По традиция през последните няколко години Мирослава Кацарова представя нова концертна програма всяка пролет. Този път програмата April in Paris е вдъхновена от френската музика и култура. Премиерата е на 4 април в Sofia Live Club от 20:30 ч., а на 6 април Мира ще я представи в BeeBop Café в Пловдив. Вокалистката ще бъде в компанията на Мирослав Турийски (пиано), Веселин Веселинов – Еко (бас), Христо Йоцов (барабани) и струнен квартет.
April in Paris е единствената песен в програмата, която ще прозвучи на английски език. Тя е написана през 1932 г. за бродуейски мюзикъл и според Мира продължава да изкушава много от съвременните изпълнители, не само защото е с толкова красива мелодия, но и защото има своите малки тайни. „Нашата версия много ми харесва. От една страна, съвсем буквално се придържа към текста, който казва, че през април в Париж кестените са цъфнали и всички изкарват масите на тротоарите, за да пият кафе, за да разговарят, но това е състояние на духа. Това е онова чувство, което никъде и никога не можеш да повториш. Именно това е моята вътрешна идея, че Париж може да бъде едно състояние, отвъд географията.“ – казва Мира, която ще изпълни една бавна, протяжна и дори носталгична версия на April in Paris.
Първоначалният списък с песни е бил доста дълъг и Мирослава споделя, че трудно се е разделила с някои от тях. „Накрая избрахме тези песни, които ми се сториха най-близки до моя личен поток от асоциации.“ – обяснява тя. В програмата ще чуем Non, Je ne regrette rien и La Vie en rose на Едит Пиаф, Et la Mer на Мишел Льогран, Les Champs-Elysees на Жо Дасен, Je Bois на Борис Виан, френскоезична версия на Waters of March (Les eaux de Mars) и др. С текст на Мира ще слушаме Oblivion на Астор Пиацола, а в изпълнението ще прозвучи като речитатив стихотворението на Пол Верлен Il pleure dans mon coeur.
Мирослава Кацарова учи френски от ранна детска възраст и впоследствие завършва Английската гимназия в Пловдив с френски език. Това са годините, в които тя се докосва до творчеството на Бодлер, Верлен, Рембо, Флобер, Блез Паскал, Монтен, Сартр и мн. др. Това е и периодът, в който Мира разказва, че са я карали да учи френски чрез френската музика, чрез френския шансон, в който текстът е равностоен на мелодията.
Едно от най-големите предизвикателства за вокалистката в новата й концертна програма е именно пеенето на френски език. За него тя казва: „Когато съм била малка, не съм си давала сметка, че френският език променя много пеенето. В момента се чувствам по-близко до моите лични форми на изразяване, до моята лична музикална фраза, до моя личен музикален свят. Естетиката ми е много променена и когато този начин на музициране и пеене се срещна с френския език, той претърпя много силна метаморфоза. И тя е съвсем осъзната, не е първосигнална. Френският език е много мелодичен. Той носи в себе си характерен пулс, който променя музикалната и певческа фраза и свързвайки моето вокално изразяване с онова, което извиква една френска песен, нещата вече се променят. Беше ми забавно да изследвам как гласни и съгласни влияят на фразата. Динамиката може да бъде променяна. Френският език ме освободи от някои предразсъдъци. Това ми даде възможност да посегна към вибратото без никакъв срам, без да се чувствам неудобно.“
От месец и половина Мирослава Кацарова работи интензивно по програмата April in Paris заедно с пианиста Мирослав Турийски, който е автор на аранжиментите. „Това е най-сладкият ми период - когато човек тършува, когато се вслушва, когато се вглежда, когато по някакъв начин се чувства като малко дете, защото подхождаш много наивно, много доверчиво към всеки един музикален материал, с който се сблъскваш и той внезапно може да те разсмее, а може и да натъжи. А може да се превърне и в едно лично пътуване назад към спомените ти.“ – разказва Мира. Техния подход с Миро обобщава така: „Миро много добре влезе в цялата естетика на тази музика и ние се опитахме да съхраним автентизма й и да подходим към тези песни, опазвайки тяхната вътрешна наивност и в същото време да вложим себе си в тях без да бъдем императивни по отношение на изказността. Без да се съобразяваме с жанровете. Опитахме се хем да вградим себе си, хем да останем верни на тази очарователна наивност на френската музика.“
В деня на концерта Мирослава Кацарова ще представи книжка с текстове и фотографии, направени по време на фотосесия с Павел Червенков. Един от героите в нея е френската кола Citroën DS, чийто дизайн се смята за еталон в автомобилостроенето, а списанието Classic & Sports Car я определя като „Най-красивата кола за всички времена“.
Фотография: Павел Червенков