Премик Ръсел Тъбс разказва за сътрудничества с Нарада Майкъл Уолдън, Джон Маклафлин и Карлос Сантана: „Идваме на този свят със специално предназначение“

Премик Ръсел Тъбс разказва за сътрудничества с Нарада Майкъл Уолдън, Джон Маклафлин и Карлос Сантана: „Идваме на този свят със специално предназначение“

Премик Ръсел Тъбс има богата кариера на солови проекти и на сътрудничества с музиканти като Джон Маклафлин и Карлос Сантана, а също и Уитни Хюстън, Реджина Бел и Лейди Гага. Неговата музика е пример за това как изкуството подкрепя нашето духовно развитие и обяснява защо правим това, което правим. „Всеки идва на този свят със специално предназначение.“ – казва в студиото ни Премик Ръсел Тъбс.

Неговият баща е аранжор на джаз музика и на музика за бигбенд, свири на тромпет. През 1957 г. е в албум с Джон Колтрейн, Кени Бърел, Джей Джей Джонсън, Доналд Бърд и много други. Той му дава основата още като дете. „Експериментирах с много различни инструменти. Но когато по радиото чух саксофон в ранни рокендрол записи, си казах: „Ето това искам да правя. Баща ми каза: „Добре, но първо се научи да свириш на кларинет и после – на саксофон.“ Ето така започна моето пътешествие в музиката.“ – разказа Премик Ръсел Тъбс.

Той учи джаз в училище и, когато е на 15 години, за първи път чува индийска музика в изпълненията на Рави Шанкар. „Това откри за мен нов свят – мистичен, странен и непознат, с който почувствах силна духовна връзка. Започнах да изследвам тази музика и да търся нейния извор. Той е в духовността.“ – споделя Премик Ръсел Тъбс. Тогава той започва да чете книги за хиндуизма и източни духовни учения, които стават негово голямо вдъхновение.

Следва съдбовна среща с барабаниста Нарада Майкъл Уолдън, който по-късно става продуцент, носител на „Грами“. Нарада започва да свири в „Махавишну оркестра“ на Джон Маклафлин и той го представя на неговия учител по медитация Шри Чинмой. „Той ме вдъхнови да започна да медитирам, за да фокусирам енергията. Тогава за мен се отвориха нови пътища.“

Те го срещат с Карлос Сантана, с когото през 1978 г. е на турне, а след това записват албума The Swing of Delight. „Той бе в Ню Йорк и летяхме до Сан Франциско, за да започнем работа по този проект. Карлос бе подисал със звукозаписната компания договор за пълна творческа свобода. Затова покани всички свои любими джаз музиканти и всички с радост приеха. Тук бяха много от инструменталистите от групата на Майлс Дейвис – Хърби Хенкок, Тони Уилямс, Рон Картър, Уейн Шортър и др. Аз тогава бях на 18–19 години и това бе голяма възможност да свиря с тях. С Хърби Хенкок веднага се почувствахме свързани и тримата с Карлос Сантана направихме аранжиментите за пиесите в албума.“ Сред тях има много композиции на Шри Чинмой. „Те звучат леко и обикновено, но в тях има огромни дълбочини, които стигат до дъното на душата.“ След като чухме пиесата Phuler Matan, Премик Ръсел Тъбс обясни: „Ето, в началото Карлос свири чистата мелодия и след това цялата група я развиваме в аранжимента.“

Преди това, през 1974 г. Премик Ръсел Тъбс прави пробива си на музикалната сцена с албума Visions of the Emerald Beyond на „Махавишну оркестра“. „Това бе една от най-големите изненади в живота ми. По това време живеех във Флорида и планирах да се преместя в Маями, когато Нарада ми се обади, че Джон Маклафлин веднага ме вика в Ню Йорк. Той щял да запише албума с Майкъл Брекър, но Нарада му казал, че аз съм по-подходящ. Така излязох на голямата сцена. Първоначално бях нает само за тези записи, но месец по-късно Джон ми се обади и ме покани в групата. Толкова съм благодарен на Нарада и на Джон Маклафлин за тази фантастична възможност!“

Така Премик Ръсел Тъбс изгрява за музиката в точния момент. „Вселената е голяма загадка, но вярвам, че няма нищо случайно. Всичко се случва с цел и по предназначение. За мен така се отвори нова врата, а пътят след това ме отведе до много други. Година-две по-рано не бях готов за това, но сега бе точният момент това да ми се случи.“ Каква е връзката между съдбовното предназначение в живота с импровизацията? „Винаги съм обичал света на импровизацията, още откакто съм започнал да правя музика като малък. Когато децата създават музика, те не четат ноти, а произвеждат звуци. От тази свобода идва дисциплината. Когато я постигнеш, отново можеш да се отправиш към свободата. Дисциплината в усвояването на изкуство – каквото и да е то – е много важна.“ – акцентира Премик Ръсел Тъбс.

Той дава за пример изучаването на индийска класическа музика, когато учителят може да даде на ученика само един лад и да му отреди две години или повече да се занимава с него. „На Запад бихме казали, че това е лудост. Идеята е да изследваме всички възможности в едно конкретно ограничено пространство, а в западния подход се импровизира в хроматична гама.“

Премик Ръсел Тъбс участва и в записи на поп музика – в Baby Come to Me на Реджина Бел, в How Will I Know на Уитни Хюстън… Неговите сола закрепват песента в съзнанието. „Записите с Уитни Хюстън също бяха голяма изненада. Нарада записваше песента в Ню Йорк. Той бе планирал да вземе Кларънс Клеменс от групата на Брус Спрингстийн, който се оказа, че е на турне. Така покани мен. Поиска да пресъздам жив натурален звук от уличната култура. Описа ми концепцията, написа малко ноти, показа ми как иска да звучи песента и за час и половина записът бе готов.“

След като изнесе концерти в София и Пловдив като част от Sahadeva Orchestra, изпълняващ оригинални разработки по музиката на Шри Чинмой, Премик Ръсел Тъбс остава в България, за да води семинара „Пътища към креативността“. „Той е за всеки – и любители, и професионални музиканти, и инструменталисти, и хора, които работят с гласа си и дори произвеждат звук с ръцете си. Ще започнем от семенцето и ще разгърнем творческия дух на всеки.“ – казва музикантът. Заниманията са от 19 ч. в „Кринг театър“, на ул. „Борис Христов“ № 20 в кв. „Гео Милев“.

През 2008 г. Нарада Майкъл Уолдън кани Премик Ръсел Тъбс да участва в концерта на Стинг за горите на Амазония. Само след няколко дни, на 9 декември, музикантът се включва във финалния концерт заедно с Джеймс Тейлър, Брус Спрингстийн, Боб Гелдоф, Ани Ленъкс и др.

  • Интервюто на Светослав Николов с Премик Ръсел Тъбс можете да чуете чрез бутона „Аудио“.