Физически разделeни и духовно свързани в разширяващи се територии. Веселин Веселинов – Еко и Милен Кукошаров поставиха началото на, убеден съм, дългогодишно творческо сътрудничество с балет „Арабеск“ чрез реализацията на идея на режисьора Димитър Митов. Всеки в своя дом: двамата музиканти изпълниха Гносиен 1 от Ерик Сати, директорът на балет „Арабеск“ – хореографът Боряна Сечанова, постави задачите на танцьорите Андреа Дякова, Васил Дипчиков, Виктория Петрова и Ервин Есе, а Димитър Митов създаде филма с кадрите от мобилните им телефони. Видеото, озаглавено „Импровизация – изолация“ веднага привлече вниманието във фейсбук. „Получи се сериозна връзка на живо, заснета от техните смартфони в домовете им. Общата творческа енергия преодоля физическата дистанция и идеята се превърна във виртуален спектакъл. Надявам да не е последен и един ден да можете да се насладите на хармонията между музика и танц в зала. А дотогава артистите се нуждаят от публика и затова ви моля за вашите аплодисменти. Приятно гледане.“ – пожела ни режисьорът.
„Артистите са най-засегнати от кризата и си седим вкъщи, а сме свикнали да се срещаме с публиката, да имаме контакт с хора. Сега това осезаемо ни липсва.“ – каза в интервю по Джаз ФМ Веселин Веселинов – Еко. Двамата с Милен Кукошаров развиха музиката на Сати в посоката на джаза в албума си ImproviSatie през 2017 г. и често я представяха на живо до влизането в сила на противоепидемичните мерки. Чрез видеото сега откриваме колко красота може да бъде създадена в трудните условия на големи изпитания във всяко едно отношение. Накрая тържествува изкуството, извисило човешкия дух в реализацията на творческия заряд. И преживяването оставя силна следа.
„Не познавах Боряна Сечанова и танцьорите от „Арабеск“, но сега ми се ще, когато всичко това свърши, те да са едни от първите хора, които да прегърна. Това бе изненадваща колаборация онлайн в странни времена, във време на изолация, на тежки мисли в главите на всеки един от нас, когато не можем да си упражняваме професията. Това, че успяхме да сглобим цялото това нещо, е малка стъпка към нормализация.“ – казва за въздействието на творбата върху нейните автори Веселин Веселинов – Еко.
И ето как прегръдките, които бяха естествен и непринуден израз на нашата близост, в бъдеще ще изразяват още по-дълбоко радостта от това, че сме заедно, че се чувстваме, че общуваме и творим. Трудната ситуация ни отвежда към реализацията на идеи, които иначе бе възможно дори да не възникнат. В отговор на предизвикателството сега балет „Арабеск“ поставя задача на двамата музиканти: „Без да се познаваме, вече започваме да си играем едни с друг. Сега те ще ни изпратят клипчета, на които танцуват без музика, а ние с Милен ще свирим върху техния танц. Това е следващият етап на нашето сътрудничество.“ – очаква продължението Веселин Веселинов – Еко. Той също като нас вижда как се създава основата на спектакъл, който в бъдеще да бъде показан на сцена, в залата, пред публика – нещо, което е било толкова естествено преди, но е невъзможно сега.
А междувременно в трудностите ще освобождаваме въображението си и ще търсим нови възможности за реализация. „Доколкото в сегашната ситуация може да се търси нещо хубаво, то е, че се раждат подобни идеи. След такива големи събития – като Първата и Втората световна война – идват едни от най-красивите периоди в изкуството и културата в света. Най-странните неща, които не биха се създали в нормални условия, стават изведнъж нещо съвсем естествено.“ – отбелязва Веселин Веселинов – Еко. И е благодарен за преживяното: „Има много малка удовлетвореност, че сме направили нещо, все пак…“ Той ни заръча да предадем на Боряна Сечанова, че много са харесали хореографията и очакват новия клип на „Арабеск“.
А той ще е на тема „Домът – уютното пространство за духа“, разказа веднага след това по Джаз ФМ директорът на трупата Боряна Сечанова. Преди началото на кризата тя работи по спектакъла „Ефектът Галатея“, вдъхновен от древния мит, за изработването в интернет на виртуални модели, с които да общуваме. Буквално след една нощ виртуалното общуване става единствената ни възможност да сме заедно. „Преди тази ситуация ни се струваше абсурд, а сега попаднахме точно в нея. Замислих се – докъде може да стигне всичко това? Когато говоря с приятели, си споделяме, че копнеем да се видим на живо. Дали и колко дълго ще можем да си общуваме виртуално?“ – очаква отговора, който животът ще разкрие, Боряна Сечанова.
В различна ситация трябва да намерим нови форми, които да удовлетворяват същата ни нужда – да сме заедно един с друг. „Надявам се това да провокира у танцьорите нова креативност.“ – изразява надежда директорът на балет „Арабеск“. Нужни са време и действия, за да подредим отново света си. След което трупата ще продължи от там, докъдето е спряла – с постановката на „Ефектът Галатея“, а също и с новото издание на Конкурса за млади хореографи „Маргарита Арнаудова“. „Избрахме четирима много интересни автори, които трябваше да започнат работа. Предвид новата ситуация им предложих да поставят първите задачи на трупата онлайн. Така хореографите ще се запознаят с артистите по един съвсем различен начин.“ – разказа за работния процес Боряна Сечанова.
Междувременно с изкуството на трупата ще бъдем два пъти седмично във фейсбук. В понеделниците на страницата на „Арабеск“ ще можем да гледаме наградени спектакли от конкурса „Маргарита Арнаудова“. На 13 април започваме с „Упражнения за разтягане на духа“ на Иво Димчев, с който той печели надпреварата през 2004 г. Онлайн ще можем да видим и негово интервю. А всяка сряда „Арабеск“ ще ни представя спектакли от своя репертоар.