Австрийски коледен дух в София с Виенския камерен оркестър: „Идваме с валсове и полки, на които ще ви се дотанцува!“

Австрийски коледен дух в София с Виенския камерен оркестър: „Идваме с валсове и полки, на които ще ви се дотанцува!“

С любими коледни класики – валсове и полки от Йохан Щраус – баща и син, Йозеф Щраус и Фриц Крайслер, София посреща празниците на 5 декември от 20 ч. в Зала 1 на НДК с изпълненията на Виенския камерен оркестър. Солист на прочутия състав ще бъде Марио Хосен, а организатор на събитието е Germi Art & Entertainment. Джаз ФМ е медиен партньор. „Ще дойдем с концерт, на който ще ви се дотанцува. Ще усетите истинския дух на Виена в тези радостни дни.“ – обеща в интервю по Джаз ФМ мениджърът на състава Кристиан Бухман.

Един от най-прочутите в света, с Виенския камерен оркестър е свързано и името на Йехуди Менухин. Музикантите са като семейство, а присъединяването на нов член е „осиновяване“, както образно се изрази Бухман. „В оркестъра сме изградили дух на общност. С музиката си изразяваме взаимност, доброжелателство, гостоприемство. Искаме да покажем на публиката, че обичаме това, което правим.“ – казва ръководителят на състава.

Публиката се чувства благословена да слуша изпълненията на Виенския камерен оркестър – същото усещане, което владее музикантите, докато я създават. „Ако имаш щастието да работиш това, което обичаш, цени го, радвай му се всеки ден и бъди благодарен.“ – така синтезира философията на оркестъра, която оставя следа върху чувствата на слушателите, мениджърът на състава.

  • Интервюто на Светослав Николов с Кристиан Бухман, проведено съвместно с Юра Трошанова и Георги Митов от Класик ФМ, което излъчихме днес в „Джаз ден“, можете да чуете чрез бутона „Аудио“, както и да прочетете по-долу.

Звучи като сбъдната мечта – Коледа в София с духа на Виена! А виенските коледи са пословични. Какъв е празничният дух, който музиката Ви ще донесе на слушателите тук?
Всички обичаме Виена по Коледа и духа в града по време на този празник. Музиката е голяма част от настроението. Ще дойдем с концерт, на който ще ви се дотанцува – в програмата има много валсове и полки. Тези пиеси са силно свързани с коледните празници. Така че ще усетите истинския дух на Виена в тези радостни дни.

Какви пиеси сте подбрали за програмата?
Ще звучат много творби на Йохан Щраус, а също и на Фриц Крайслер, който е бил и много известен преподавател и цигулков виртуоз. От неговото наследство ще чуете „Виенски каприз“ и Виенска рапсодична фантазиета, например. А от Щраус само ще спомена „На хубавия син Дунав“, за да разберете за какво става въпрос. Това са все валсове, които винаги се изпълняват на новогодишните концерти.

Програма на концерта
Йохан Щраус - син:
"A masked ball" - Quadrille, op.272,
Quadrille on themes from Verdis opera "Un Ballo in Maschera",
"Artist's Life" - Waltz, op. 316
Йозеф Щраус:
"Plappermäulchen" - Polka schnell, op. 245
Йохан и Йозеф Щраус:
"Pizzicato" - Polka, op. 449
Йохан Щраус - син:
"Roses from the South" - Waltz, op. 388
"Tritsch-Tratsch" - Polka schnell, op. 214
"Thunder and Lightning" - Polka schnell, op. 324
Фриц Крайслер:
"Caprice Viennois", op. 2, for violin and orchestra
Йозеф Щраус:
"Without sorrows!" - Polka schnell, op. 271
Фриц Крайслер:
"Viennese Rhapsodic Fantasietta", for violin and orchestra
Йохан Щраус - баща:
"Waltz à la Paganini", op. 11
Йохан Щраус - син:
"Èljen a Magyar!" - Polka schnell, op. 332
"Voices of Spring" - waltz, op. 422
"Orpheus" - Quadrille, op. 236

В София ще свирите с Марио Хосен. Разкажете ни за партньорството на оркестъра с него.
Марио е прочут с първокласните си изпълнения на творби на Паганини. Сътрудничеството ни с него включва и концерт във Виена – следващата година той ще свири в абонаментния ни цикъл. Обичаме да работим с превъзходни солисти – и той е точно такъв!

Виенският камерен оркестър е един от най-добрите в света. Как постигате това съвършенство? Как създавате толкова красива, превъзходна музика?
Много добър въпрос! Това, което винаги сме правили, е да градим солиден фундамент. Не правим гигантски крачки, не наемаме известни музиканти, за да се прочуем заради тях. Нашият оркестър здраво гради своите основи – винаги правим най-правилното и най-доброто. Не си позволяваме експерименти, не крадем от блясъка на суперзвезди. Така Виенският камерен оркестър стана част от културното наследство на Австрия, на Европа и, надявам се, на света.

От 25 години съм управляващ директор на състава, което създава още един елемент на стабилност – другите оркестри доста често сменят своите ръководители. Чувстваме се като едно семейство, много пътуваме в състав от 20 до 40 души. В оркестъра сме изградили дух на общност. Внимателно подбираме солистите и проектите си. Сега сме на турне в Япония, а след завръщането ни веднага изнасяме концерт във Виена. Това постоянство гарантира яркото ни присъствие в света на класическата музика.

Този дух на приятелство и семейната атмосфера ни карат да се чувстваме добре дошли при вашата музика. Както куриозно се случи дори с едно много симпатично куче на ваш концерт на открито в Турция…
Много е забавно, защото човек не би могъл да обучи каквото и да е животно да направи това, което кучето стори. То живее в района и дойде на репетицията. След това служителите с много любов и голямо уважение го отведоха от сцената. То отиде отзад и продължи да слуша от там. По време на концерта отново се появи, много елегантно премина пред оркестъра и се разположи пред музикантите. Случилото се бе в абсолютен унисон с мисията ни в Турция – отидохме там с послание за мир, за да заявим, че каквото и да правят политиците, културата винаги озарява живота ни. Всичко това кучето олицетвори – то не е човек, а се държа човешки.

Бях там – всичко изглеждаше нереално. Беше уникално и неповторимо! Видеоклип от случилото се обиколи целия свят, обадиха ми се от много телевизии и радиостанции с молба да им дадем разрешение да го излъчат. Точно такива са усещанията, които изразяваме – на взаимност, на доброжелателство, на гостоприемство. Искаме да покажем, че обичаме това, което правим. Усещането, че сме част от едно семейство, винаги достига до публиката. Тя безпогрешно различава музикантите, обединени в единството на музиката, от хората, които правят музика за пари. Ние обичаме това, което правим – и ето – кучето веднага го усети и на свой ред ни обикна.

Прегръщате с Вашата музика.
О, да!

Сигурен съм, че се изправяте пред много предизвикателства и успешно ги преодолявате, за да ни благословите с музиката си. Как бихте описали трудностите в своята работа, с които се справяте, за да е лесно на музикантите да създават изкуство?
Благодаря, че използвахте думата „благословя“. Ние благославяме не само вас, а и самите нас, с музиката, която създаваме. Всеки един от изпълнителите обича своята работа – познавам ги всичките и знам, че е така. Те са истински музиканти и живеят за изкуството. Казва се, че изкуството е красиво, но в създаването му има толкова трудности и проблеми... По 8 – 9 часа на ден съм на бюрото, за да работя за оркестъра. Екипът ни е малък, тъй като не можем да си позволим по-голяма администрация. Но ако обичаш това, което правиш и го вършиш добре, тогава си готов да отделиш време и да вложиш много усилия.

Преди да подпишем договор за един концерт, получаваме 99 отказа, тъй като пазарът е пренаситен. Има толкова малко възможности и толкова много състави! Разбира се, осигуряването на финансирането е най-голямата трудност. Държавата покрива 10 процента от разходите ни, а за останалото трябва да се погрижим сами. За нас, в администрацията, намирането на пари е най-важната задача, но музикантите свирят не за пари, а в името на изкуството. Това не е комплимент към оркестъра, а самата истина – защото такова е разбирането ни за работата. Администрацията трябва да осигурим участия, а музикантите – да ги изпълнят блестящо. Това е добрият модел, който задава Виенският камерен оркестър.

Когато дойдете в България, у дома си ще е вашата виолончелистка Лиляна Кехайова. Разкажете ни за музикантите в състава. Как един творец попада при вас?
Все едно го осиновяваме, ако продължим аналогията със семейството. (Смее се.) Имаме постоянни членове, на които им се предлага участие във всички концерти. Музикантите работят на хонорар. И макар тази работа да няма постоянен характер, те са толкова всеотдайни, че звукът ни е по-стабилен и качествен, отколкото на много оркестри с музиканти на заплата. Нови инструменталисти за еднократни ангажименти наемаме посредством препоръки от постоянните членове. Не вземаме хора, които не познаваме идеално. Така че всички музиканти преминават през много внимателен подбор.

Ако се освободи мястото на постоянен член, който печели конкурс и започва работа в държавен оркестър, тогава организираме прослушване и правим подбор сред кандидатствалите. Но това не е всичко. Музикантът трябва да е участвал в 3 – 4 различни продукции на състава в определен период от време, за да стане постоянен негов член. Ако човекът се представи добре, тогава може да се развие като позиция в оркестъра ни. Тоест – процесът минава през няколко стъпки в продължителен период от време. Това е нужно, за да станат новите членове неразделна част от музиката и от семейството на Виенския камерен оркестър. Ако работиш добре, всички са щастливи.

Коледа е време за вземане на решения за напред. Ако има едно нещо от живота на Виенския камерен оркестър, което можем да вземем за пример в своя живот, за да го направим по-добър, какво би било то?
Много е просто – ако можеш, прави това, което обичаш. Тогава ще постигаш успехи. Ако човек е част от Виенския камерен оркестър, значи обича работата си. Тогава той ще се чувства удовлетворен, дори да няма достатъчно много концерти. Честно казано, никой оркестър няма достатъчно много участия... Разбира се, можем да постигнем повече, но се справяме много по-добре от другите състави, подобни на нашия. Ако имаш щастието да работиш това, което обичаш, цени го, радвай му се всеки ден и бъди благодарен!

Скоро очаквайте интервю с виолончелистката Лиляна Кехайова. Билети за концерта се продават в мрежата на Eventim.

Сред големите събития на Germi Art & Entertainment в София бе гостуването на Виртуозите на Миланската скала в Зала 1 през март. В навечерието на концерта в студиото ни бе цигуларката от състава Евгения Станева. След броени дни в София ще чуем най-запаления изследовател и най-добър интерпретатор на творчеството на Ференц Лист – Лесли Хауърд. Той е включен в Книгата на рекордите „Гинес“ с издадените в 99 диска записи на всички произведения за соло пиано на Ференц Лист. Преди броени дни Хауърд изнесе частен концерт в католическата катедрала „Мескита де Кордоба“ като част от 8-ия Международен пиано фестивал. Австралийският пианист и композитор изпълни религиозни творби, които описват християнската Кордоба чрез композициите на Ференц Лист и Йохан Себастиан Бах. Сред публиката присъстваха популярни личности и кралски особи, а това беше заключителният концерт на фестивала. Лесли Хауърд ще свири с оркестър „Камерата Орфика НБУ“ на 30 октомври в зала „България“.