Трогателна нежност и омайна красота: Лиз Райт в Symphony Jazz с Опера Пловдив и български джаз музиканти

С трогателна нежност и в омайна красота Лиз Райт сподели лични истории, носещи дълбока човешка мъдрост, на първия си концерт у нас.

Песните – разкази за преживяното, извлякло есенцията на живота, звучаха у дома в шепнещия самия той истории на непреходност и развитие в съвремието Античен театър в Пловдив.

С оркестъра на Опера Пловдив и български джаз музиканти на концерта Symphony Jazz Лиз Райт отправи послания за опрощение, смирение и любов.

Хиляди гледахме и слушахме хипнотизирани в този обаятелен свят, който Лиз Райт магично сътвори специално за нас. Тя е една от най-големите звезди на световната джаз сцена. Вокалистката дойде у нас непосредствено след участието си на престижния North Sea Jazz Festival.

Нейният глас с топли височини и галещи низини бе съвършен в създаването на атмосфера на мир и топлота.

Също толкова отдаденият на музиката пианист Кени Банкс й акомпанираше с отчетлив суинг едновременно на роял и Хамонд орган, а госпъл-блус солата му смаяха публиката.

Те не бяха зрелищни, а върховен изблик на възторг от музиката и знак за връзката, която тя осъществява между нас и Бога. В способността ни да създаваме любов и да творим красота е божествената искра у нас. Лиз Райт и Кени Банкс ни въведоха в своя музикален свят на предварителна среща-разговор в Bee Bop Café. В основата на тяхното разбиране за изкуството е общуването с музика в църквата. „Още от малка разбрах, че пеенето не е изпълнение или себедоказване, а изразяване на принадлежност.“ – сподели Лиз Райт. Кени Банкс открои силата на въздействието: „Приех като своя мисия да карам хората да чувстват.“

Николай Карагеоргиев – китара, Михаил Иванов – контрабас, и Димитър Семов – китара, задаваха джаз тона на инструменталния съпровод в прелестта на музиката, която създаваха с американските си колеги и с класическите музиканти.

Под диригентството на Констанин Добройков оркестърът на Опера Пловдив още веднъж доказа своите възможности да превключва между жанровете, изпълнявайки постоянно оперна и балетна музика, често – симфонична, понякога – рок, а сега – и джаз. Джазът убедително намери още един пристан.

Преди за първи път да имаме уникалния шанс да чуем Лиз Райт със симфоничен оркестър, в интервюто си по Джаз ФМ тя описа новата музикална среда така: „Ще чуете гласа ми, историите, които разказвам, и духа, който споделям, в красиви одежди. Това съм самата аз! Вълнувам се от събирането в едно на всички тези елементи, защото винаги съм обичала класическата музика и оркестровия звук. Аранжиментите откриват нови простори в звученето на музиката ми. Няколко пъти вече съм пяла със симфоничен оркестър, а усещането е на приповдигнатост. Разказите за моите преживявания и откровеността в споделянето им в тази нова среда – здраво изградена и изящна, звучат много вълнуващо и красиво.“

Symphony Jazz бе първият мащабен джаз концерт на Пловдивската опера и той бе в програмата на фестивала й Opera Open с десетки събития от началото на юни до края на август на сцената на Античния театър. Сред акцентите тази година бе гостуването на знаменития Хосе Кура в ролята на Отело. Предстоят спектакли на „Риголето“ (реж. Пламен Карталов) и „Аида“ (реж. Нина Найденова), още две представления на „Орфей и Евридика“ от Глук, Международна балетна гала с Балета на Опера Пловдив, солисти от „Щатс балет“ – Берлин, Софийската опера и балет и Балет „Арабеск“.

Джаз музиката присъства в програмата на Опера Пловдив, но успехът на концерта я превръща в една от основните линии, по които трупата ще работи, обеща директорът доц. д-р Нина Найденова: „Всички ние сме с огромен респект към този жанр. За нас беше голяма амбиция да направим и един голям джаз концерт в нашата фестивална платформа, но нямахме тази смелост. Джазът е много емоционална, стилна музика, а академичните музиканти не смеем да прекрачим прага към импровизацията, към отворения дух и светоглед. Най-накрая, в шестото издание на Opera Open, ние решихме, че е време именно когато Пловдив е Европейска столица на културата, един оркестър като нашия, с много висок музикантски потенциал, да се съчетае с голямо световно име от джаз музиката. Винаги се радваме на различната публика. Това е нашата цел – да интегрираме публиките, а Пловдив е един отворен град.“ Оркестърът на Опера Пловдив свири на „Капана фест“, в Нощта на музеите, облагороди със своя звук двора на бившия Френски колеж, а наесен предстои премиерата на мюзикъла на Любомир Денев „Законът на джунглата“.

Концертът на Лиз Райт бе организиран съвместно от Опера Пловдив и Plovdiv Jazz Fest, а създателят и ръководител на джазовия фестивал Мирослава Кацарова описа разширяването на просторите, което този проект дава: „Идеята с която започна фестивалът, бе да отворим кръга, в който се приютявахме ценителите на тази музика – осмисляща и озвучаваща животите ни. С всяка година той се разширява, публиките се променят – стават все по-шарени и интересни. Съчетаването на жанровете дава шанс да се срещнат нови хора, да се отворят още повече границите на публиките. Хората, които посещават оперни спектакли и симфонични концерти, са също тъй отворени и за джаза, когато той е свързан с подобен тип изказност. Мисията на Plovdiv Jazz Fest е да събира повече хора и да опорвергае клишето, че джазът е елитарна музика. Той е музика, която събира хората и е свързана с общуването. Така вярвам, че свързваме различни хора и предизвикваме диалог помежду им, какъвто в същността си е джазът – основан на диалога, на редуващите се монолози и импровизации.“

За грижата за музиката специално благодари Лиз Райт, която описа своите наблюдения за страната ни с думите: „Вашата топлота и душевността ви правят толкова лесно създаването на приятелства и спомени.“

Толкова свързана с хората и света я правят и заниманията й встрани от музиката – в училище по изкуствата в Чикаго тя има градина и кафене. Лиз Райт лично се грижи за плодовете и зеленчуците и често готви на клиентите. За момента, когато пак ще дойде тук, което несъмнено ще се случи, тя пожела да участва в социална инициатива, свързана с природата и чистата храна.

Песните-молитви за добро за човечеството бяха изпращани от публиката със скандирания и аплодисменти, а към финала Кени Банкс остави пианото, за да даде тон за съпровод с ръкопляскания. От съпреживяващи вече бяхме станали участници.

Музиканти от духовата секция подадоха сигнал към публиката с движение на светкавиците на своите телефони. Трибуните се озариха в светлина. А по-късно дама от перкусиите отбеляза поредния красив момент с танц на лампата над щимовете.

Джаз ФМ бе медиен партньор на концерта, който приятелски напомни, че светът е изтъкан от красота, която вече инстинктивно ще търсим.

  • Думите на доц. д-р Нина Найденова и Мирослава Кацарова можете да чуете чрез предходните линкове и чрез бутона „Аудио“.

Снимки: Alexander Богдан Thompson