Хореографията на Анжелен Прелжокаж идва у нас в спектакъл на балет „Арабеск“

Хореографията на Анжелен Прелжокаж идва у нас в спектакъл на балет „Арабеск“

Възможност за среща с едно от най-големите имена на съвременната танцова сцена ни дава балет „Арабеск“ с премиерното представяне на фрагмент от „Нощите“ на Анжелен Прелжокаж като част от програмата „Танцът и времето“. В нея ще видим още „Свободно разположени мисли“ на Аршак Галумян (втора премиера), „Двойнственост“ на Лиз Лий върху пиеси на Астор Пиацола и „Капка в океана“ на Антъни Мидълтън с музика на Добринка Табакова. Първото представяне на „Нощите“ с оригинални френски декори и костюми е тази вечер, а следващите премиери са на 23 ноември и на 5 декември от 19 ч. на сцената на Музикалния театър. Проектът „Танцът и времето“ на балет „Арабеск“ е финансиран по програма „Култура“ на Столичната община и се реализира с подкрепата на Френския институт в България.

„Прелжокаж е много голяма фигура в съвременния танц от поне 20 години насам. Неговите спектакли винаги са много различни. Той е известен с това, че умее да събира интересни екипи. В случая е приобщил творци с корени в северноафриканската и европейската култура. Дизайнът на костюмите, които ще бъдат в оригинал на премиерата в София, са на легендата в модния свят Аседин Алая, който преди близо година си отиде от нашия свят, а музиката е на Наташа Атлас и Сами Бишай, които през 2013 г. създават албум за този спектакъл. Премиерата е в Марсилия по време на нейното домакинство като Европейска столица на културата. Спектакълът се занимава със Средиземноморския регион – с митологията и клишетата за преливане на Изтока и Запада. Това ни е близко като тема и на нас и ни е много интересно.“ – разказва в студиото ни репетиторът Олеся Пантикина.

През годините Анжелен Прелжокаж създава близо 50 творби на кръстопът между съвременна музика, визуални изкуства и литература. Те и сега са част от репертоара на много престижни институции – „Ла Скала“ в Милано, Балета на Ню Йорк, „Щатс балет“ – Берлин, Националния балет на Операта в Париж и др. Той е автор и на филми, а за изкуството си е отличен с множество награди, включително на френската държава, кавалер е на Ордена на Почетния легион.

Фрагментът от „Нощите“, който ще видим в спектакъла „Танцът и времето“ на балет „Арабеск“ носи есенцията на настроенията, цветовете, атмосферата и проблематиката на целия спектакъл, разказва асистент-хореографът на Прелжокаж Наталия Найдич. Тя е оторизирана да пренася неговата хореография в други театри по света. „Той ни изправя очи в очи с актуални проблеми: връзката с чувствата, отношенията между мъжа и жената, мястото на жената в обществото.“ „Нощите“ е по „Приказки от 1001 нощ“, а според трактовката на Прелжокаж Шехерезада е една от най-ранните феминистки на Изтока: „Искам да изследвам източните култури, където телата стават символи – те калиграфски изписват чувства и настроения. Все още в Изтока има мистика и вълшебство, които са се отпечатали върху нашето колективно подсъзнание.“

„Прелжокаж е хореограф с изключителен талант, който работи много и казва, че моментите на удоволствие от общуването с творбата могат да се постигнат само ако хореографът преди това е изучил в дълбочина темата и се е трудил много по това, което иска да изрази. Той работи изключително много преди да направи която и да е своя творба.“ – посочва в студиото ни неговият асистент Наталия Найдич.

Представянето на „Нощите“ на Анжелен Прелжокаж от изключително талантливите танцьори от балет „Арабеск“ ще обогати културната ни сцена и ще развие творческия капитал на София. „Хореографският речник и хореографската работа на Прелжокаж имат своята основа в търсенето на прецизност, която е много важна. Работата на танцьорите тук им помага да се развият, защото има части, в които освен че се търси точност на изпълнението, се работи с динамична музика и с тежък декор. Това е важно предизвикателство – танцьорите да намерят пътя към хореографията и декора и в същото време да успят да изразят своята индивидуалност. Голямо предизвикателство е танцьорът да направи част от себе си този нов хореографски речник.“ – посочва Наталия Найдич.

  • Интервюто на Светослав Николов с Наталия Найдич и Олеся Пантикина можете да чуете чрез бутона „Аудио“.