„Изключително събитие с голям артист, който ще изпълни разкошни аранжименти“: Ангел Заберски ще дирижира концерта на Пати Остин в почит към Ела Фицджералд

„Изключително събитие с голям артист, който ще изпълни разкошни аранжименти“: Ангел Заберски ще дирижира концерта на Пати Остин в почит към Ела Фицджералд

„Изключително музикално събитие с артист-емблема на съвременната музика, в което ще чуем разкошни аранжименти, професионално съчетали вокално изпълнение, щрайх и биг бенд.“ – това са очакванията на Ангел Заберски за концерта на Пати Остин у нас. Маестрото ще ръководи струнна секция от Оркестъра на Класик ФМ и Брас асоциация биг бенд на това събитие на 17 май от 20 ч. в Зала 1 на НДК. Концертът е от цикъла „Музиката на Америка“ на „Кантус Фирмус“ и фондация „Америка за България“.

„Тя е голям артист, голяма емблема в световната музикална индустрия.“ – казва Ангел Заберски за Пати Остин. Носителката на „Грами“ идва у нас за концерт, посветен на 100 години от рождението на Ела Фицджералд. Тази програма Пати Остин представя със симфонични оркестри в САЩ и навсякъде по света. „Носителката на „Грами“ Пати Остин е спечелила овациите за интерпретациите си на песни на такива велики творци като Джордж Гершуин, Дюк Елингтън и Ела Фицджералд. Чуйте я как със Симфоничния оркестър на Сан Франциско изпълнява удивителни версии на легендарните хитове на Ела.“ – така престижният Симфоничен оркестър на Сан Франциско обяви концерта си с Пати Остин в почит към Ела Фицджералд. Програмата вече бе представена при голям успех със симфоничните оркестри на Детройт, Балтимор, Финикс, Минеаполис, Орегон и много други.

За концерта Ангел Заберски се готви много старателно – учи нотния материал и всеки ден се подготвя вкъщи: „Тя ще дойде на 16-ти. Ние трябва да сме готови тогава. И то по американски, за да звучат нещата така, както са написани.“

Аранжиментите са на прочутия Патрик Уилямс за албума For Ella, който Пати Остин записва с Биг бенда на Западногерманското радио и телевизия под негово диригентство през 2002 г. Ангел Заберски разказва, че си е купил албума още тогава, докато е бил на работа в Германия, и остава възхитен: „Беше ми мечта – биг бенд със щрайх оркестър и вокалистка като Пати Остин. Ако някой ми беше казал тогава, че след 15 години ще дирижирам концерт с този албум, нямаше да повярвам!“

Патрик Уилямс е легенда. Той е двукратен носител на наградата „Грами“, записва с най-големите в джаза, а в творческата му биография е музикалното ръководство на последните два студийни албума на Франк Синатра: Duets и Duets II. „Разкошни аранжименти на много известни джаз стандарти, изпети от кой ли не, майсторски пипнати от Патрик Уилямс – голям композитор, аранжор оркестратор... На партитура всичко изглежда толкова лесно, толкова ясно, толкова прозрачно... Когато си пуснеш диска, звучи страхотно! Такъв професионализъм – микс между щрайх оркестър, биг бенд и вокално изпълнение, майсторски разположен в партитурата.“ – анализира материала, по който работи, Ангел Заберски.

Само преди няколко месеца Пати Остин участва в концерт за Ела на сцената на „Аполо тиътър“ – там където и двете започват своя професионален път – Ела, печелейки конкурс за млади таланти, Пати – изведена от своята кръстница Дайна Уошингтън. В събитието участваха още Моника Мансини, Лиз Райт и Кевин Спейси. Шоуто през октомври бе продуцирано от барабаниста Грег Фийлдс, а на музикантите акомпанираше Оркестърът на Каунт Бейси. „Винаги искряща.“ – така определи изявата на Пати Остин тогава британският вестник „Обзървър“. DownBeat разказа: „Пати Остин уверено претвори във версии с дълбок суинг A-Tisket, A-Tasket и When I Get High преди да завърши с изпълнена като молитва Miss Otis Regrets и да изпрати от сърце въздушна целувка към Ела.“

Със своята мелодичност и чувство за суинг, с фантастичните си възможности за импровизация и скат пеене – Пати Остин и Ела Фицджералд са толкова близки по душа и талант. Диригентът Ричард Кауфман, който ръководи Оркестъра на Класик ФМ в изпълнение на програмата „Музикалните Оскари“ на 3 декември в зала „България“ каза: „Пати Остин! Обичам я! Работил съм с нея много пъти. На първо място тя е един от най-добрите хора, които познавам. Тя е и изключителен творец, а програмата й с музиката на Ела Фицджералд е обаятелна, фантастична! По време на концертите тя не само изпълнява песните, но и говори. Влизате в залата – и все едно Ела е там. Слушал съм Ела на живо и съм дирижирал оркестъра за концерти на Пати. Не мога да опиша с думи колко е прекрасна Пати! Само да я чуете! Ще бъде запомнящ се концерт!“

„Пати Остин е истинска наследница на Ела Фицджералд. Те са големи таланти. В изкуството им има изключително много работа, но и много талант! И Пати Остин, също като Ела, има невероятно усещане и чуство за фраза. И импровизира... Образован музикант!“ – казва Ангел Заберски.

Родството бе отбелязано и от вестник „Ню Йорк таймс“. За концерта на Пати Остин с песни на Ела Фицджералд през 2012 г., представен с „Ню Йорк попс“ в „Карнеги хол“ с оригиналните оркестрации на Нелсън Ридъл, вестникът написа: „Кой би оспорил, че Джордж и Айра Гершуин, Ела Фицджералд и Нелсън Ридъл са поп-джаз олимпийци, чиито обединени таланти създават шедьовъра от 1959 г. „Ела Фицджералд пее песните на Джордж и Айра Гершуин“ (Ella Fitzgerald Sings the George and Ira Gershwin Song Book). Пресъздаването на албума, дори на част от него, на живо изглежда непосилно. Само малцина съвременни музиканти имат подобен талант. Една от много малкото такива вокалистки е Пати Остин. Също като Ела, тя пее с перфектна техника, интонирането й е съвършено, а ритмичната основа – стабилна.“

Само няколко години по-рано „Ню Йорк таймс“ отново се изказа ласково за легендата. По повод благотворителната гала на Jazz at Lincoln Center с Пати Остин през 2008 г. изданието констатира: „Пати Остин е благословена с твърде перфектен глас – мощен и гъвкав, с кадифена текстура и безупречен окръглен тон, със съвършена артикулация. Със смяната на посоката от лъскав поп-соул към джаз, се изостря нейната идентичност като притежател на вокална техника в традицията на Ела Фицджералд. Скат пеенето, което поднесе на места, изригна във виртуозна концентрация в мощна версия на песента Oh, Lady Be Good!, поднесена в почит към Ела Фицджералд. Пати Остин, оркестърът и гостът Уинтън Марсалис ни обсипаха с възторжена музикална канонада – идеално съчетание на спонтанност и сериозна работа.“

„Красива музика, поднесена по красив начин. Какво повече можем да желаем! Този концерт ще остави много хубав спомен.“ – обещава Ангел Заберски за събитието на 17 май.

Пати Остин винаги получава щедри комплименти. Най-влиятелното американско джаз списание се изказа с възторг за нейната изява в концерт с певиците Катрин Ръсел и Анджелик Киджо и с тромпетиста Уинтън Марсалис. Събитието бе посветено на бележития американски писател Ралф Елисън и се проведе в концертната зала на Нюарк, щата Ню Джърси. DownBeat написа: „Облечена в бяло, Пати Остин демонстрира перфектно владеене на вокалния джаз идиом – от фразирането си с изяществото на духов инструмент до своя съвършен скат. С това напомни на всички, че е кръщелница на Дайна Уошингтън. Версията й на завещания ни от Каунт Бейси шедьовър Boo Hoo щеше да накара Кралицата на блуса да се усмихне.“

На концерта в Зала 1 на НДК ще се усмихнем с таланта на Пати Остин, ни обещава „Лос Анджелис таймс“. За събитието, с което „Холивуд боул“ започна новия си сезон през юни 2013 г. с оркестъра Bowl Orchestra под диригентството на Томас Уилкинс, изданието посочва като най-важно: „Уверена и нежна, Пати Остин достигна кулминацията с емоционална версия на хита на Бил Уидърс Lean on Me. В тези трудни времена, гласът й изпълни залата с надежда.“

През септември Пати Остин участва в откриването на Националния музей на афроамериканската история и култура във Вашингтон, част от института „Смитсониън“. Музикалната програма бе подготвена от кръстника на Пати Остин Куинси Джоунс. Гледис Найт, Стиви Уондър, Хърби Хенкок, Джон Леджънд бяха сред изпълнителите. „Много е силно чувството да откриеш с музика и творчество музей, посветен на нашата история. Последните 15 минути съм зашеметена – ако от едната страна видя някой, с когото не съм работила от 20 години, вдясно е друг, с когото сме били заедно в студиото преди две години. Там, откъдето идвам, има израз за силните прегръдки: „изцеждам прането“. До края на вечерта прането ми ще е много добре изцедено! Прелестно е!“ Двучасовият концерт, в който Пати Остин бе основен изпълнител, бе излъчен на 12 януари в мрежата на ABC.

През юни, малко след концерта си в София, Пати Остин се включва в джаз фестивала в Мелбърн, където с Мелбърнския симфоничен оркестър ще представи трибют към Ела и Луис.

Билети за концерта на Пати Остин, струнна секция от Оркестъра на Класик ФМ и Брас асоциация биг бенд под ръководството на Ангел Заберски се продават на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“, в Билетния център на НДК и на Ticketsbg.com.

  • Интервюто на Светослав Николов с Ангел Заберски можете да чуете чрез бутона „Аудио“.