Име от челото на диджей класациите пуска музика в Jazztronica по Джаз ФМ

Име от челото на диджей класациите пуска музика в Jazztronica по Джаз ФМ

Мартин Денев е от Пловдив, завършва Консерваторията в Ротердам с джаз пиано, а също така и Berklee College of Music в Бостън. В Куба учи латино пиано. Дълги години живее в Холандия, а от осем е в Бали, Индонезия, където пише музика, свири, прави диджей партита, издава за лейбъли във Великобритания, Германия, Австралия, Индонезия. „Доскоро бях музикален директор на Rock Bar – едно от най-култовите места в Индонезия. Той се нарича така, тъй е на скалите над океана, и е емблематично място.“ – разказа музикантът в интервю по Джаз ФМ. Преди две седмици издава новия си албум Perfectly Enough към лейбъл в Англия. В Trax Source в класацията за Deep House влезе директно на трето място, а след това я оглави. Албумът бе на 12-а позиция в класацията за Soulful House. Мартин Денев сега е в България и ще ни предложи свой сет в предаването Jazztronica по Джаз ФМ, водещ на което е неговият отдавнашен приятел DJ Mr. Moon.

Какво се цени в електронната танцувална музика и какво е важно за нейния успех – да се слуша и да разведрява?
Trax Source е една от най-уважаваните музикални платформи за сваляне, качване и стриймване на музика. По нея си сверяват часовниците диджеи, музиканти, музикални продуценти, организатори на фестивали, радиоводещи от цял свят. Три са големите платформи по света – Beat Port, Juno Download и Trax Source. Но Beat Port изгубиха много от почитателите си, защото преди няколко години се насочиха към по-комерсиалната електронна музика и в момента другите две са най-уважаваните. В Trax Source куратори са диджеи, музиканти и продуценти, като класацията се базира на слушателския интерес – кликвания, стриймвания, даунлоуди. Може да се каже, че е много меродавна. Това за мен е голям успех, при условие, че съм издаван от малък лейбъл, не съм от големите три. Да попаднеш в Топ 10, дори в момента на номер 3 – това е голям успех, с риск да звучи нескромно. (По-късно музикантът се изкачи още по-високо в чарта и го оглави.)

Какво търси публиката в тази музика, а също – и диджеите, които я поднасят след това в своите сетове? Какво е основното, за да бъде тя чута и харесана от повече хора?
Според мен – разсъждавайки от диджейска гледна точка, винаги търсим нов интересен саунд, много интересна вибрация, нещо, което е свежо. То е просто усещане. При положение, че има такъв голям интерес от слушателите, явно има някаква съставка, което им допада. Не знам какво точно е, но много се радвам, че го намират.

Заряд, който грабва. Как ученето в много точки по света увеличава знанието за нея и разширява хоризонтите за теб като творец
Предполагам, че срещата с най-различни култури, народи, хора по цял свят, гледни точки и начини на мислене обогатява не само културно, интелектуално и музикално. Тези натрупвания се наслагват и това се отразява в творчеството.

Какво от тези обучения е много ценно за теб, което имаш предвид, когато създаваш музика?
На всички тях съм бил в различен стадий на развитие като личност и музикант и това е допринасяло да се оформя цялостно. Това не е процес, който някога ще свърши – уча всеки ден. Тези наслагвания променят и ни водят личностно в различни посоки.

А сега мястото, на което създаваш музика, как ти влияе? Всички свързваме Бали с екзотиката и вълнуващото преживяване.
Бали е спокойно място, на което се чувствам много добре – слънце, тропик, океан, плажове. Много космополитно място, с диджеи, музиканти, хора, които живеят там, от цял свят и туристи също така. Всички минават през Бали – тя е и музикална, и туристическа дестинация – всеки иска да отиде там. Непрестанно има поток от хора, който те държи в течение на това какво се случва по света.

Нали пускаш своята музика в сетовете си?
Това бе една от първите причини да се насоча към диджействане. Преди това нямах много интерес да правя сетове. След това се насочих в тази посока, за да затворя кръга.

Как измерваш радостта на публиката от твоята музика, какво много си щастлив, когато видиш, че се случва пред теб?
Тези моменти е трудно да се обяснят, когато всичко си идва на място. Аз не съм много клубен диджей, повече свиря sunset – залези, на дневна светлина. Има много специални моменти, когато слънцето влиза в океана, получава се едно затишие, виждам, че всички хора са отнесени мечтаят или ги връщаш назад във времето. Това е много специален момент, който трудно да се обясни, но се усеща.

Красота! Каква част е красотата от твоето изкуство – да създадеш нещо красиво, което да излъчва светлина и да озарява?
Може би е подсъзнателно. Аз имам голямо уважение към красотата, дори имам песен, която се нарича Beauty Is Superior Than Truth („Красотата превъзхожда истината“). Красотата винаги по някакъв начин е присъствала наоколо като подсъзнателна компания. Не е непременно да си кажа: „Сега ще създам нещо красиво“. Надявам се, че е спътник в творчеството ми, но не бих казал, че е цел.

Тя е спътник в живота. Как гледаш на ситуацията в момента – от големи партита до пълно физическо дистанциране, осъзнали, че не социално дистанциране ни е нужно? Какво ти липсва и какво очакваш от бъдещето?
Аз го виждам като едно прегрупиране, смяна на изградените навици и норми. Според мен много уроци ще научим от тази ситуация. За мен още не е ясно какво точно ще се случи и как, но го виждам като една голяма смяна, едно голямо завъртане – не трябва непременно да е негативно. Напротив, сигурен съм, че има много уроци, трябва да извлечем и да продължим напред.

Какво мислиш за тази ситуация, в която спокойно казваме, че нищо вече няма да е същото.
Много хора дори може би си мечтаят вътрешно за една голяма смяна – омръзнало им е статуквото, начинът им на живот, всичко, което им се случва. Те са мечтали за една голяма промяна. Може би моментът е дошъл.

Разкажи ни за музикантите в албума?
Саша Зико е индонезийка – много талантливо момиче, както и другата вокалистка – ХанЛий. Двете са базирани в Лондон. Наричат ги „пауър дуо“ и участват в бенда на Грейс Джоунс, обикалят с нея света. Те имат проект с хаус музика. Те са страшно талантливи и е голямо удоволствие да работиш с тях. Направихме няколко лайва в Бали преди да запишем песните. Саксофонист е Куба Сковронски от Полша, а ремиксите са на Opolopo и Atjazz, които са едни от най-любимите ми музикални продуценти и е голямо удоволствие да ги привлека и да са част от този проект.

  • Интервюто на Светослав Николов с Мартин Денев от предаването „Джаз ден“ можете да чуете чрез бутона „Аудио“.

Предаването ни за електронен джаз Jazztronica се излъчва по Джаз ФМ в петък от 18 ч. с повторение в събота от 22 ч.