Стефан Славов в „Джаз истории“, трета част: 30 години инструменталист, композитор и аранжор в Биг бенда на БНР, в който свири под диригентството на Милчо Левиев, Вили Казасян, Янко Миладинов и Антони Дончев

Стефан Славов в „Джаз истории“, трета част: 30 години инструменталист, композитор и аранжор в Биг бенда на БНР, в който свири под диригентството на Милчо Левиев, Вили Казасян, Янко Миладинов и Антони Дончев

Създателят на Софийския диксиленд Стефан Славов сформира състава, докато е част от Биг бенда на Българското национално радио. Там първо го кани Милчо Левиев, но той отказва, за да продължи ангажиментите си в цялата страна и в чужбина. Приема обаче поканата да е солист в един запис, който излиза на плоча. Когато по-късно в състава го вика Вили Казасян, Стефан Славов, решил, че е пътувал достатъчно, казва „Да.“ Следващите три десетилетия са неуморна работа в тромбонната група, както и като солист на тромбон, тромпет и хармоника, като композитор и аранжор. И още в третото предаване „Джаз истории“ със Стефан Славов – налага му се да стане басист, когато свири с Ани и Петър Пармакови, впечатлява с „Ку-ку бенд“ в „Шоуто на Слави“ сина на Енио Мориконе, изпълнявайки на хармоника темата от „Имало едно време на Запад“.

Стефан Славов е музикант в Биг бенда на Българското национално радио в продължение на 30 години. Първо Милчо Левиев го кани в Естрадния оркестър на Българското радио и телевизия, но той отказва...

Милчо искаше да ме вкара в оркестъра, но още имах хубави ангажименти на други места и не ми се започваше. Искаше и да свиря първи тромпет, което е много тежко в един биг бенд – така че отказах. Свирили сме на джем сешъни, харесал ме е и ме покани да изсвиря една българска пиеса в радиото – „Настроение за танц“ от Жул Леви, която след това бе сложена на първо място в плоча на биг бенда.

С Милчо ЛевиевС Милчо Левиев

Решил, че е пътувал достатъчно, приема поканата на Вили Казасян да свири в тромбонната група на Биг бенда на БНР

Вили Казасян ме покани като тромбонист, защото в малката група, с която работех, свирех вентил тромбон и тромпет. Бе напуснал солистът от групата на тромбоните в биг бенда и ме поканиха мен. Така започнах, като тромбонист. И свирих 30 години! Но бях и тромпетист, защото междувременно завърших тази специалност в Консерваторията. Свирех сола и на тромпет, и на тромбон, както се наложеше.

Георги Богданов (не се вижда), Владимир Славчев, Илия Ненов – водач на тромбоните, Стефан СлавовГеорги Богданов (не се вижда), Владимир Славчев, Илия Ненов – водач на тромбоните, Стефан Славов

Стефан Славов като композитор. И как една пиеса достига от автора до репертоара на Биг бенда на БНР

Имам доста пиеси, записани с различни солисти. Когато за първи път се изпълняваше нова пиеса, трябваше да мине през твърде строгата и сериозна комисия в радиото – и не всичко се приемаше. Особено инструменталните – те трябваше да бъдат доста изпипани. След това Вили Казасян решаваше дали става за биг бенда, дали ще е подходяща – и я поръчва. Всичко минаваше през много цедки.

Как се работеше с Вили Казасян?

Много добре! Той винаги беше приятелски настроен, много разбран. Беше много музикален и веднага разбираше кое става и кое не става. Лесно се работеше с него. Обичаше да изпипва нещата. Вършеше си работата добре, много хубаво.

Георги Богданов, Владимир Славчев, Илия Ненов, Стефан Славов, на баса – Митко Шанов, отпред – Вили КазасянГеорги Богданов, Владимир Славчев, Илия Ненов, Стефан Славов, на баса – Митко Шанов, отпред – Вили Казасян

А какъв беше духът в оркестъра?

Репетирахме повече, когато пиесата бе по-интересна, когато имаше по-различни изсвирвания на сола... Или пък групите – някоя група си изсвирваше солата веднага, друга трябваше повечко да поработи и да изпълнява нарежданията на Вили – да стане по неговия вкус.

Имаше много суинг пиеси. Тогава суингът малко хора го обичаха и малцина го усещаха. Трябва да имаш усет – не всички го имаха и по някои пиеси трябваше да се поработи доста, за да се почувства стилът. Това имаше голямо значение! Много концертирахме и свирехме много популярни пиеси – песни, преработки, парафрази. Доста български творби свирехме, защото нямахме чужди пиеси. Чуждите трябваше да се вадят от магнетофон – а не всеки можеше, и то за цял оркестър.

Стефан Славов, Илия Ненов, Владимир Славчев, Георги БогдановСтефан Славов, Илия Ненов, Владимир Славчев, Георги Богданов

Имаше един случай през последната година на младежките фестивали... Тогава идваха чужди оркестри, а на последния дойде младежки биг бенд с диригент Бил Аштън – учител по музика, сформирал биг бенд. Но тромпетистът им се разболя. Вили ме помоли, ако искам, да отида да помогне на турнето им из България. Съгласих се – беше ми интересно: чужд оркестър, свирят западна музика... Обиколихме София, Пловдив, Велико Търново, Стара Загора и още няколко града – 10-ина дни. Концертите минаха при голям успех – чужд оркестър, интересно беше. Когато се върнахме, помолих Бил Аштън да ни услужи с ноти, тъй като нямахме достатъчно. И той се съгласи, уговориха се с Вили – 20 – 25 пиеси получихме, разписани хубави аранжименти за биг бенд. Имаше голяма полза, защото дълго време свирихме от тях.

Стефан Славов, Илия Ненов, Деян Тимнев, Георги БогдановСтефан Славов, Илия Ненов, Деян Тимнев, Георги Богданов

„Софийски солисти“ под диригентството на Васил Казанджиев, Стефан Славов, Милчо Левиев, Недко Трошанов и Симеон Щерев впечатляват на фестивал за импровизирана музика в Полша

Със „Софийски солисти“ с диригент Васил Казанджиев участвах с Недко Трошанов, Симеон Щерев и Милчо Левиев на фестивала „Варшавска есен“. Той е за модернистичната симфонична музика. В този стил имаше много места, на които да се импровизира – особено българските творби бяха с най-различни неравноделни тактове. Затова се изискваше да свирим хора, които усещаме тази музика. Доста репетирахме – цял месец. Направихме репертоара и заминахме. Изнесохме три или четири концерта. На поляците много им хареса и ни помолиха да запишем песните. Беше интересно!

Дина Шнайдерман го кани за изпълнение на Реквием от Моцарт в Швейцария

Дина Шнайдерман правеше сборни оркестри и пътуваше в чужбина. Покани ме да свиря тромпет на концерт в швейцарския град Сион. Изпълнихме Реквиема на Моцарт. Бях подготвили специално една голяма катедрала… Направихме една репетиция, тъй като диригентът беше техен, имаше и швейцарски хор. Изнесохме два или три концерта.

С Ани и Петър Пармакови изненадващо добавя още един инструмент към своите умения

Наложи се едно лято да свиря с Петър Пармаков – на Васко Пармаков баща му. С нас пееше и майка му Ани Пармакова. Нямаха тромпетист – само барабан, пиано и акордеон, а трябваше да свирят в Боровец в най-големия хотел – единият от двата за чужденци, главно германци. Другият ангажимент беше в бар вечерта от 23 ч. Съгласих се – лятно време, бяхме във ваканция. Но трябваше и контрабасист, а не можахме да намерим. Тогава музикантите не бяха толкова много, колкото сега – и всеки бе тръгнал нанякъде. Та се наложи да свиря контрабас! Те казаха: „Спокойно, да го няма толкова силно в музиката, но да се вижда“. Намерих под наем контрабас и заминахме. Направихме малко репетиции, а аз свирех по слух – не знаех позиции, нищо. Първите две – три вечери ми излязоха мазоли на пръстите и трябваше да ги навия с лейкопласт. Много трудна работа! Постепенно – през втората седмица, вече започнах да свиря нормално, макар и да го докарвах по слух. Вечер в барчето бяхме бас, пиано и барабани – и така свирихме доста време – месец и половина или два. Та, бях и басист, какво да се направи! Каквото се наложи… Барабанист беше Иван Солаков, с когото се познавахме отпреди – бяхме заедно в Израел. Той е много добър барабанист.

Стефан СлавовСтефан Славов

Впечатлява с „Ку-ку бенд“ в „Шоуто на Слави“ сина на Енио Мориконе, изпълнявайки на хармоника темата от „Имало едно време на Запад“

По случай честване на киното Слави Трифонов бе поканил сина на Енио Мориконе – също композитор, с неговата съпруга. И реши да му направи изненада. Изсвирих темата от „Имало едно време на Запад“ – онази хармоника, която се обажда злокобно през цялото време на филма. През деня репетирахме, вечерта го изсвирихме. „Ку-ку бенд“ го изпълниха много хубаво. Синът на Мориконе беше много очарован – големи поздравления получихме. Та и това се наложи да свиря!