Ритъмът на ударните и сърцето в музиката на „Ямато“

Ритъмът на ударните и сърцето в музиката на „Ямато“

Те са хора като всички нас с единствената разлика, че се изразяват от сцената. Те живеят заедно и, опознали се в най-голяма дълбочина, са способни да свирят като едно цяло, когато представят своите спектакли. Семейството „Ямато“ ни предразполага да се почувстваме като част от тях и така всички заедно да преживеем една емоция, да споделим едно важно послание, да си дадем сили. А междувременно – да се радваме на музиката и на ритъма, да станем приятели. Барабаните им са мощни – и добри. За магическото звуене на „Ямато“ Светослав Николов разговаря с члена на състава Ген Хидака. Интервюто можете да чуете тук.

Какво стои зад магическия резонанс на ритъма на барабаните ви и ударите на сърцата ни?
Резонанс, който отваря съзнанието, пречиства душата и ни променя.Ние използваме тайко барабани. Както вероятно знаете, те са традиционен японски инструмент. Много е лесно да се свири на него. Удряме го – и той възпроизвежда звук. По време на нашите представления ние изразяваме мощта, енергията на тези барабани, а също така и тяхната доброта. Ние сме с цялото съзнание за силата на тези барабани и по време на двучасовото ни шоу претворяваме усещанията си, биейки по тях.

Какво чувствате в душите и в сърцата си, когато свирите на барабаните?
Живеем заедно, правим всичко заедно и това ни позволява на сцената да звучим единно. Прекарваме цялото си време заедно, за да се опознаем във възможно най-голяма дълбочина. По време на концертите се стремим да общуваме с публиката. Не само свирим на барабаните по начин, по който се изразяваме, но също така искаме да сме в близка връзка с публиката, за да се забавляваме заедно. Това е нашата цел.

Когато гледаме представлението ви, имаме усещането, че сте едно цяло. Как постигате тази хармония помежду си?
Хубаво е, че чувате това единно звучене, защото именно него искаме да постигнем. За да се случи това обаче, ние, барабанистите, трябва да се разбираме, да се усещаме един друг. Тъй като сме непрекъснато заедно, понякога между нас избухват спорове. Това обаче е полезно и нещо много важно. Така още повече се опознаваме и ставаме още по-способни на единно звучене в музиката. Това е нашата цел, нашият стремеж.

Какво е посланието на новия ви спектакъл?
Тази година програмата ни е озаглавена Gamushara – The Beat of Courage („Гамшара – ритъмът на смелостта“). Смисълът е човек да прави това, което вътрешно чувства, че иска, без да се замисля какъв ще е резултатът от действията му, без да се съобразява с това какво биха си помислили околните. Идеята е да се фокусираш върху това, което искаш да направиш с цялата чистота на сърцето си. Надяваме се със спектакъла си да накараме публиката да усети това послание и в същото време в продължение на два часа да се чувства добре.

Няколко пъти споменахте, че трябва да се наслаждаваме и че вие на сцената се забавлявате. В същото време обаче се замисляме за философските послания на вашите изпълнения. Къде се събират забавлението и сериозният размисъл?
При тайгър свиренето на барабани техниката е много зрелищна, шоуто е възхитително за очите, но не това е нашата цел. Ако само свирим на барабани на сцената, без да мислим за публиката, то тогава всичко ще бъде само за нас. А ние не искаме да е така. Нашата цел е да споделим преживяването в рамките на тези два часа. Преди началото на шоуто ние не се познаваме, но за нас е страхотно по време на концерта да се чувстваме заедно. Това ни дава сили да продължим към следващия град. В продължение на тези два часа се опитваме да изразим нашата енергия, свирейки на барабаните, а след това получаваме енергия от публиката, която се е насладила на спектакъла. Това е най-важната съставка на нашите турнета, това ни дава сили. Затова искаме заедно с публиката да се радваме на шоуто.

Каква част от вашия спектакъл е импровизация и каква – предварително подготвена?
Това е добър въпрос, защото всеки ден шоуто ни е различно. Макар  да сме подготвили програмата предварително, да сме я репетирали, ежедневно срещаме нови хора, общуваме с тях. По време на това турне досега сме станали близки с жителите на Братислава, на Будапеща – много хора в много градове. Предстои да дойдем в София и да създадем още нови приятелства, да се видим с приятели от предишните ни гостувания у вас. Така че всеки ден шоуто ни е различно и то зависи от публиката. Затова за нас е важно в залата да има колкото може повече хора. Така че, софиянци, очакваме ви!

Какви са наблюденията ви върху света около нас и върху нашия живот, които ви насърчиха да поставите в центъра на новото си шоу идеята за следването на вътрешния порив?
Не знам дали накратко мога да опиша цялата картина на случващото се в света, тъй като текат толкова много значими процеси – по отношението на икономиката, на мира. Не искаме хората да се опасяват да направят крачката напред, защото са неуверени. Ако нещо ви се стори интересно, пристъпете към него, не се страхувайте. Това е шансът нещо ново да се случи в живота ви. Ако не опитате, то няма да стане. Това послание е не само към публиката, а и към нас – музикантите от „Ямато“. Артистичният ни директор ни съветва: „Направете това, което чувствате вътре в себе си, и вижте какво ще се случи след това. Но не му мислете много.“ Ето, това ни съветва, в това вярваме.

Каква е вашата вяра в смисъла на живота, в смисъла на изкуството, която присъства в музиката на „Ямато“?
Артистичният ни директор Маса Огава винаги ни напомня, че „Ямато“ не сме тайгър барабанисти, а обикновени хора, точно като хората, които идват на гледат спектаклите ни, с тази разлика, че се изразяваме на сцената. Моля, не гледайте на нас като на професионални, много специални барабанисти. Ние сме почти като всеки друг човек. Така гледаме на себе си.

Какъв е културният фон и какви са традициите, които стоят зад музиката на „Ямато“?
Използваме традиционни японски инструменти, но музиката, която изпълняваме, е създадена от артистичния ни директор Маса Огава. Това не е традиционна, а оригинална музика. Така че изпълненията ни са съчетание на традиционни инструменти и оригинална музика, написана от нашия артистичен директор.

Когато свирите  и когато общувате с публиката, установявате много близка, много лична връзка. Затова накрая искам да ви попитам – кои сте вие, хората в „Ямато“? Какво е нужно, за да стане човек част от този състав?
Ще ви дам пример със себе си. Преди да се присъединя към „Ямато“ нямах никакъв опит в свиренето на барабани. Поисках да се включа, защото бях запленен от тяхно шоу, което гледах. По онова време учех бизнес мениджмънт, но толкова ме впечатлиха, че пожелах да стана един от тях. Попитах ги и те ми предложиха да видя селото, в което живеят. Там проведохме кратко интервю. Директорът ми каза: „Ако можеш да живееш с нас, заповядай, присъедини се!“ Отговорих: „Ще опитам“ и това бе началото на моя живот с „Ямато“. Не бях учил в музикално училище, нямах представа как се свири на барабани, но така се случи, че се включих в състава. Почти всички изпълнители в „Ямато“ са като мен. Затова и казах, че ние сме обикновени хора, а не артисти-професионалисти.

Как се промени животът Ви, след като се присъединихте към „Ямато“?
Единствената промяна е, че майка ми в началото ми се караше, че свиря, а не работя като бизнесмен. Толкова беше изненадана от решението ми! Дълго й обяснявах мотивите си за него. Когато обаче гледа шоуто, разбра защо се чувствам така. Сега е много щастлива. Това бе най-голямата промяна.

Новият спектакъл е наречен Gamushara – The Beat of Courage („Ритъмът на смелостта“). „Gamushara означава целеустременост – това е състоянието, в което преследваш една цел без да мислиш какво ще последва. Първо нека попитаме: копнееш ли по някоя мечта? Имаш ли виждане за бъдещето? Веднъж като я откриеш, не мисли постоянно – просто тръгни в тази посока. Защото тук става въпрос за екстатичен ентусиазъм. Вълнува ли се някой, че те мислят за глупак или пък те обвиняват, че си завладян от капризите на младостта?! Започни да тичаш напред! Някой някога беше казал..... „Няма път пред мен, само отзад следи!“ Не се страхувай! Продължавай да тичаш, преследвай Gamushara!Днес аз също удрям барабана и вярвам, че тази енергия ще ни помогне да открием път към бъдещето. Ключът да си целеустремен, да си Gamushara. Нека да усетим мощния удар заедно. И бъдещето сигурно ще ни се открие по-ясно.“ С тези думи артистичният директор на „Ямато“ Маса Огава описва философията на спектакъла. Програмата се състои от девет пиеси с различни послания, отвеждащи към общата идея – в нашия променящ се и крехък свят да набележим целта и да я отстояваме достойно.

1.暁 Akatsuki („Зора“) описва момента, в който слънцето едва се е показало на хоризонта и цялото небе е обагрено в червено. В Япония има сутрешен молитвен обичай за здраве, мир и плодородие, който хората отправят към Бога на Слънцето. Преплитат се ударите на сърцето с тези на Слънцето. Ако се напрегнете и чуете звука при изгрева на светилото ни, можете да се заредите емоционално.

2. 空回里 Kara-mawari („Въртене“) като термин обозначава нещо неподвижно; нещо, което не може да се помръдне напред, независимо от положените усилия. Писмените знаци означават празен (空), въртене (回) и целесъобразен (理). Независимо че усилената дейност не носи плодове в тези времена, действията, които заместват kara-mawari, сякаш постилат пътя към бъдещето – точно като младежите, които влагат сърце и душа във всичко, с което се захващат, колкото и безсмислено да изглежда.

3. 壱徹 Ittetsu („Бъди упорит“). В настоящето, когато безкрайната информация ни залива, човек може да се въодушеви и импулсивно да се стреми да се захване с много неща. Но когато си неспособен да се концентрираш върху същностното, което стои пред теб, се редуват безсмислени дни. Обратно на настоящето течение, терминът Ittetsu заключава в себе си дух на съхранение – с фокус върху една цел, към която е обърнато цялото внимание. Дори и да си непохватен и разсеян, духът на Ittetsu ще премине през стени, за да те просветли с лъчите си.

4. 無我夢中 Muga-Muchuu („Екстатичен ентусиазъм“). Има ли нещо, което ти харесва? Има ли нещо наистина важно за теб? Muga-Muchuu е състояние, в което забравяш за собственото си съществуване и се посвещаваш изцяло на една цел. Колкото и тривиална да е тя, ще бъдеш щастлив, ако си намерил нещо в нея; ще продължиш напред. Намери нещо, което да те прави Muga-Muchuu!

5. 楽打 Rakuda („Весело барабанене“) „От включването на тази композиция в нашите представления преди няколко години, изпълнението й става все по-забавно. То ни дава усещане за единение с барабаните, което не може да се почувства, когато свирим на тайко барабаните, поставени на земята. В единение с барабаните нашето индивидуално съществуване постепенно се размива и се сливаме с другите членове на групата. Пътували сме по целия свят с тази пиеса, която ни позволява да се движим свободно с тайко барабаните,“ споделят „Ямато“.

6. 有頂天 Ucho-ten („Да си в екстаз“). Това е моментът, в който трябва да забравим всички трудности и несгоди в живота. Бъди в екстаз, без да си мислиш неща като: „Аз съм върхът!“ или „Аз съм по-добър от всички други!“ или „Богат съм!”. Нищо не би могло да се постигне, ако си окован в тревогата за оценката на чуждото мнение. Първо – отдай се на звука на барабана. Той премахва твоето напрежение и те кара да полетиш. Вече си въодушевен, нали?

7. 遠音 Tone („Звукът от далечното“). Когато си унил и си на кръстопът, може би трябва просто да погледнеш към небето. Отовори и затвори очи – и ще чуеш забравен, мек глас. Този глас държи нежно тялото ти, сякаш изприда невидима нишка. Можеш ли да чуеш ударите на сърцето, което те е хранило; чиито удари днес са в синхрон с твоето?

8. 我楽多 Garakuta („Боклук“). В този свят аз съм като непотребна част в кутия с играчки. Но дори животът на тази непотребна част може да бъде вдъхновяващ. Хайде, вижте вие всички, ние сме непотребни части в същата кутия за играчки, така че нека да тракаме и тропаме заедно!

9. 我武者羅 Gamushara („Целеустременост“). Моли се Слънцето да изгрее без страх от нощта. Наостри уши да чуеш ударите на зората: нека да забие с твоето сърце. Когато се изпълни тялото ти с енергия, съсредоточи се върху това, което трябва да направиш. Ако имаш късмет да срещнеш нещо, на което да се посветиш до степен да се прехласнеш, тогава си готов да гониш Gamushara. Запази усмивка на лицето си и не се тревожи за потта на челото си. Нека се потрудим усилено днес!

Хореографията, светлинното оформление и цялостната музикална концепция на „Ямато“ са дело на артистичния директор Маса Огава. Той основава трупата през 1993 г. в Нара – „земята на Ямато“, за която казват, че е люлката на японската култура. Днес те живеят в селището Ясука, окръг Нара, и пътуват по целия свят със своите традиционни японски барабани уадайко – единият от тях е направен от огромно дърво преди повече от 400 г. Техните изпълнения са проникнати от идеята, че барабанният ритъм, както и сърдечният, е същинският пулс на живота. През 14-годишната си история японските барабанисти имат зад гърба си над 2300 представления в 51 страни.