От петък миналата седмица в избрани киносалони в САЩ се прожектира Born to be Blue - дългоочакваният филм за големия джаз тромпетист Чет Бейкър. Режисьор и сценарист на лентата е канадецът Робърт Будро, а в главната роля е Итън Хоук. Преди 15 г. актьорът е работил по друг проект за легендарния музикант, проект, който поради липса на финансиране не се е осъществил. Итън Хоук е приел новата възможност като знак от съдбата и с радост е откликнал на поканата за участие.
За първи път филмът беше показан миналата година по време на юбилейното 40-то издание на Филмовия фестивал в Торонто. Отзивите до този момент са много добри, като мнозина определят Born to be Blue като „страхотен филм на много нива“, отбелязвайки, че е изключително поетичен. Бен Дикинсън от сп. „Ел“ го нарича „вълнуващ“ и твърди, че изпълнението на Итън Хоук е заредено с „интензивност, достойна за „Оскар“.
Born to be Blue разказва история, свързана с определен период от живота на Чет Бейкър. След като през 50-те г. той вече се е превърнал в звезда, в „Джеймс Дийн на джаза“ (както Робърт Будро го нарича в едно интервю), десетилетие по-късно тромпетистът изживява много труден период. Той губи зъбите си по време на нападение и това сякаш предопределя края на кариерата му. Итън Хоук споделя, че за мнозина е трудно да си представят как може загубата на зъбите да докара някого до такова отчаяние, но „тромпетист без зъби е като човек без идентичност“ – казва актьорът. Лентата проследява трудностите в опитите на Бейкър да направи музикалното си завръщане. През цялото време той не е сам в своето желание да свири – неотлъчно до него е любимата му, в ролята е актрисата Кармен Еджого (участвала в „Селма“ и в последния филм на Уитни Хюстън - музикалната драма „Спаркъл: соул дива“). „По своята същност това е история за завръщането и за зрялата любов.“ – коментира режисьорът Робърт Будро. Born to be Blue не е стандартен биографичен филм, той остава верен на характера на своя герой, но в него преобладава художествената измислица. Според Итън Хоук тяхната основна работа е била да разкажат завладяваща история за Чет Бейкър, а не да пресъздават буквално живота му, за който хората могат да научат от различни документални филми и интервюта.
Подготвяйки се за своето изпълнение, няколко месеца Итън Хоук се учи да свири на тромпет, за да осъществи връзка с инструмента. „Това е част от удоволствието в работата ми.“ – казва актьорът, който нарича тази подготовка „ключ към ролята“. Хоук дотолкова се потапя в това, което прави, че дори взима участие в саундрака на Born to be Blue. Любопитното е, че в него не е включено нито едно оригинално изпълнение на Чет Бейкър. Саундтракът е изграден от пиеси, характерни за репертоара на легендата, но те са записани от канадски джаз музиканти, ръководени от пианиста Дейвид Брейд. В звукозаписната сесия основна е ролята и на тромпетиста Кевин Тюркот от Торонто. Няколко от композициите в саундрака са написани от Дейвид Брейд и също така е включено по едно изпълнение на големия басист Чарлс Мингъс и на Одета – една от иконите на американската фолк музика.
Итън Хоук е научил около 10 композиции, така че докато играе Чет Бейкър, той свири паралелно с истинската музика. Най-големият страх на актьора е бил чисто физически – как ще се справи с пеенето. Именно включването му с две вокални изпълнения в саундтрака на филма е една от приятните изненади. В албума Хоук пее емблематичната за Бейкър My Funny Valentine и I've Never Been In Love Before.
В интервю за The New York Times от преди няколко дни Итън Хоук разкрива кои са неговите 5 любими джаз албума, които са му повлияли:
Чет Бейкър - Chet in Paris
Мисля, че това е най-добрият му албум. Той бележи страхотен момент в отношенията му с Дик Туардзик. Дик е наистина брилянтен в насърчаването на Чет да спре да изпълнява стари стандарти и го тласка към създаването на оригинална музика с много добри резултати. Това е един от любимите ми албуми.
Майлс Дейвис – Blue Moods
Той е по-малко известен от Sketches of Spain. Беше на майка ми, и когато открих джаза, го откраднах от нея и го занесох в апартамента си. Мислех си, че е популярен, защото майка ми не беше запален колекционер, а се оказа, че е известен на малцина. Слушах го непрекъснато.
The Essential Nina Simone
Толкова много я обичам, обичам и задълбочените й познания за музиката. Аз съм голям фен на Боб Дилън, а тя прави най-добрите му кавъри - Just Like a Woman и Just Like Tom Thumb’s Blues. Тя може да направи свой всеки стил музика.
This Is Hampton Hawes (албум на пианиста Хамптън Хоус от средата на 50-те г.)
Хората ме питат за книгите, които съм прочел, за да се подготвя за ролята си на Чет Бейкър. Мемоарът на Хамптън Хоус Raise Up Off Me е просто брилянтен. Това е книга за джазовия живот и за неговата работа с други музиканти. Беше вдъхновяваща.
Музиката от филма Mo’ Better Blues
Бранфорд Марсалис и неговото участие в композицията Mo’ Better Blues е всъщност една от любимите ми песни. Няма плейлиста или компилация, която да съм правил за приятел през последните 20 г. , и, в която да не съм включил тази песен.