Музиката на Румен Тосков – Рупето във филмите „Мила от Марс” и „Прогноза” на Зорница София е като него – деликатна, красива, винаги в точния момент улавяща същественото, което се случва около нас, подчертаваща го и изразяваща го още веднъж. „Той беше сигурно най-лесният за работа съратник. Изобщо не го усещах кога работи. Присъствието му беше с лекотата на ангел”, с благодарност казва за работата си с него Зорница София в интервю по Джаз ФМ дни преди представянето в София на книгата със спомени за любимия ни музикант. Режисьорката е един от десетките артисти, споделящи в „Рупето” начина, по който той стана част от творчеството и от живота им.
Зорница София среща Рупето като свой ангел-спасител. И в книгата, и в интервюто тя се върна към момента, когато до премиерата на „Мила от Марс” остават няколко дни, а продуцентите на основната музикална тема в него изненадващо я поставят в безизходица – те предявяват претенция за хонорар, който възлиза на една трета от цялото финансиране на нейния студентски нискобюджетен филм. Премеждието създава приятелство и творческо партньорство, което продължава до раздялата ни с Рупето. „Картината на „Мила от Марс” бе монтирана върху композиция, която не можех да използвам. До премиерата на филма на „София филм фест” оставаха три дни. Моята приятелка Катето Атанасова ми каза, че само един човек може да ме спаси – Рупето. Той прие – и за един ден в студиото на Еко композира музиката. Беше вълшебно да наблюдавам този процес!”, спомня си с благодарност и радост Зорница София.
Нишката на лекотата, с която тя работи с Рупето, продължава в „Прогноза”. „Съвсем малко беше необходимо, за да му се припали искрата. Работеше светкавично. Записваше музиката, която вече е съществувала в ефира при ангелите”, споделя своите усещания Зорница София. Зад тази ефирност на работата стои поредица от динамични моменти – разговор по телефона с кратки думи за идеята за филма, пътуване с такси до дома на Рупето, където той я посреща с току-що композираната пиеса.
Затова и като отпечатъка на Рупето върху своя живот Зорница София определя спокойствието, което той й дава. Това е увереността, че нещата ще се случат точно както трябва. И с лекота. „При него гениалността върви ръка за ръка със скромност, със смирение. Като артист имаше глас, характер и мнение, но винаги беше гъвкав да пробва идеите, които чуе. За него мога да говоря само с любов, примесена с респект”, казва Зорница София.
Музиката на Рупето във филмите на Зорница София звучи също така спокойно и тихо, със силата на вечността, на знанието, което е вътре в нас и нещо трябва да го извлече, за да го направи отново част от живота ни. Така неговата музика подкрепя, обогатява, развива и подчертава това, за което филмите разказват, това, което споделят. Това е Рупето в своето музикално съавторство във филмите на режисьорката. Иначе толкова трудно, композирането по картина с Рупето винаги се получава леко, разказва Зорница София: „С него работехме по линия на чудото. Той усеща кое е акцентът в картината, без да има нужда да му го обяснявам. Не го наричам работа. То беше като среща в полето на създаването на изкуство. Той вижда, прави, предлага. И дори не разбрах как стана...”
Мислите за раздялата с Рупето Зорница София казва, че се опитва да прогони като болезнени до невъзможност да ги понесе. Мисълта за Рупето обаче отваря душата с усмивка, когато е за неговия отпечатък върху живота й. Зорница София си спомня момента, когато германска телевизия се обръща към нея с молбата да заснеме едночасов филм за ежедневието й във връзка с премиерата там на „Прогноза”: „Когато си зададох въпроса кой искам да присъства в ежедневието ми, се обадих на Рупето с думите, че искам това да е музиката – тя ми помага да си структурирам идеите, сценариите, мислите и мечтите. „Няма проблем”, ми каза той и посочи столичен клуб и час, в който да сме там. Посрещна ни на входа. Свири и Ицко Финци – с Рупето направиха джем сешън... Докато си казал от какво имаш нужда, Рупето вече го е измислил, за две минути го е организирал и накрая то става събитие само по себе си.”
„Ужасно много ми липсва. Не мога да си представя да го няма. Но го има, защото толкова много музика създаде! Много присъства в живота ми”, споделя Зорница София в интервюто, което можете да чуете по-горе чрез бутона „Аудио”.
Успоредно с издаването на книгата, бащата на Рупето – Димчо Тосков, припомни в YouTube темата от „Мила от Марс”, илюстрирайки я със снимки на сина си:
На снимката: Рупето и Еко. Автор: Бистра Бошнакова. Очаквайте в петък на сайта ни фотогалерия с част от снимките в „Рупето”.