Европейците обичат да гледат филми, свалят ги безплатно от интернет поради липсата на избор, намират европейските продукции за привлекателни, но... с тежки сюжети

Европейците обичат да гледат филми, свалят ги безплатно от интернет поради липсата на избор, намират европейските продукции за привлекателни, но... с тежки сюжети

Близо 70% от европейците свалят филми или ги гледат в интернет безплатно – законно или незаконно, сочи проучване на Европейската комисия за поведението на аудиторията. Резултатът не е изненадващ – докато публиката показва голям интерес към филмите като цяло, често най-близкият киносалон не е толкова близко, а изборът от филми е сравнително ограничен. Изводите са на базата на изследване, анализ и интервюта с граждани на десет държави-членки – Великобритания, Франция, Италия, Испания, Германия, Полша, Хърватия, Румъния, Литва и Дания. На въпроси за филмовите им навици и предпочитания са отговорили 5000 души на възраст от 4 до 50 години, съобщава Представителството на Европейската комисия в България.

68 % от запитаните свалят филми безплатно, а 55% гледат излъчвани безплатно филми на компютъра си или на мобилно устройство. Това са хора, предимно млади и образовани, живеещи в градовете, обичащи да гледат филми и интересуващи се от филмовото разнообразие, но недоволни от цената на билета за кино и бедния избор в салоните. Освен това кината нито са много, нито осигуряват равномерно покритие. 14 % от запитаните отговарят, че най-близкото им кино е на повече от 30 минути от дома – този процент достига 37 в Румъния, 27 в Литва и 16 – в Хърватия.

В страните от Европейския съюз се произвеждат над 1000 филма годишно, но повечето остават само в пределите на държавата, в която са направени. Този пропуск най-вече запълват кинофестивалите – тяхна публика са 28 % от европейците. Близо половината от запитаните са се възползвали от филмови образователни програми, например в училища, университети и киноклубове.

Според Брюксел всички тези данни за нагласите на европейците към киното дават ясен знак към филмовата ни индустрия да разработи различни видове интернет платформи, за да предостави на повече зрители повече филми. В основата на това развитие стабилно стои любовта на европейците към киното – 97% гледат филми поне от време на време, а 40% от притежателите на смартфони и над 60% от собствениците на таблети ги използват и за тази цел.

Проучването на Европейската комисия показва смесено отношение на европейците към киното, създавано на Стария континент – харесват го, но имат и забележки. Според оценката на публиката европейските филми привличат с оригинални сюжети, но от друга страна са тежки и действието се развива прекалено мудно. Когато пък отиват на кино, повечето европейци избират в последния момент кой филм ще гледат, а най-голям маркетингов ефект върху тях оказват трейлърите.

Към новината: кадър от филма „Ново кино Парадизо“.