Фламенко-джаз флейтата на Мария Торо събира културите на Испания и САЩ и влияния от цял свят довечера в София

Фламенко-джаз флейтата на Мария Торо събира културите на Испания и САЩ и влияния от цял свят довечера в София

Фламенко, обогатено с джаз изказността на Ню Йорк, ще слушаме на концерта на Мария Торо на Фестивала за нова музика от Испания и Латинска Америка ¡Olé! Festival. От 20 ч. тази вечер в „София лайв клуб“ тя ще изпълни с квартета си пиеси от своя дебютен албум, композиран в Швейцария, завършен в Ню Йорк и записан там. В изпълненията на Мария Торо струи любов към импровизацията, както тя показа, свирейки в нашето студио.

Различните образи на фламенко музиката в новото издание на Фестивала за нова музика от Испания и Латинска Америка ¡Olé! Festival

В музиката й чуваме града и живота си – динамичен и задъхан, и същевременно – красив и изпълнен с пъстри преживявания. „Музиката ми идва от много различни места. Родена съм в Галисия, но винаги съм обичала да пътувам. Била съм на много места в Испания, където изучих фламенкото – музиката на моята страна. След като свирих в половината свят с различни групи, известно време работих с фламенко трупа в Швейцария и шест години прекарах в Ню Йорк, където учих джаз. След това отидох в Рио де Жанейро за още шест години. От една година съм отново в моята родина. В музиката ми има елементи от всички тези преживявания по света.“ – обясни в студиото на Джаз ФМ Мария Торо, свирила в САЩ с величия като Джак Дежонет и Ричард Бона.

Първия си албум A Contraluz тя записва в Ню Йорк през 2014 г.: „Това е диск, който произхожда от фламенкото, но е много повлиян от нюйоркския джаз. На концерта довечера ще предложа репертоар, отразяващ преживяванията ми в Ню Йорк. Там имах възможността да свиря с много музиканти от различни школи и изживях музиката в мулкитултурна среда. Тя ме кара да се чувствам свободна и ми позволява да свиря всякакви стилове.“

Антонио Санчес и Антонио Серано за Пако де Лусия: „Ние сме негови поданици“

Мария Торо възприема флейтата като продължение на своето тяло. Тя свири на този инструмент повече от 30 години. Влюбва се в него от пръв поглед, когато е едва на 6 години, но нейните родители не могат да си позволят да й го купят. Две години по-късно те са убедени, че интересът на детето към флейтата е траен и така на 8-годишна възраст тя започва да се учи да свири. „Наистина съм благодарна и щастлива, че така се случи.“ – казва Мария Торо.

В музиката на Хорхе Пардо чуваме миналото и чувстваме настоящето. Подготвяме се за бъдещето

Майсторството да свири фламенко на флейта Мария Торо усвоява при прочутия Хорхе Пардо, когото миналата година слушахме на ¡Olé! Festival. „Той е много значим музикант за испанската култура. Измислил е езика на флейтата във фламенкото. Чрез този инструмент той се опитва да имитира песента на фламенко певците кантаорес. Така че неговите ученици пием вода от извора. Хорхе Пардо е музикантът, който най-много ми е повлиял, за да мога да уча и да откривам възможностите флейтата.“ – с признателност казва Мария Торо.

Тя благодари на „Институт Сервантес“, че е направил възможното музиката й да звучи в България. „За нас като артисти и музиканти е много важно, че те промотират испанската култура и език в различни части по света.“ – завършва разговорът ни с Мария Торо.

Организатор на Фестивала за нова музика от Испания и Латинска Америка ¡Olé! Festival е „Институт Сервантес – София“ със съдействието на „Джаз плюс – концерти“. Джаз ФМ партнира на инициативата.