Пианистът Асен Дойкин за джаза, новите проекти, преподавателската дейност и усилията, които се възнаграждават

Пианистът Асен Дойкин за джаза, новите проекти, преподавателската дейност и усилията, които се възнаграждават

Неговото име се споменава с искрено възхищение - и от публиката, и от колегите му. Асен Дойкин е един от най-открояващите се български джаз пианисти, чиято любов към тази музика го отвежда далече извън пределите на родината му. Той заминава за САЩ преди повече от 20 г., а през последните 17 от тях живее и работи в Ню Йорк. Асен е възпитаник на престижния Музикален колеж „Бъркли“ в Бостън, работил е с имена като Пино Паладино, Джо Лок, Бени Мопин, Франсиско Мела, Родни Грийн, Кендрик Скот и др., свирил е на сцени като Lincoln Center и The Steinway Hall, в известните нюйоркски клубове The Blue Note, Birdland и The Kitano, а дискографията му наброява две заглавия като лидер. Негова музика е звучала на Филмовия фестивал в Кан, по HBO и NPR (Националното обществено радио на САЩ).

Димитър Карамфилов, Николай Карагеоргиев, Асен Дойкин и Димитър Семов след концерта им в BeeBop Café в Пловдив през юни

Асен Дойкин се прибра за кратко в България през лятото и тогава изнесе концерт в BeeBop Café в Пловдив, събитие, за което ви разказахме в публикация на сайта ни. В интервю на Асен Дойкин за Джаз ФМ радио от тази седмица пианистът споделя, че тук винаги свири с позитивна нагласа и дори изпитва сантиментални чувства. „Пловдив е градът, в който започнах да свиря джаз, в който се събуди интересът ми към джаза. Още когато бях в Музикалното училище, имаше много благоприятна среда за един млад музикант, който се интересува от джаз. Много ми помогна контактът с групата „Бели, зелени, червени“, те навремето имаха една програма всяка седмица, която се казваше „Джаз ателие“. Свиреше се на няколко места джаз, в Стария град…. въобще бих казал, че имаше една възрожденска атмосфера за джаза в България, както и в Пловдив.“ – спомня си Асен. Въпреки краткия си престой у нас сега, той има добри впечатления от джаз сцената: „През последните няколко години това, което става в Пловдив, ми напомня за това, което беше в началото на 90-те г. Има места, където се свири повече, има млади музиканти, има интерес към тази музика.“

След завръщането си в Ню Йорк Асен започна работа по нов проект. Той беше поканен да напише музика за късометражния филм Portrait of Me. Лентата ще бъде представена на няколко фестивала в САЩ в началото на следващата година.


Ник Вайенас и Асен Дойкин квинтет - Voyager

През 2017 г. очакваме и нов албум от българския музикант. Той работи заедно с тромбониста Ник Вайенас, който свири в Биг бенда на Майкъл Бубле, даже наскоро се е завърнал от турне с вокалиста. Дискът ще бъде записан в квинтет и ще включва оригинални композиции на Дойкин и Вайенас. „С Ник се срещнахме още навремето, когато бях в Музикалния колеж „Бъркли“ в Бостън. Това беше в края на 90-те г. Оттогава поддържаме контакт и свирим заедно в различни формации. Tези връзки в „Бъркли“ остават за цял живот, там атмосферата за един музикант е наистина неповторима.“ – казва Асен.

Най-близкият предстоящ ангажимент на пианиста е концерт на джаз-рок групата One More Once в петък в Ню Йорк. Формацията е имала изяви със Стенли Джордън и Dixie Dregs на Стив Морс. За това събитие Асен казва: „С тази група ще направим концерт в един много интересен стар малък театър в Манхатън. Самата форамция има много еклектичен звук, който съчетава рок елементи с джаз, с електроника. Свирим наши композиции, а също така и някои пиеси на групите Yes, The Beetles и Led Zeppelin дори.” Концертът ще бъде записан и ще има представяне в YouTube.

Асен Дойкин като член на групата One More Once

През последните 16 г. Асен Дойкин не само концертира в Ню Йорк, но и работи активно като преподавател. Той има и своя музикална школа, а преди 2 г. един от учениците му печели първо място на конкурса на Steinway за млади джаз пианисти. „Aз много обичам да преподавам. Когато преподавам, това ми помага да израствам и като музикант. Колкото учениците научават от мен, толкова и аз научавам от тях за процеса на музиката, за начина, по който човек може да опреснява знанията си, да учи и да напредва като музикант.“ – казва пианистът и продължава: „Както всяко нещо в живота, така и музиката изисква усилия. Това е инвестиция за бъдещето и понякога човек не вижда плодовете на своите усилия за дълги години, но когато ги види и стигне донякъде, тогава възнаграждението е много голямо.“ Съветът, който Асен смята, че щеше да му е от полза, ако го беше получил преди години, е следният: „Може би някой трябваше да ми каже, че няма да е толкова лесно човек да бъде музикант, че е важно да бъде търпелив и да бъде оптимист за дълги години напред, защото, за да си изкарва прехраната и да живее чрез музика, става все по трудно и по-трудно, и трябва да е подготвен за това - да бъде не само музикант, но и да бъде силен характер.“

В края на годината, през декември Асен Дойкин е поканен за участие в поредицата Bulgarian Concert Evenings („Български концертни вечери“) в Ню Йорк. Събитията се провеждат от 2005 г. насам. „Тези концертни вечери се организират от няколко класически български музиканти в Ню Йорк. Тук има много добри български класически музиканти, които са на световно ниво, и те са като едно малко общество. Българските джаз музиканти в Ню Йорк могат да бъдат преброени на пръстите на едната ръка, но българските класически музиканти тук са доста и те са на невероятно ниво. Тези серии са направени с цел да представят българската музика и българските музиканти.“ – казва Асен. Един от организаторите на концертите е пианистката Лора Чекоратова. Асен ще се представи на коледното събитие заедно със своето трио, което включва Петър Славов (контрабас) и Пийт Цимър (барабани). Във втората част към тях ще се присъедини чешкото мецосопрано Павлина Хоракова, с която ще изпълняват стандарти от мюзикъли на „Бродуей“.

Целия разговор на Таня Иванова с Асен Дойкин може да чуете чрез бутона „Аудио“. Последните новини, свързани с пианиста, може да следите в сайта му doykinmusic.com

На основната снимка: Асен Дойкин в студиото заедно с групата Open Ended, 2012 г.