушаха музика и не беше просто фон в живота им.", казва музикантът. "Спомням си как се събирахме в една стая група от хора и изживявахме музиката заедно. Това беше време, когато наистина се изгубвахме в звука." След A Different Time идва ред на нежната балада на Уили Нелсън I’m Falling in Love Again, песен, която Медески от дълго време иска да запише и намира тази възможност в новия си албум, както и традиционната His Eye Is On the Sparrow, към която Медески има лично отношение.  Ran е друга пиеса, за която Медески отдавна търси подходящ проект, както и меланхоличната композиция Otis, първоначално записана за дебютния албум на  MMW - Notes From the Underground през 1992 г. и отпаднала от финалната селекция. Сега Otis, която е с нов аранжимент завършва албума. Пиесата Waiting at the Gate е написана от Медески още като тиинейджър. "Това е просто една мелодия, която създадох като тийнейджър и която никога не посмях да изпълня." - смее се пианистът.