Time Remembered на Асен Дойкин и Ник Вайенас – музика, която има силата да спира времето и да създава спомени

Time Remembered на Асен Дойкин и Ник Вайенас – музика, която има силата да спира времето и да създава спомени

Двама талантливи музиканти, верни на приятелството и любовта към музиката, създадоха интимен, притегателен и фин дуо албум. Пианистът Асен Дойкин и тромбонистът Ник Вайенас представят своя съвместен проект Time Remembered. Българинът, който от дълго време живее в Ню Йорк, е един от най-добрите и разпознаваеми родни джаз музиканти. През годините той успя да да изгради успешна кариера в чужбина, която съчетава изявите му като лидер, член на различни групи, композитор и продуцент на филмова музика и уважаван преподавател. Ник Вайенас е работил с имена като Дейвид Фостър, Терънс Бланчард, Гретчен Парлато и Джеф Балард, а мнозина го познават като тромбониста в групата на суперзвездата Майкъл Бубле и именно с него го очакваме да пристигне за концерта на вокалиста в София през септември.

Асен Дойкин и Ник Вайенас се срещат в Музикалния колеж „Бъркли“ в Бостън, където Асен следва джаз пиано и композиция. Годината е 1995-та. В следващите десетилетия двамата ще работят заедно в различни формации и някак естествено ще достигат до Time Remembered - техния дуетен проект с импровизирана музика. „Албум в дуо е една много интимна ситуация, така че беше подходящо да се направи с музикант, с когото съм свикнал да свиря и да общувам. Радвам се, че го направих точно с Ник.“ – казва Асен Дойкин в интервю за Джаз ФМ радио. Двамата сами продуцират диска и го издават. Записите са направени в студиото на Вайенас в Ню Йорк, в което той се занимава с продуцентска и звукозаписна дейност.

Асен Дойкин

Time Remembered документира всичко важно за един джаз албум – химията между музикантите, която няма как да се получи преднамерено, и прекрасната комуникация и разбирателство между тях. Истинското предизвикателство за Асен в този формат се оказва отсъствието на бас и барабани. По този повод пианистът коментира: „За джаз музиката свиренето без ритъм секция е едно голямо предизвикателство. От практическа гледна точка е по-трудно човек да свири добре, той няма тази ритмична подкрепа на баса и барабаните, на която да се уповава и на която да може да изгради своите идеи и да има една стабилна основа. Така че когато се свири в дуо, това е особено предизвикателство и специално в този контекст - пиано и тромбон.“

Ник Вайенас и Асен Дойкин изпълняват общо 10 композиции, сред които са оригинални теми, бразилски пиеси, класически и по-нови джаз стандарти. „За селекцията се ръководехме от това, което обичаме да свирим и да слушаме. Някак естествено се получи този еклектичен избор на пиеси, които включихме в албума.“ – казва Асен. В последния запис – Chorei, дуото става трио, тъй като специален гост в това изпълнение е Ахилес Лиармакопулос. Той е утвърден класически тромбонист и свири със световноизвестната формация Canadian Brass, а също така има афинитет към латино музиката и джаза. „Много съм доволен, че Ахилес успя да се присъедини към този проект.“ – споделя Асен, който казва още, че тримата са добри приятели.


Ник Вайенас и Асен Дойкин - Nobody Else But Me от албума Time Remembered

Дискът на Дойкин и Вайенас прави препратка към известната композиция на Бил Еванс Time Remembered. Легендарният пианист има и албум с това заглавие, а миналата година беше премиерата на документален филм за живота и кариерата му, който също се нарича така. Асен и Ник дават това име и на своя проект, защото в него изпълняват въпросната композиция. „Тя е много подходяща за тромбон и пиано. Пиеса, в която има пространство и възможност за игра с това пространство и с акордите.“ – казва Дойкин. Той превежда заглавието като „Време за спомени“ и навлиза още по-дълбоко в идеите и емоциите, които са били двигател за създаването на албума, обяснявайки, че това е музика, изсвирена на момента, която никога повече няма да прозвучи точно по този начин и затова тя остава като един спомен.

Time Remembered е проект с очарователна атмосфера на наситена интимност и същевременно с това е един много отворен албум към слушателя. Причината Асен Дойкин коментира така: „Нашият подход е по-традиционен, опитваме се да направим малко по-мелодична и по-организирана като пиеси музика, отколкото да експериментираме в авангардния спектър на джаза.“ Time Remembered носи усещане за романтика и меланхолия в най-хубавия смисъл на думата. Според Асен това в голяма степен се дължи на самия тромбон: „Това е инструмент с леко меланхоличен тон и тембър и беше някак естествено да подходим по този начин към албума.“

Обложката на Time Remembered

Обложката на диска представлява фотография, направена от съпругата на американския музикант – Анджи Вайенас. Дуото е заснето на фона на Ню Йорк – един много динамичен град, който се променя доста интензивно в крак с времето, в което живеем. Дали музиката в проекта не е опит да забавим времето, за да помислим за важните неща в живота, да потърсим смисъл и уют в по-спокойните моменти? На този въпрос Асен Дойкин отговаря така: „Това е една от ролите на музиката – да успее да спре времето и да накара слушателя, а и самите музиканти да бъдат на момента и да използват музиката като средство за осъзнаване на настоящето, а също така и като средство за ретроспекция.“

По време на записите на предстоящия албум на групата One More Once

Тази година предстои да излезе още един албум с участието на Асен Дойкин. Това е новият проект на фюжън групата One More Once, записан в концертна зала в Ню Джърси от легендарния тонрежисьор Рон Лорман, работил с имена като Майлс Дейвис, Франк Запа и Weather Report. Българският пианист продължава да се занимава с филмова музика. Той свири на пиано в една нова холивудска продукция. Лентата се нарича Liberté: A Call to Spy („Свобода: време за шпионаж“) и ще се появи по-късно тази година. Сюжетът разказва за три жени шпионки по време на Втората световна война, които помагат на Чърчил в Европа. „Това е най-големият филмов проект, в който съм взимал участие.“ – казва Асен. Сред нещата, с които се занимава, е и така близката на сърцето му преподавателска дейност. За щастие тя също се развива доста добре. Двама от учениците на Дойкин имаха изява миналата седмица в прочутата „Карнеги хол“. Те са избрани след прослушване да свирят във фестивала „Кресчендо“, в който за участие кандидатстват музиканти от цял свят и накрая журито избира около 60 пианиста. Още подробности за кариерата на българския музикант може да научите от интервюто, което той даде за Джаз ФМ радио. Разговора на Таня Иванова с Асен Дойкин може да чуете чрез бутона „Аудио“.