Тази година от 28 юни до 15 юли във Виен, Франция, се провежда един от най-вълнуващите джаз фестивали в Европа Jazz a Vienne. В момента във Виен е журналистът Георги Тошев, който специално за Джаз ФМ разказа за 36-то издание на събитието.
„Според прогнозите тази година Jazz a Vienne ще победи най-големия си конкурент в една благородна битка за публика. По продажбa на билети Jazz a Vienne детронира досегашния победител, ако мога така да се изразя - Джаз фестивалa в Монтрьо. До момента закупените билети са вече 250 000. Меломаните са от цял свят. Те идват буквално по вода, суша, но пристигат и с частни хеликоптери, защото това, което се случва във Виен наистина надхвърля очакванията ни за голям форум, в който има един единствен победител и това е добрата музика, това е джазът.“ – с тази любопитна информация започна разговора ни с Жоро Тошев.
Той сподели, че очаква с голям интерес два от концертите в програмата на фестивала. На 11 юли пианистът Чик Къриа отбелязва 75-ия си рожден ден, а на 15 юли ще бъде почетен китаристът Бъди Гай по случай неговия 80-ти юбилей – събитие, което ще постави финал на тазгодишното издание.
Хю Колтман и Георги Тошев – незабравима среща на Jazz a Vienne
„Разбира се, Фестивалът във Виен е както за почитателите на мейнстрийм джаза, така и за хората, които обичат един по-различен, понякога наричан по-елитарен, но при всички положения все така подкупващ джаз, който тегли музиката напред.“ – разказва още Жоро Тошев. Сред концертите, които той успя да посети, са нестандартният трибют на Хю Колтман за Нат Кинг Коул и изявата на Даяна Крол, с която тя започна европейското си турне.
Даяна Крол по време на концерта си от програмата на Jazz a Vienne
Публиката на Jazz a Vienne тази година посреща още Джон Маклафлин, Грегъри Портър, Есперанца Спалдинг, Сесил Маклорин Салвант, новосформираното трио на Брад Мелдау, Джон Скофийлд и Марк Джулиана и мн. др. „Всички музиканти задължително готвят нови програми за Jazz a Vienne, защото това е едно от условията те да бъдат поканени. В комерсиалната част най-голямата звезда е Сийл, който е обещал, както миналата година направи Стинг, да представи няколко от най-известните си парчета в джаз аранжименти и това е другото условие към така наречените мейнстрийм музиканти, за да стъпят на сцената на Античния театър във Виен.“ – обяснява Жоро Тошев.
Георги Тошев, който прекара един ден с китариста Джон Скофийлд. Подробностите очакваме скоро.
Жоро Тошев разказа и за един скандал в рамките на фестивала. Скандалът превръща Античния театър, побиращ между 8 000 и 10 000 зрители всяка вечер, в арена на политически страсти: „Сансеверино е един много известен френски джазмен. Той изпълнява джаз с ретро звучене и има брилянтно чувство за хумор. Излизайки преди няколко вечери на сцената, той беше посрещнат възторжено от своята публика, но в един момент изпълни песен, в която се пееше за толерантност, затова дали сме готови да посрещнем различните, дали сме готови да живеем с тях…Той прекъсна парчето си и от сцената на Античния театър каза: „Сега вие готови ли сте да отворите собствените си домове и да приемете поне един бежанец?“ В този момент се случи нещо, което никога не се беше случвало - част от публиката започна да го освирква. Концертът спря. Другата част от публиката се опита да го защити, но настъпи една доста неприятна за организаторите ситуация, която беше тест за чувството за толерантност на френската публика, изобщо на французите и това всъщност повдигна въпроса доколко толерантна е Франция към другите, към чужденците, към емигрантите. Оставям тази тема с многоточие.“
Виен през погледа на Георги Тошев
Историята на Jazz a Vienne започва през 1981 г., а Майлс Дейвис лично има заслугата за създаването на фестивала. „Виен е едно място с около 30 000 жители, място, което аз не познавах преди този фестивал. Намира се близо до Лион, край река Рона. По нея се движат много туристически кораби, предимно с американски туристи. Тук има няколко пласта различни антични култури, има остатъци от римската епоха и това, което ме впечатлява е, че през годините това място е успяло да запази своя афинитет към добрата музика. Много джаз музиканти са идвали да почиват тук и някак си по естествен начин те са успели да припознаят града като свой, и когато се ражда идеята през 1981-ва г. да се направи един по-голям форум, в началото всички са били много ентусиазирани и са идвали да свирят кой без пари, кой за много малки хонорари. Много е смешно, че по онова време някои от известните музиканти са имали случки, в които им звънят и ги питат: „Къде сте?“ , а те отговаряли „Ние сме във Виена.“ Те са били във Виена, Австрия, тъй като не са подозирали, че има град Виен и е трябвало да ги транспортират от виенското летище в Австрия до Лион и от Лион с кола да ги докарат за фестивала. По такъв начин за 36 години Виен се превръща в място, което е не само на световната музикална карта, което е известно не само на джаз маниаците, но действително успява да се превърне в туристическа атракция. Казвам го най-отговорно, защото градът живее буквално само от тези две седмици на фестивала.“ – разказва Жоро, който споделя още: „И нещо много приятно около мен. Има млади хора, дошли от целия свят, няма хотели, те спят на квартири, някои от тях са направили извън Виен нещо като лагери с палатки и каравани, само и само за да могат да присъстват. Този фестивал се дотира до голяма степен от френската държава, разбира се, за големите концерти се разчита и на спонсори.“
Виен през погледа на Георги Тошев
Снимки в публикацията: от фейсбук профила на Георги Тошев