Утре софийската публика ще има възможност да се срещне с един обещаващ художник – Виктор Петков, който показва дебютната си изложба „Кръстопътища“. Официалното откриване е в сряда от 18:30 ч. в галерия „Монев“ (бул. Ситняково 48, „Сердика център офиси“, ет.3), а експозицията може да бъде разгледана до 20 май. Повече за изложбата разговаряхме с организаторката на събитието Десислава Монева. Интервюто с нея можете да чуете чрез бутона „Аудио“.
В „Кръстопътища“ Виктор Петков представя свои платна, скулптури и инсталации, създадени през последните четири години. Той е избрал за свое ателие помещения в стара, затворена фабрика, разположена в края на града. Докато работи в тази интересна обстановка често звучи музиката на Джаз ФМ радио.
Авторът не се ограничава в реализирането на своите идеи. Той експериментира с различни техники и материали, използвайки дърво, метал и маслени бои. Част от творбите са провокирани от на пръв поглед непотребни предмети, които всъщност имат своя история - гниещи дънери; дървесни израстъци; печат, намерен във фабриката; лента от картечница с патрони…
Темите препращат към крехкия свят на човека, връзката му с природата и сътвореното от самия него. „Кръстопътища“ е личен поглед на художника към изборите, пред които сме изправени ежедневно, към възможностите да съхраняваме, обогатяваме, променяме, преобразяваме и да възприемаме от друг ъгъл пътя, който изминаваме. В „Кръстопътища“ Виктор Петков обединява отделните елементи в нов контекст, различни настроения и нюанси, текстури и цветове, създавайки свят, в който с лекота прекрачва границите между реално и имагинерно, нежно и грубо, ценно и обезценено.
Виктор Петков е роден през 1980 г., живее и работи в София. Завършил е бакалавърска и магистърска степен в Националната художествена академия - София, специалност „Плакат и визуална комуникация“. Занимава се с дизайн и цялостна визуална концепция. Той има дългогодишен опит в кино индустрията, заемайки различни длъжности в сценографския екип. Изработва авторски мебели по свой дизайн. През последните години активно се интересува от световната сцена за съвременно изкуство, посещавайки престижни изложения като Биеналето във Венеция, Art Basel, Documenta, Viennafair и др. Този интерес към динамиката в съвременното изкуство и света като цяло са основно вдъхновение в работата на Виктор Петков, наблягайки на собствен почерк и експеримент с различни медии и техники. Авторът е участвал в общи изложби и Биеналето на българския дизайн.
За дебютната изложба на Виктор Петков „Кръстопътища“ двама от неговите преподаватели в НХА написаха:
„Първата изложба на Виктор Петков показва на софийската публика един млад и обещаващ художник. Неговите търсения са широки – от „изтъканата“ от тънки нишки маслена боя картина, през металните му „заваръчни“ повърхности, до инсталациите от различни намерени предмети. Справката с досегашните му произведения показва, че на този автор не е чужда и кинетичната скулптура от дърво и метал. Но всички тези (на пръв поглед разнопосочни) работи са обединени от мисленето за материала като подмяна и алтернатива на обичайното възприятие. Така ябълката е от дърво, живописната повърхност е от разтопен метал, а в инсталацията присъства специфичен визуален разказ, който може да подскаже на зрителя, че Виктор Петков е възпитаник на специалност „Плакат и визуална комуникация“ в НХА. В тази изложба присъства не просто интелигентност, но личи онова особено (може би рестриктивно) възпитание на мисленето, което е първият белег за наличие на изкуство и за бъдеще в изкуството.“
проф. Свилен Стефанов
„Помня Виктор от студентските му години в специалност „Плакат“. Впечатлението, което ми направи тогава като негов преподавател, бе интересът му към различни форми и течения във визуалните изкуства. Зад това спокойно и някак уравновесено любопитство се усещаше желанието му да вникне в многото формални, философски и естетически концепции, представяни на съвременната световна сцена.
Днес близо десетина години по-късно преди откриване на неговата първа самостоятелна изложба мога да кажа, че Виктор е извървял един изключително смислен път. Натрупаната визуална информация е преосмислена и филтрирана, за да се превърне в култура. Именно тя е в основата на разнообразните търсения на Виктор през последните години. Преодолял проблема с изразните средства и безсмисленото лутане в търсене на авторски стил, за него са важни единствено идеята и посланието, които неговите работи носят. Експресивност и провокативна ироничност са определящите качества, обединяващи различните търсения и придаващи съвременния облик в творчеството на Виктор.“
проф. Георги Янков