„Групата от Севр“ с изложба в София: изкуството на живота е да виждаш в обикновените неща необикновеното, което ги прави специални

„Групата от Севр“ с изложба в София: изкуството на живота е да виждаш в обикновените неща необикновеното, което ги прави специални

Изкуство, толкова красиво, колкото е животът. В това изкуство самият живот е истински и реален – а не така обикновено го виждаме в действителността. Свикнали сме да търсим несъвършенствата – дано това да е, за да ги поправим – но по-малко го ценим в пълната му красота – на природата, на градовете ни, на хората. А точно тази красота по приказен начин разкриват художниците от „Групата от Севр“, които представят своите творби в галерия Nova Art Space на ул. „Съборна“ № 3 в София. Експозицията е организирана от галерията съвместно с Френския институт в България, откриването й е утре в 18 ч. и може да бъде видяна до 4 март.

Амор, Жан-Пиер Дюриез и Гийом дьо Бодюс представят своите творби, заедно със скулптора от Неапол Клаудио Куомо. „Много съм щастлив да видя София и да се запозная с нейната история, която изобщо не познавах. Като всички чужденци, и като французин най-вече, намирам всички жени много красиви, храната и ресторантите са много добри, вината са изключителни. Видях и много интересни художници, с които ще искам да се запозная и да ги поканя във Франция. Мислех, че София е стар град, никога не съм си представял, че центърът е толкова красив, защото навремето за нас, французите, бе трудно да научаваме повече за тези страни и да идваме тук – в държави с различни култури. Когато Гийом ми предложи да дойда и пристигнах тук, останах страшно впечатлен от видяното.“ – споделя първи впечатления Жан-Пиер Дюриез.

Опознаването е краят на предразсъдъците. „Чужденците имаме много негативни впечатления от това, което се чува и се чете по света. Когато обаче дойдох в Пловдив за откриването на домакинството му като Европейска столица на културата и след това в София, видях град с невероятна история и впечатляваща архитектура. Напълно промених това, което съм мислел. Много ни впечатлиха жълтите павета, Жан-Пиер нарисува и картина, защото те са символът на традицията на града. За мен миналото, сегашното и бъдещето са добре преплетени и вървят заедно. За нас е важно да направим така, че да живее и днес живялото по-рано – както нещата стават вечни във времето благодарение на своята история.“ – анализира процеса на трансформация на различни нива Гийом дьо Бодюс.

В изложбата има холограма-портрет, която показва как всичко се променя и от гледната точка зависи какво точно ще видиш; само крачка движение – и резултатът от промяната е пред очите ти. „Този портрет е част от моето художествено изкуство, история от 50 години насам. Той синтезира всички мои страсти, пътувания, виждания, любовта ми… Историята започна с моето запознанство с Пикасо – тогава бях на 20 години, а той – на 70. И мисля, че много малко хора днес са имали щастието да го познават лично. Той не беше мил човек. Видях го два пъти и му казвах: „Искам да рисувам.“ А той махаше с ръка: „Рисувай, рисувай“. На холограмната картина съм изобразил шеф-готвач – страшно обичам гастрономията, а шеф-готвачите са артисти в своята област. В този портрет виждаш, че са доста напрегнати, а дисциплината в кухнята е почти военна. В картините ми ги има и музикантите, а също и винаги съм гледал да вмъкна хумористична нотка в моите творби.“ – разказва за творчеството си Жан-Пиер Дюриез.

Тримата художници живят до музея в Севр, а ателиетата им са близо. За тях е естествено, че работят един до друг и виждат живота по сходен начин в различните му аспекти. Тяхното присъствие в изкуството е различно, но визията им за света е близка. „Ние си говорехме за нашите картини и впечатления и продължавахме да вървим все по-напред. Решихме, че не е лошо да направим група и да можем да покажем тази връзка между италианското кино и кулинарията в изкуството на Жан-Пиер, а аз съм близък до земята и конструкциите, защото съм архитект и интериорен дизайнер. Абстрактните работи на Амор допълват нашите усещания за изкуството. Мислим, че тримата художници, както сме различни, говорим за нещо общо, което се нарича живот. Вярвам в групата като част от изкуството. Може би искаме да възвърнем традицията на групите художници, просъществувала през годините, но позабравена сега. Всеки от групата помага на другия. Амор е бил 40 години ръководител на ателиетата на Художествената академия в Париж. Мисля, че нашата група е не само приятелска, но и артистична, и че ще продължим в тази посока.“ – казва Гийом дьо Бодюс. От разговора научаваме, че последният жив член на групата „Кобра“ днес е на 95 години и още продължава да говори за нея.

Гост-участникът в изложбата – Клаудио Куомо, е италианец от Неапол, но е една от водещите фигури в „Групата от Монмартър“. Жан-Пиер Дюриез го познава отдавна: „Винаги съм ценял тази традиция от Южна Италия, която идва от Лече. Винаги съм харесвал това, че Клаудио събира хартия и от нея прави скултури. Когато му предложих да дойде с мен в Китай, той не успя. Затова предложих на Гийом да представим във всяка наша изложба по света по един артист, когото много харесваме. Клаудио Куомо е професор в академията в Неапол и за съжаление заради трудности в транспортирането много негови производенения не можаха да дойдат. Но той е много добре представен с неговите творби.“ Гийом дьо Бодюс допълва: „Когато видях неговите творби, веднага се влюбих, защото той намира живота в изкуството, във всеки предмет, във всеки жест, във всичко, което представлява нашето съществуване на земята. Животът е в центъра на неговото внимание.“

  • „Мъчим се да намерим красивото в най-обикновените неща.“ – тези думи обобщават кредото на „Групата от Севр“ и с тях завършва нашият разговор в превода на Мария Конакчиева от Френския институт в България. Интервюто на Светослав Николов с Жан-Пиер Дюриез и Гийом дьо Бодюс можете да чуете чрез бутона „Аудио“.

На снимките: почти 360-градусов поглед към изложбата в момента на подреждането й. Фото: авторът.