Антиутопия в прослава на любовта: балет „Арабеск“ представя жестокия и красив спектакъл The Bingo Project

Антиутопия в прослава на любовта: балет „Арабеск“ представя жестокия и красив спектакъл The Bingo Project

Недалечното бъдеще, Швейцарските острови. Да, Швейцария е вече островна държава. Климатичните промени са довели до глобална криза и хората оцеляват чрез проекти. Властва Чиновника, по-висок дори от Дявола. Чувствата са спомен. Само спомен…

The Bingo Project на балет „Арабеск“ е предупреждение за всичко, което ни очаква на края на лесния път на удобното, пътя на живота, който привидно ни дава единствен шанс, но ни лишава от самите нас. Той е в точката, когато е ужасно късно – спечелили сме лотарията, но сме изгубени в безкрая на хаотичен космос. В прозрения за заблудите ни водят режисьорът Боряна Сечанова и хореографът Асен Наков, а на сцената на живо свири оркестър, воден от Георги Маринов. Сценограф е Елица Георгиева. Образа на Чиновника изгражда като гост Ники Станоев – талант, изгрял на екрана на bTV, любим с „Домашен арест“ и с последвала кариера в киното. Спектакълът ни отвежда към самите нас и ни връща убеждението в любовта, която може да даде отговор на всяко предизвикателство в живота.

„Всеки стремеж към материалното и към емоции, които не са свързани с позитивност, водят до бърз свършек на нещата. В спектакъла с ирония показваме точно тези моменти и в тях ситуацията се обръща срещу нас. Според мен спасението, когато се чувстваме недобре, е да мислим позитивно и да обръщаме внимание на любовта, на хората и на взаимоотношенията си с тях.“ – казва в студиото на Джаз ФМ хореографът Асен Наков.

Сатирата в спектакъла има и личен, и социален план. В търсенето на всяка възможност за единствената цел – набавянето на пари, едно помещение претърпява многобройни метаморфози – бинго зала, старчески дом, погребална агенция, сватбена агенция, сцена за кастинг за танцьори и за телевизионно състезание. „Всичко това е, за да могат да се усвоят още и още средства и хората, които управляват залата, търсят възможностите всички да са финансово доволни.“ – пояснява Асен Наков.

Това създава двойнствеността на основния персонаж – Чиновника – антигерой, но и герой. Всесилен, той дори надвива Дявола. „Чиновникът се оказва по-голям дявол.“ – констатира Асен Наков за персонажа – комбинативен в парите, които носят истинската власт. „Изкуството във всякакви обстоятелства дава устрем на хората. Затова и накрая Чиновника освобождава Дявола, защото той се явява носител на стремежа. Но от друга страна Чиновника се бори финансово да осигури всичко – така че в този смисъл той е и герой.“ – развива изразената в спектакъла двойнственост водачът на музикантите Георги Маринов.

На сцената на The Bingo Project e The Bingo Symphony Orchestra – симфоничен само в името си. „Всичко е по икономически съображения. Чиновникът е принуден, за да участва в следващия проект, да направи цяло представление. И тъй като парите решават всичко, използва групата от бинго залата, която така или иначе свири там. Той й дава гръмко име, само и само да отговорят на изискванията.“ – обяснява странното разминаване между бомбастично и реално Георги Маринов.

Музикантите на сцената са виртуозни, артистични и многолики. Те с еднаква жар свирят „Пролетно тайнство“ от Стравински и латино танци – зависи от изискванията на сюжета и от преплитането на действителното с виртуалното. А ако на сцената изненадващо излезе група брейк акробати, музикантите няма да и да трепнат, ще засвирят техия танц. Двама са класически изпълнители от „Софийски солисти“ и Симфоничния оркестър на БНР: съответно Орлин Цветанов, цигуларят, с когото Лили Иванова от години пее, и челистката София Радилова. Други двама млади музиканти, които свирят модерна музика – Евден Димитров от Funky Miracle (бас) и лидерът на квартет Стефан Горанов (ударни), допълват състава на формацията, водена от ъндърграунд китариста Георги Маринов. Той намира пряка връзка между спектакъла и своята съдба в музиката: „В постановката слушаме ъндърграунд класическа музика. В бъдещето тя няма как да е мейнстрийм, тъй като условията не го позволяват.“ – разяснява той.

И във всяко друго отношение The Bingo Project е тревожно близък до нашия живот. „Артистите изживяват на сцената реалността. Те пренасят голяма част от опита си навън в самия спектакъл.“ – загрижено отбелязва Асен Наков. Спектакълът ще е дебют в трупата на „Арабеск“ за няколко нови лица, „които се справят фантастично и ще се справят още по-фантастично“, вярва в тях хореографът, дълго време солист на танцовия състав.

Щом светът, който The Bingo Project описва, не е мечтаният от нас, спектакълът ни призовава да си се доверим, за да бъдем функция на себе си, а не на околната действителност. Не външни фактори ще предопределят съдбата ни, а ние ще сме в центъра на своя живот. „Любовта побеждава. За нас е важно хуманистичното послание. Най-абсурдното е, че Дявола е носител на хуманизма, защото той изразява творческия стремеж на хората – свобода, неограниченост, непредсказуемост. При всякакви обстоятелства сме едни и същи и в живот на предателства, обич, любов, вяра, доверие, борби Дявола олицетворява желание за промяна.“ – обобщава Георги Маринов.

The Bingo Project е нежно напомняне да изживеем себе си.

  • Интервюто на Светослав Николов с Асен Наков и Георги Маринов можете да чуете чрез бутона „Аудио“.

The Bingo Project на балет „Арабеск“ можем да гледаме на 24 октомври, 2 и 28 ноември, както и на 12 декември на сцената на Музикалния театър.