Да се опознаем, за да сме свободни и да се обичаме; да сме убедени, за да сме убедителни и да бъдем разбрани – това е ключът към въздействието със словото, както го разкри един от водещите вокални педагози в света – Анете Гьорес. Тя е развила таланта да боравят с гласа и със словото на актьори и политици, вокалисти и проповедници, отваряйки им възможности те да бъдат чути ясно. Анете Гьорес запозна с основата на това тайнство на публична лекция на „Пловдив джаз фест“. В последващ тридневен майсторски клас тя помага на участниците да бъдат още по-въздействащи със своя глас. В интервю за Джаз ФМ в специалното ни фестивално студио в Дом на културата „Борис Христов“ в Пловдив Анете Гьорес разкри един богат свят, в който знаем какво и защо искаме да кажем и как да го направим по най-добрия начин.
Много често сме свикнали да приемаме духа и тялото в конфликт – духът е вечен и всесилен, докато тялото е слабо, крехко и ни предава. На публичната си лекция на „Пловдив джаз фест“ Анете Гьорес обаче обясни как духът и тялото са заедно, за да ни изразят по най-добрия възможен начин, за да е общуването истински пълноценно. Какво е нужно, за да протече комуникацията гладко, да сме ясни и убедителни, когато представяме своята теза? В интервюто по Джаз ФМ тя отговаря: „Най-важното е да сме наясно с намерението, с което тръгваме да се изразяваме. Дали това се отнася за говора или пеенето… – това е техническа работа, свързана с дишането например. Намерението, целта, изначалният импулс защо говорим е това, което свързва тези сегменти.“
И точно следването на импулсите осъществява ефективното общуване. На публичната лекция Анете Гьорес няколко пъти даде за пример бебетата – как те призовават за жизненонеобходимата им храна, плачейки дълго без да пресипнат, как отпускат езика, докосвайки с върха му небцето, за да му дадат най-голяма сила… Като че се раждаме научени, съвършени, носители на познание, което после губим. „Много е важно да извикаме тази мъдрост, която ни е помагала да се изразим перфектно и да знаем как в творческите процеси – в пеенето, в театъра – можем да приложим този фин талант, който носим в себе си. Ако ние, както бебетата, сме стопроцентово духовно свързани с това, което правим, всичко ще се нареди технически – това е въпрос на интуиция.“ – обясни Анете Гьорес.
Първата стъпка към това, което влагаме като намерение в говора, е освобождаването – от страха, но също така и на тялото. Когато толкова много неща упражняват натиск върху нас, как да произведем тази свобода в себе си? Анете Гьорес обяснява: „Трябва да бъдем съзнателни в това как живеем и какво правим, да работим много със съзнанието си и подсъзнанието си и след това да потърсим инструменти, които технически да помогнат за това освобождаване. Това е готовността ни, нашата воля да се обърнем към тялото си. Ако изобщо не признаем вътрешните си страхове и спирачки, то не можем да ги преработим и да продължим напред.“
Самата тя се е насочила към множество различни области, така че да изведе това, в което вярва: „Рано осъзнах, че много хора, които работят с гласа си, не познават много добре физиологията и не знаят как най-добре да боравят с говорния апарат. След това започнах да се занимавам с дихателни практики, като „Александър техник“. И накрая ги свързах с психологически практики, така че психологията да даде хармонично единство на тялото и духа и те да заработят съвместно и да се развиват в комплекс.“ – каза Анете Гьорес.
В основата на успеха на нейната работа е да усети къде ученикът й стои в развитието си във всеки един аспект в човешки план. След това тя дава нещо ключово, което да го направи податлив на влияние. Работила с множество джаз вокалисти, включително от Джаз института в Берлин, за джаза тя казва, че това, което я докосне, е най-важното – и то остава.
Гостуването на Анете Гьорес на „Пловдив джаз фест“ е съвместна инициатива на фондация „Културни перспективи“ на Ина Кънчева и „Блу Ем“ на Мирослава Кацарова – съорганизатор заедно с Община Пловдив на този празник на музиката и духа. Това е продължаващата линия на подкрепа на талантливите и жадни да се изразят хора. Само преди няколко седмици по инициатива на фондациите „Културни перспективи“ и „Пиано екстраваганца“ на Людмил Ангелов София се сдоби с изключителен роял, който ще бъде използван за концерти и за обучение. На въпроса за това, което я води, и това, което постига, Ина Кънчева отговори така: „Мисля за себе си като за един артист, който се изявява. Не си давам сметка дали съм постигнала успех и нещо значимо в културния мениджмънт, който се опитвам да проведа чрез фондацията и с който да помогна на други организации, така че със съмишленици да се съберем в общи цели. Сега, като се обърна назад, виждам, че сме поставили малки, но устойчиви успешни модели. По-скоро действаме на предприемачески принцип – и от позициите на нашите развиващи се кариери се опитваме да изградим свързваща мрежа с условия, които да повдигнат цялостно качеството на нашия музикален живот. В тази акция, която проведохме с много приятели и наши почитатели, се обърнахме с конкретна молба към тях и посяхме това зърно на меценатство. Дълги години сме свикнали да разчитаме на субсидиите от държавата, но не и на частни подкрепители, на участието на обществото в конкретни проекти. Това е наша отговорност, която искаме да заявим – че всеки един артист в тази глобална криза е длъжен да направи нещо, което е обърнато към образованието, към това да се помогне и да се запазят ценностите.“
На новия роял на 18 ноември като част от фестивала „Пиано екстраваганца“ Людмил Ангелов ще свири с оперната прима Красимира Стоянова в камерен концерт в зала „България“. През свободното от концерти време инструментът е на разположение на млади таланти във всички жанрове, които репетират за своите международни изяви – фестивали и конкурси, така че да се подготвят абсолютно равнопоставено на всички, които ще се състезават в целия свят, обясни Ина Кънчева. Роялът ще се съхранява и използва в залата на Полския институт в София.
На снимката: момент от майсторския клас на Анете Гьорес. Автор: Евгени Димитров от „Булфото“.