Фламенкото срещна българския фолклор в албума Al Este del Cante на Арканхел и хор Нови български гласове „Еструна“ с ръководител доц. д-р Георги Петков. Преди няколко часа бяхме щастливи да чуем, че родилият се в София проект печели наградата „Латино Грами“ за най-добър фламенко албум. Честитим на създателите най-престижното музикално отличие!
Идеята за събиране на фламенкото и българския фолклор се ражда преди 6 години, когато Арканхел и триото му гостуват за първи път у нас по покана на „Джаз плюс концерти“ на Маргарита Борисова и Явор Ганчев от „Дюкян Меломан“. След това много рано сутринта те трябва да летят – обикновено досадна подробност, а сега – съдбовна възможност… „Решихме, че можем да убедим Арканхел да не си ляга и вместо това тези няколко часа да поговорим и да слушаме музика. Така стигнахме до съставянето на „Еструна“ – спонтанно и едва ли не на шега. Самият Арканхел много пъти споменава, че не е вярвал, че този разговор ще се превърне в реален проект. А пък никой от нас не е и мислел, че след шест години той ще бъде награден с най-голямото отличие в музиката.“ – разказа Маргарита Борисова.
Родила се съвсем непринудено в спонтанното слушане на музика и спокойните разговори за нея, как авторите на идеята откриват зрънцето на потенциала? „Зрънцето винаги е било красивата музика, която са способни да създадат големите творци. Тук участват велики музиканти. Основният двигател, човекът, винаги готов да учи нови неща, е самият певец. Той, както и другите музиканти, винаги са имали страхотно почитание към нашата традиция и нашия фолклор и бяха готови да се гмурнат в това приключение.“ – казва Маргарита Борисова.
Изследователския процес след това перкусионистът Агустин Диасера описва като беленето на люспите на лук, за да се стигне до сърцевината и да се намерят общите точки между двете традиции. Цялостната музикална визия е оформена с помощта на китариста Антонио Форчоне, а неговата композиция Alhambra в началото се превръща в химн на „Еструна“, като доц. д-р Георги Петков прави в нея невероятен аранжимент на „Руфинка болна легнала“. Впоследствие своя принос дават и други големи имена като Рено Гарсия Фонс. Концертите и записите са реализирани с Дани де Морон – фламенко китара, Рикардо Морено – китара, Хосе Мануел Посада „Ел Попо“ – контрабас, и Агустин Диасера – ударни.
След двете представяния на проекта в София – в зала „България“ през 2013 г. и в Зала 1 на НДК през 2015 г., следват концерти в Испания, включително в родния град на Арканхел. Записи, направени по време на три от тях през лятото на 2017 г., оформят албума Al Este del Cante. Повечето от изпълненията са от концерт пред 3 000 души в античен театър в Мерида и са добавени записи от изявите в Алахар и Ла Гранха, Сеговия. Албумът е издаден от Universal Music Испания.
Маргарита Борисова пред Джаз ФМ:
За какво бяхте щастливи, когато чухте, че албумът получава „Латино Грами“?
За това, че днес този проект има най-голямото отличие в музиката, че е увенчан със световно признание дългогодишен труд. Както каза моят колега Явор Ганчев: „Все едно ни аплодира целият свят“.
За какво бяхте благодарни, когато чухте новината?
За това, че имахме възможност да бъдем част от този проект и да работим с великолепни музиканти, да създадем прекрасна музика, която вълнува и носи силно послание.
На какво си обещахте, че ще бъдете винаги верни?
На сътворяването на хубава музика, на музика, която вълнува хората.
И в момента продължава мащабното представяне пред публика в Испания на Al Este del Cante от Арканхел и хор Нови български гласове „Еструна“. Честито „Латино Грами“ на създателите на албума!
Репортаж за проекта в предаването Cool...T по bTV можете да видите тук.