С разбирането, че фолклорът е в основата на музиката ни днес, младият полски музикант Гжех Пьотровски насочва вниманието си към него чрез World Orchestra, който създава през 2009 г. В началото на своята кариера саксофонистът издирва изпълнения на етно формация, която да включва в състава си музиканти от различни държави. И тъй като не открива, сам създава World Orchestra, за да представя музиката на народите чрез техните най-изтъкнати творци. Приятелството му с Теодосий Спасов започва в София преди 18 години и на 28 април ще се разгърне на концерт в София, в който се включват и струнен състав от Оркестъра на Класик ФМ радио, както и женски хор „Български гласове – Ангелите” с диригент Георги Петков. Срещата с тяхната музика е от 19:30 ч. в зала „България“. В събитието от Европейския музикален фестивал и от фестивала ни „София джаз пик“, представени от „Кантус Фирмус“, участват още пианистът Марчин Вашилевски, басистът Себастиан Випих, перкусионистът Роберт Лути и полският Atom String Quartet. Предстои ни да чуем оригинална музика и аранжименти от Гжех Пьотровски, който ще е диригент на концерта, и Теодосий Спасов. Проявата се организира със съдействието на Полския институт, а билети можете да закупите от ticketsbg.com и от касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“, която на 26 април ще работи от 10 до 17 ч. без прекъсване. Посвещаваме концерта на Международния ден на джаза. Още един свързан с него празничен повод е 65-та годишнина на Полския институт в София.
„Уморен съм от доминиращите в света два или три вида комерсиална музика, защото хората на практика нямат избор. World Orchestra представлява група от хора, които се чувстват добре заедно. Ние се срещаме, свирим нова музика, която се опира или използва елементи от фолклора. Наш дълг като музиканти е да култивираме традицията, но и да пишем нова музика, която да остане за следващите поколения“, казва Гжех Пьотровски в интервю на Емил Войников. Полският музикант живее с ритъма на света: „Сега пиша нова симфония – „Майдан”, посветена на промените в Европа и с мисълта за запазване на мира“, допълва той. Интервюто с него представяме в All-Time Jazz Masters довечера и можете да чуете чрез бутона „Аудио“ върху снимката към новината. По-долу публикуваме текста. Запис от концерт на World Orchestra в Гданск очаквайте идната седмица в предаването ни за музика на живо „Джаз емоции“. Интервюта на Светослав Николов с Теодосий Спасов и Георги Борисов - ръководител на „Български гласове – Ангелите” можете да чуете тук в секцията „Новини“ на сайта ни. След събитието ще публикуваме и фотогалерия.
Разказвате, че след 2009 г. работата Ви с вашия World Orchestra Ви поглъща напълно и се е превърнал в начин на живот. Какви са мотивите Ви за създаването на този оркестър?
World Orchestra не се ръководи от никакви политически мотиви, искаме да избегнем всякакви етикети – религиозни или териториални. Това е много важно – ние не сме против никого, дори в настоящата трудна ситуация в Европа, свързана с кризата в Крим. Поддържаме тясна връзка с музикантите както от Русия, така и от Украйна и нямаме намерения да променяме това.
Идеята за създаване на World Orchestra се роди съвсем естествено. Първите 20 години от професионалния ми живот протекоха в свирене на саксофон и участие в музикални продукции, а когато бях млад – в пътуване и участие в джазови конкурси, на които успях да спечеля Гран при. Спомням си, че още тогава търсех музика или диск, или пък група, която да обединява музиканти от цял свят. Струваше ми се, че трябва да има такава група, но не успях да я намеря. Затова през 2010 г. решихме да рискуваме – създадохме World Orchestra и представихме първите концерти. Тогава още не бях сигурен, че ще успеем да продължим този проект, но днес той се развива и идеята се харесва. Основната мисъл, от която през цялото време се ръководех, беше изкуството. Чувствам се малко уморен от доминиращите в света два или три вида комерсиална музика, защото хората на практика нямат избор. В основата на музиката винаги е бил фолклорът, независимо дали говорим за Южна или Северна Америка, за Азия, Европа или пък за Австралия и Океания. Дори и в основата на комерсиалната музика стои фолклорът. Затова реших да се концентрирам и полека, стъпка по стъпка, да опознавам музиката на народите и да откривам най-изтъкнатите музиканти. Със сигурност такъв пример в България са Българските гласове „Ангелите“ и Теодосий Спасов, с когото се запознах на фестивал в София преди 18 години.
Не Ви ли смущава жанровата неопределеност на вашата музика?
Това не ми пречи – такава е моята цел. Много стилове взаимно се проникват, поради все по-улесненото пътуване по света, развитието на интернет и пълната глобализация. Творците имат достъп до изкуството и музикантите от цял свят, така че сега в света не съществува един конкретен стил. В преносния смисъл на думата, с помощта на интернет, за секунда бихме могли да се озовем в Нова Зеландия, на Полярния кръг или да посетим Африка. Такъв е моят замисъл – да не свирим само един стил. Точно това е, което искам. Сега вървим към създаването на по-мащабни музикални форми, нещо като модерна симфония – нейната съкратена версия трае около 20-ина минути. Има и по-дълги форми – сега пиша нова симфония – „Майдан”, посветена на промените в Европа и с мисълта за запазване на мира.
Вие работите тясно с European Broadcasting Union (Европейския съюз за радио и телевизия). Разкажете ни за сътрудничеството.
Понастоящем нямаме ограничения, работим както с радиостанции, така и с телевизии и вестници. Освен това използваме различни интернет форми, за да стигнем до слушателя. Такива са времената – опитваме се да се борим в този комерсиален свят, за да успеем, но само и благодарение на изкуството, а не на скандалите. Все пак повечето творци, които гледаме по световните медии, донякъде дължат кариерите си на някакъв скандал. Ние нямаме намерение, както няма да имаме и за в бъдеще, да използваме подобни методи. Единственото ни оръжие ще бъде музиката, изпълнявана по най-добрия начин. Затова не можем да ограничим рекламата само до радиостанциите. Освен това във всяка страна, на всеки континент, трябва да се съобразим с местните условия и възможности. Връщам се от Кабо Верде – там няма телевизия и затова нямах избор. Направихме радио интервю и единственият начин за допълнителна реклама на нашия концерт там бяха афишите. А сега за European Broadcasting Union – наистина имахме честта и удоволствието да свирим на техния празник и фестивал през 2012 г. в Берлин и това бе прекрасен концерт, много топло и ентусиазирано приет от берлинчани и журналисти от цяла Европа.
Какво е посланието на вашата музика?
Всеки музикант, който работи с нас, има своя собствена дълга история. Запознах се с Теодосий Спасов преди 18 години на джазфестивал в София, на който като млад музикант и лауреат на Гран при от джазфестивала в Брюксел бях поканен заедно с групата „Алхимик”. Спомням си, че звездата бе Теодосий Спасов, а ние като млада и обещаваща европейска джаз формация свирихме с него и Ал ди Меола. Между репетициите организаторите ни поканиха на общ обяд и тогава изразих възхищението си от Теодосий като най-големия майстор, който свири на духови инструменти. И до днес споделям това мнение. Тогава Теодосий ме покани и прекарахме приятно известно време в София, като имахме възможността да поговорим за музика. Още тогава, преди 18 години, говорихме за първи път за това, че може би в бъдеще ще изсвирим нещо заедно. Срещнахме се още два пъти по време на турнета в Европа и преди 5 години му се обадих, че трябва да започнем да работим. По отношение на другите музиканти трябва да кажа, че с всеки от тях ме свързва отделна, сходна и доста дълга история. Не знам дали да разказвам за всеки от тях, защото те са много и това ще отнеме много време. Но ще кажа следното: в оркестъра са свирили много музиканти, които съм срещал по време на турнета, участия във фестивали на различни места по света, изобщо хора с подобни на възгледи на моите, при това не само за музиката. World Orchestra представлява група от хора, които се чувстват добре заедно. Това е първото и на-важно.
Вторият важен момент е че аз избирам музиканти, чиито записи познавам и съм израснал с тяхната музика. Това са хора, с които съм се запознал по време на концертите – да кажем в Скандинавия (там аз свиря в пет състава) или в САЩ. Обикновенно започвахме да говорим за съвместни изпълнения, запознавах ги с проекта и не сме имали случай някой да откаже да свири с World Orchestra. Но това, което всъщност е най-важното, е че едно сценично изпълнение на нашия оркестър е нещо изключително и аз съм напълно наясно с това. Нашият концерт не е среща на някакви култови джазови изпълнители, които ще си свирят каквото искат. Това е концепция – ние се срещаме, свирим нова музика, която се опира или използва елементи от фолклора. Това, което ще чуете, е нещо изключително, ние не свирим стандарти – нито американски, нито европейски, не свирим фолклор, а изпълняваме нови композиции, защото според мен наш дълг като музиканти е да култивираме традицията, но и да пишем нова музика. Надяваме се, че тя ще остане за следващите поколения.
X