Бибопът, куул джазът и хард бопът ще са във фокуса на втория концерт от „Приказки за джаза“. Музикалната лектория ще се състои на 21 декември от 20 ч. във „Вариететен театър“ (билетите са изчерпани), а след това ще се излъчи в епизоди на платформата ArtLive. Чрез поредицата събития, инициирани от продуцента Васил Къркеланов, опознаваме в дълбочина света на джаза. В това пътешествие сме водени от Борислав Петров, който и свири на барабани в основния квартет за музикалните илюстрации. И във втория концерт се включват Михаил Йосифов – тромпет, и Ангел Заберски – пиано, на баса този път е Димитър Карамфилов, а специални участници са сасксофонистите Димитър Льолев и Арнау Гарофе.
„Джазът на 40-те коренно променя облика на жанра. Допреди това той е доминиран от ерата на суинга, в която големите бигбендове свирят популярна музика. Хората са се веселели в огромни зали и салони, танцували са, а бендовете са големи, защото по това време не е имало озвучаване. Всичко това се променя с Втората световна война. Индустрията замира, но ситуацията дава възможност за развитие на прогресивни музиканти, които са недоволни от популярната култура и от това, че свирят една и съща танцувална програма. Те търсят начин да разнообразят своя репертоар и да се разиват като музиканти. Този импулс е толкова силен, че започват да се събират вечер след своите ангажименти и в малки нощни заведения да свирят за себе си. Сред тях са Бъд Пауъл, Дизи Гилеспи и младият Чарли Паркър, който ще стане предводител на това движение. От тези джемсешъни се ражда нов стил в джаза – бибопът, и нов джазов език на импровизацията, който прави революция в музиката и задава всичко нататък като естетика. В резултат изключително много нараства майсторството на музикантите.“ – въведе ни в този епизод от развитието на жанра Борислав Петров в интервю по Джаз ФМ.
В тази част от програмата илюстрациите на живо ще са главно с изпълнение на музика от Чарли Паркър, който е основният композитор на бибоп репертоар и от чието рождение тази година се навършват 100 години. „Той е написал страшно красиви пиеси, базирани на старите суинг стандарти, върху чиито акорди създава собствени мелодии – много по-сложни, по-трудни за изпълнение. Този начин на свирене започва да се имитира от абсолютно всички. Това е буквално заразяващо.“ – допълва картината Борислав Петров.
„Но бибопът веднага получава обратната реакция. За мнозина той е твърде музикантски и френетичен и на Западния бряг – в Лос Анджелис и Сан Франциско – се заражда ново движение – на куул джаза. Музикантите стъпват на езика на бибопа, но се опитват да го укротят, да го охладят. Затова се и нарича куул. Основни предводители са Чет Бейкър и Джери Мълиган. В реакция на куул джаза пък музикантите от Ню Йорк започват да са недоволни от укротяването на бибопа и създават хард бопа. Това движение е предвождано от Арт Блеки и неговите Jazz Messengers.“ – завършва разказа си за предстоящата програма Борислав Петров.
И тъй като ще бъдат разказани истории на контрастни динамики в музиката, гост изпълнители в илюстрациите ще бъдат двама саксофонисти – Арнау Гарофе и Димитър Льолев. Те ще оформят отчетливо различен звук.
„Приказки за джаза“ се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на културата. „В тези трудни моменти е много важно, че министерството оказва помощ, за да може тези проекти да се случват. Ние сме много благодарни за това.“ – каза Борислав Петров.