Куинси Джоунс изпрати своя приятел Кларк Тери, разказвайки за неосъществен съвместен проект със Снууп Дог за приобщаване на младите към джаза

Куинси Джоунс изпрати своя приятел Кларк Тери, разказвайки за неосъществен съвместен проект със Снууп Дог за приобщаване на младите към джаза

Куинси Джоунс се раздели с Кларк Тери като със свой учител, приятел и съратник. Големият музикант си отиде от този свят на 21 февруари на 94-годишна възраст. В словото си на траурната церемония на 28 февруари Куинси Джоунс разказа за близостта между тях и за неосъществен съвместен проект с участието на Тери и Снууп Дог, замислен с цел да приобщи младите към джаза.

„Кларк Тери бе моят първи учител, моят първи наставник и един от хората, които ме изградиха. Когато живеех в Сиатъл и мечтаех да свиря на тромпет, нямах търпение да дочакам следващото гостуване на Кларк с Каунт Бейси.

За съжаление, през 40-те и 50-те години на миналия век имаше малко чернокожи, които присъстваха в културния живот и бяха показвани от медиите като ролеви модели. Музикантите, които гостуваха в родния ми град по време на турнета, бяха моите герои. Кларк свиреше в клубовете по цяла нощ. Когато се върнеше сутринта, ми помагаше с уроците преди да тръгна за училище. Сега осъзнавам колко изтощен трябва да се е чувствал той след цяла нощ работа – и колко щедър и добър е бил към мен. Той ме научи как правилно да държа тромпета и така ми проправи пътя да свиря с Хемп и Дизи. Много години по-късно Кларк напусна бенда на Елингтън, за да свири в моя. За мен Дюк беше Бог в музиката, така че можете да си представите колко смирен се почувствах от неговия жест.

Семействата ни останаха близки през годините. Заедно записвахме албуми и свирехме на концерти. Напоследък се засили усещането ми, че по-младото поколение не може в пълнота да оцени приноса на Кларк и неговите съвременници в развитието на американската музика. И това не бе по вина на младите – голямата беда е, че просто в училище не се преподава задълбочено историята на джаз и блус музиката. Не исках да оставя нещата в това незадоволително състояние – и затова реших да събера в студиото Кларк и Снууп Дог. Съчетанието е идеално – хип-хопът произлиза от бибопа. Една година планирах и координирах създаването на този запис и в деня, когато трябваше да влезем в студиото, пристигнах в Литъл Рок само за да разбера, че Снууп си е изкълчил глезена и няма да може да дойде. Стана ми криво, но все пак отидох до Пайн Блъф, за да се видя с моя стар приятел и неговата прекрасна съпруга Гуен. Тъй като Снууп не беше тук, нямахме бърза работа, и вместо целия ден да пришпорваме времето, за да завършим записа, просто си бяхме заедно. Кларк помоли Джъстин Кауфлин да ми посвири – той направо ме смая. Запознах се и с две момчета от Австралия – Ал Хикс и Адам Харт, които работеха със своята превъзходна продуцентка Пола Дюпре Песмън по документален филм за Кларк. Милата Гуен сготви невероятно вкусен обяд, а хората от австралийския екип ми показаха заснетия до момента материал за филма. Много ми хареса и им предложих да им помогна. Албърт Айнщайн е казал, че чрез случайностите Бог запазва анонимност. Keep On Keepin’ On („Продължавай да продължаваш”) в контекста на споменатото по-горе незадоволително състояние на нещата направи за мен повече, отколкото съм мечтал.

Сак, където и да си, знам, че надуваш тромпета и заедно с Рей Чарлз, Майлс, Синатра, Клифърд, Дюк, Дайна, Дизи, Ела и всички останали, сте си устроили грандиозен джем сешън. Липсваш ми, винаги ще те обичам и ще те помня цял живот.”

Снимка: Хърман Ленард. Източник: фейсбук профила на Куинси Джоунс