Любовта като най-голямата лична отговорност в „Ромео и Жулиета“ на балет „Арабеск“

Любовта като най-голямата лична отговорност в „Ромео и Жулиета“ на балет „Арабеск“

Историята на Ромео и Жулиета вече столетия има какво да ни каже за любовта. Балет „Арабеск“ ни предлага една важна перспектива към нея в новата си постановка „Ромео и Жулиета“ с премиера довечера от 19 ч. на сцената на Музикалния театър. От момента на появата на творбата на Шекспир ни делят над 400 години, от по-близкото минало е музиката на Прокофиев, върху която танцуват участниците в спектакъла, а днес до нас той ще достигне с важна идея за отговорността в любовта.

По-жесток финал от гибелта на Ромео и Жулиета е изгарящата им любов да ни остави безразлични. Хореографът Боряна Сечанова го обмисля, но не го реализира. Тя избира да остави традиционния трагичен край, извисяващ чистата, искрена, вярна любов. Алтернативният финал ни въвежда в свят на егоистични чувства, от които самата постановка ще ни предпази – младите влюбени са изпепелени, а светът равнодушно подминава тяхната съдба.

„Боряна Сечанова разглежда вината на дойката и на падрето, които са обсебени от себелюбие. Падрето, който е бил над властимащите, се усеща силен в решението си да благослови двамата млади, да даде шанс на тази любов, но правейки и зло. Сеньора Капулети е показана като властна и безкомпромисна майка, а дойката, в желанието си да се доближи до Жулиета, търси надмощие със задушаваща грижа. Ако пренесем идеята в съвремието – възрастните са тези, които подтикват младите към решения, които не са чисто техни.“ – разказва за спектакъла Мая Михайлова от балет „Арабеск“. И точно тези толкова не-наши решения водят до съдбовни грешки и до смърт.

Категоричността на посланието се носи и от декора: „Той е със стилизирани колони, които се превръщат в легло, тронна зала, балкон. С резките отрязъци на колоните декорът на Иван Токаджиев ни довежда до идеята за безнадеждната любов и до извода, че противоречието между двата рода те подтиква към това да нараниш себе си.“ – описва ефекта на визията Мая Михайлова. А част от въздействието са винаги наситените с драматизъм костюми на Николина Костова-Богданова.

Така спектакълът „Ромео и Жулиета“ на балет „Арабеск“ показва нещастията в нашия живот не като стечение на обстоятелствата и приумици на съдбата, а като резултат от нашите решения. Тях трябва да взимаме отговорно и с доверие, да правим разумния избор. „Всяка секунда правим нашите избори – от това зависи реализацията ни и по-нататъшното ни развитие.“ – описва важността на нашата сериозна преценка Мая Михайлова.

Спектакълът се реализира с подкрепата на Столична програма „Култура“ и Министерството на културата.

  • Интервюто с Мая Михайлова от предаването „Джаз ден“ на 18 април можете да чуете тук или чрез бутона „Аудио“.